1515

Personliga kepsar får Gasellvinnaren att växa 421 procent

KALMAR. Hatten av – igen.

Hatstore, Gasellvinnare för andra året i rad, laddar nu för fortsatt tillväxt i fyra gånger så stora lokaler.

Med hjälp av ett amerikanskt universitet synas sam­tidigt en expansion till USA i sömmarna.

Alexander Berg, Filip Klasson och Niklas Nordheim och driver Hatstore Scandinavia.
Alexander Berg, Filip Klasson och Niklas Nordheim och driver Hatstore Scandinavia.Foto:Josefine Stenersen

Mellan 2015 och 2018 har Hatstores tillväxt ökat med 421 procent. Och det finns inte mycket som pekar på en avslappnad arbetstakt för ägartrion framöver heller. Tvärtom flyttar hela verksamheten efter årsskiftet in i fyra gånger så stora lokaler utanför Kalmar. Det innebär den sjätte flytten på bara några år för ett företag som 2011 startade hemma i vd:n Filip Klassons pojkrum. 

”Vi tittar på effektiviseringar hela tiden. Vi planerar för tillväxt och nu klarar vi ökade volymer nästa år”, säger Filip Klasson.  

Foto:Josefine Stenersen

Med i flyttlasset åker inte bara lagret, som nu rymmer ett sortiment på upp till 7.000 olika modeller av kepsar och mössor. Även personalen ser fram emot mer plats. 

”Vi bryr oss väldigt mycket om trivsel och kulturen på företaget. Nu får vi äntligen ytorna att skapa den arbetsmiljö vi vill ha, med spelhörnor, lek och fritid. Och ett riktigt kök”, säger Niklas Nordheim.  

Satsningen på personalisering, där kunderna själva kan designa sina kepsar, har bidragit till den goda tillväxten. Just nu smattrar sjutton brodyrmaskiner på lagergolvet – och i den nya lokalen ska dubbelt så många ta plats.

”Vi har utvecklat ett bra verktyg för personalisering, och tidigare i år lanserade vi en uppfräschning som gjort systemet mer mobilvänligt”, säger Alexander Berg.

Foto:Josefine Stenersen

Sedan 2017 har företaget också spridit sig online till elva nya marknader. Därmed har Hatstore i dag verksamhet i 31 länder. 

”Vi har ett väldigt bra grundupplägg, som gör att vi snabbt kan testa skarpt på en ny marknad. Det är marknadsföring via Google, Facebook och Instagram som drar trafiken. Det enda som egentligen skiljer är språket, och delar av sortimentet. Olika sporter är populära i olika länder, och det är mer färgglatt som gäller ju längre söderut man kommer”, säger Filip Klasson.

Upplägget med ett gemensamt lager i Kalmar innebär att företaget kan erbjuda relativt korta leveranstider till samtliga marknader – med undantag för Asien och USA. Men kanske kan tröskeln till den sistnämnda på sikt försvinna, genom en fysisk etablering på plats i USA. 

Foto:Josefine Stenersen

”Vi har hela tiden varit inställda på att det är dit vi vill gå. En etablering i USA har alltid funnits i horisonten, men exakt när och hur är i dagsläget oklart”, säger Filip Klasson. 

För att ge ett mer konkret svar på frågan har Hatstore tagit hjälp av expertis på den amerikanska marknaden. Efter ett tips från Almi har företaget fått kontakt med ett universitet i USA, där studenter inom företagsekonomi just nu gör sitt examensjobb genom att utreda Hatstores möjligheter. 

”De gör massor av intervjuer i USA med kunder, med olika typer av leverantörer och eventuella samarbetspartners, och även med våra konkurrenter. Hittills har de gjort 150 intervjuer”, säger Niklas Nordheim.

Samtidigt bistår Hatstore med alla siffror som kan behövas för analysen, och har öppnat dörren för studiebesök. 

”De var här i 3–4 dagar och intervjuade personalen, för att se hur vår företagskultur ser ut och hur den passar i USA. Vi har också varit och hälsat på hos dem i två dagar och diskuterat allt kring vårt företag. Det är en väldigt djupgående undersökning”, säger Filip Klasson. 

Projektet sträcker sig över sex månader och i december lämnar studenterna sin dom.

”De presenterar dels en rapport där man drar ned förväntningarna, och en där man drar upp förväntningarna. Vi får rekommendationer på hur vi kan gå vidare, och var vi eventuellt ska ha lager och butik”, säger Alexander Berg.

