1515
Annons

Peter Eriksson: Vi måste diskutera om SAS ska finnas kvar

Trots att Miljöpartiet länge har varit kritiska till flygets utsläpp menar Peter Eriksson att Sverige behöver flyg även i framtiden. Men SAS måste inte nödvändigtvis finnas kvar, det säger ministern i Ekots Lördagsintervju.

Peter Eriksson (MP), minister för internationellt utvecklingsarbete, vill främst få igång ekonomin med fokus på gröna investeringar, säger han i Ekots Lördagsintervju.

Men även SAS SAS -1,96% Dagens utveckling kan få ytterligare pengar för att klara sig ur krisen.

”Man måste inse att vi behöver ett flyg även i framtiden och det är frågan om vilka motkrav och villkor vi ska ställa i sådana förhandlingar, och vad det handlar om för resurser.”

Frankrike har ställt krav på bland annat minskade utsläpp för att hjälpa flygbolaget Air France ekonomiskt. Men Peter Eriksson vill inte svara på om den svenska regeringen kommer att göra som den franska. 

”Vi diskuterar det framtida transportsystemet. Ska SAS finnas kvar så kanske det kommer krävas att ägarna sätter till ytterligare pengar. Eller så kommer det in nya, andra aktörer som tar över. Det är den strategiska frågan som vi måste diskutera inom regeringen och med de övriga ägarna i SAS.”

När det gäller framtidens flyg lyfter Peter Eriksson fram den exportberoende industrin. 

”Det går inte att ha vägar till hela övriga världen, vi måste också räkna med att ha flyg”, säger han.

”Men sen är det en fråga vilka bränslen ska det gå på och vilka sträckor ska man köra på och hur snabbt kan vi ställa om det svenska transportsystemet så vi inte behöver ha flyg i den omfattning vi har i dag.”

 


SBB äger nästan allt – kommuntoppen ångerfull: ”En ganska dum grej”

S-miljardären Ilija Batljans Samhällsbyggnadsbolaget har den senaste tiden fallit fritt på börsen, även om måndagen bjuder aktieägarna på en välkommen uppåtrekyl. Flera kommuner har stora affärer med bolaget. Allra mest beroende är Härnösand där kommuntoppen nu ångrar utförsäljningen. 

”Det är inte en självklarhet vem som kommer att äga våra fastigheter i morgon. Det är en oro”, säger han till Dagens Samhälle.

Tidigare S-politikern Ilija Batljans SBB går kräftgång på börsen. Andreas Sjölander (S) är kommunalråd i Härnösand där SBB äger de flesta kommunala verksamhetsfastigheterna.
Tidigare S-politikern Ilija Batljans SBB går kräftgång på börsen. Andreas Sjölander (S) är kommunalråd i Härnösand där SBB äger de flesta kommunala verksamhetsfastigheterna.Foto:Jack Mikrut; Härnösands kommun

På sex år har S-profilen Ilija Batljan byggt sitt SBB, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, till ett imperium. I en takt som ingen annan har han köpt skolor, äldreboenden, kommunala kontorslokaler och bostäder i hela landet.

Och aktieägarna har älskat hans idé om nordiska samhällsfastigheter som ”världens säkraste tillgångar”.

Men när bolaget i år tappat nära 75 procent av börsvärdet kommer frågorna om vad det kan betyda för de många kommuner som har stora affärer med SBB.

Allra mest beroende av bolaget är nog Härnösand. Den stora affär 2008 där Härnösand sålde nästan alla kommunala fastigheter blev ett startskott för samhällsfastigheter som bransch. Kommunstyrelsens ordförande Andreas Sjölander (S) är väl medveten om börskollapsen.

”Men kortsiktig börsoro kring SBB påverkar väl inte kommunen i sig”, säger han till Dagens Damhälle.

SBB äger 42 samhällsfastigheter i Härnösand. Affären 2008 var en liten bomb i Kommunsverige, ingen hade tidigare gjort något sådant. I dag önskar Andreas Sjölander att Härnösand inte hade gjort det heller.

”Min privata åsikt är att det i slutänden blev en ganska dum grej. Vi lägger mycket pengar i dag på externa hyror och underhållsarbetet på fastigheterna under de här åren har väl varit sisådär.”

Att just SBB äger fastigheterna är inget val Härnösand gjort. Kommunen sålde till dåvarande Kungsleden. SBB är nu fjärde ägare sedan dess och kommunalrådet saknar rådigheten över fastigheterna.

”Det är inte en självklarhet vem som kommer att äga våra fastigheter i morgon. Det är en oro för Härnösands kommun”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?