Peter Eriksson (MP), minister för internationellt utvecklingsarbete, vill främst få igång ekonomin med fokus på gröna investeringar, säger han i Ekots Lördagsintervju.
Men även SAS SAS -1,96% Dagens utveckling kan få ytterligare pengar för att klara sig ur krisen.
”Man måste inse att vi behöver ett flyg även i framtiden och det är frågan om vilka motkrav och villkor vi ska ställa i sådana förhandlingar, och vad det handlar om för resurser.”
Frankrike har ställt krav på bland annat minskade utsläpp för att hjälpa flygbolaget Air France ekonomiskt. Men Peter Eriksson vill inte svara på om den svenska regeringen kommer att göra som den franska.
”Vi diskuterar det framtida transportsystemet. Ska SAS finnas kvar så kanske det kommer krävas att ägarna sätter till ytterligare pengar. Eller så kommer det in nya, andra aktörer som tar över. Det är den strategiska frågan som vi måste diskutera inom regeringen och med de övriga ägarna i SAS.”
När det gäller framtidens flyg lyfter Peter Eriksson fram den exportberoende industrin.
”Det går inte att ha vägar till hela övriga världen, vi måste också räkna med att ha flyg”, säger han.
”Men sen är det en fråga vilka bränslen ska det gå på och vilka sträckor ska man köra på och hur snabbt kan vi ställa om det svenska transportsystemet så vi inte behöver ha flyg i den omfattning vi har i dag.”