Oavsett om just USA-satsningen får grönt ljus eller inte räknar ägartrion med att växla upp försäljningen på befintliga marknader med ett bredare och mer exklusivt sortiment, och redan i år ser omsättningen ut att passera 100 Mkr. Grundinställningen är nämligen intakt:

”Vi tror på att sätta riktigt höga mål, som inte känns helt bekväma, och när man når dit stannar man inte. Då sätter man ännu högre mål”, säger Niklas Nordheim.

 


Innehåll från AvanzaAnnons

Experten: Så kan du få 1 miljon mer i framtida lön

Daniel Jacobson, Pensionsspecialist på Avanza Pension, vill att fler ska se på sin pension som sin framtida lön.
Daniel Jacobson, Pensionsspecialist på Avanza Pension, vill att fler ska se på sin pension som sin framtida lön.

Avgifter är som karies i tänderna. Skadan syns inte direkt, men över tid gröper de ur pensionen och äter upp dina pengar.

– Onödiga avgifter kan ge dig 1 miljon mindre att leva på i framtiden, säger Avanzas pensionsexpert Daniel Jacobson.

Det kan löna sig rejält att ge tjänstepensionen lite uppmärksamhet. Flera aktörer i pensionsbranschen tar nämligen ut fasta årliga avgifter, vilket gör att dina pengar landar i försäkringsbolagets fickor istället för dina egna, menar Daniel Jacobson.

– Det är så onödigt. En till synes låg avgift på 0,65 procent per år kan göra att du får 1 miljon mindre att leva på som pensionär, vilket är väldigt mycket pengar, säger han.

Varför blir skillnaden så stor?

Eftersom avgiften är procentuell blir den faktiska kostnaden högre i takt med att ditt sparande växer. Kanonbra för försäkringsbolaget som tjänar mer pengar – men dåligt för dig som sparare då fler kronor försvinner i avgifter.

– Se till att dina pensionspengar går till dig och inte till försäkringsbolaget. Då ger du dina pengar bättre förutsättningar att växa. Ingen skulle någonsin ha sin månadslön på ett konto med årlig procentuell avgift, men ändå har många ett sådant upplägg med sin tjänstepension. Grejen är att din tjänstepension är din framtida lön, säger Daniel Jacobson. 

Läs mer om hur du kan flytta din pension till Avanza här. 

Nya regler: Max 600 kronor att flytta tjänstepensionen

Från och med 1 april i år började ett efterlängtat lagförslag att gälla. Det nya förslaget innebär att det nu max får kosta 600 kronor att flytta en icke kollektivavtalad tjänstepension till en annan aktör. Förslaget omfattar fondförsäkringar och depåförsäkringar (ej traditionella försäkringar) tecknade efter 2007.

– Ett tips är att flytta gamla tjänstepensioner till ett försäkringsbolag utan avgifter. Vi på Avanza har inga skalavgifter alls och bjuder på flyttkostnaden av tjänstepensioner upp till 1000 kronor. Det kan ge dig upp till 1 miljon mer i framtida lön. Då får man även tillgång till vårt breda utbud av fonder och aktier som passar såväl mindre aktiva som aktiva sparare, säger Daniel Jacobson.

Få bättre koll på din pension – och hur du gör för att flytta den ifrån onödiga avgifter här. 

3 tips för att bli en medveten pensionssparare:

1. Säkerställ att du idag får tjänstepension från din arbetsgivare.

2. Undvik höga avgifter i din tjänstepension. Ett riktmärke kan vara att aldrig betala avgifter för själva pensionsförsäkringen och välja fonder med låg avgift (under 0,5%). Det kan ge upp till 1 miljon kronor mer i framtida pension.

3. Flytta dina gamla icke kollektivavtalade tjänstepensioner till ett försäkringsbolag med låga avgifter. Här kan du läsa mer om hur du flyttar din tjänstepension till Avanza.

Risktext:
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Avkastningen kan också öka eller minska på grund av förändringar i valutakursen. Vi reserverar oss för eventuella fel i aktie- och fondinformationen som lämnas på denna sida. De nya flyttavgifterna gäller för fondförsäkringar och depåförsäkringar (ej traditionella försäkringar) tecknade efter 2007. Läs mer och se hur vi har räknat på www.avanza.se/1-miljon-mer

Mer från Avanza

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Avanza och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?