ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Di Gasell

Personliga kepsar får Gasellvinnaren att växa 421 procent

  • Alexander Berg, Filip Klasson och Niklas Nordheim och driver Hatstore Scandinavia. Foto: Josefine Stenersen

KALMAR. Hatten av – igen.

Hatstore, Gasellvinnare för andra året i rad, laddar nu för fortsatt tillväxt i fyra gånger så stora lokaler.

Med hjälp av ett amerikanskt universitet synas sam­tidigt en expansion till USA i sömmarna.

Mellan 2015 och 2018 har Hatstores tillväxt ökat med 421 procent. Och det finns inte mycket som pekar på en avslappnad arbetstakt för ägartrion framöver heller. Tvärtom flyttar hela verksamheten efter årsskiftet in i fyra gånger så stora lokaler utanför Kalmar. Det innebär den sjätte flytten på bara några år för ett företag som 2011 startade hemma i vd:n Filip Klassons pojkrum. 

”Vi tittar på effektiviseringar hela tiden. Vi planerar för tillväxt och nu klarar vi ökade volymer nästa år”, säger Filip Klasson.  

  • Foto: Josefine Stenersen

Med i flyttlasset åker inte bara lagret, som nu rymmer ett sortiment på upp till 7.000 olika modeller av kepsar och mössor. Även personalen ser fram emot mer plats. 

”Vi bryr oss väldigt mycket om trivsel och kulturen på företaget. Nu får vi äntligen ytorna att skapa den arbetsmiljö vi vill ha, med spelhörnor, lek och fritid. Och ett riktigt kök”, säger Niklas Nordheim.  

Satsningen på personalisering, där kunderna själva kan designa sina kepsar, har bidragit till den goda tillväxten. Just nu smattrar sjutton brodyrmaskiner på lagergolvet – och i den nya lokalen ska dubbelt så många ta plats.

”Vi har utvecklat ett bra verktyg för personalisering, och tidigare i år lanserade vi en uppfräschning som gjort systemet mer mobilvänligt”, säger Alexander Berg.

  • Foto: Josefine Stenersen

Sedan 2017 har företaget också spridit sig online till elva nya marknader. Därmed har Hatstore i dag verksamhet i 31 länder. 

”Vi har ett väldigt bra grundupplägg, som gör att vi snabbt kan testa skarpt på en ny marknad. Det är marknadsföring via Google, Facebook och Instagram som drar trafiken. Det enda som egentligen skiljer är språket, och delar av sortimentet. Olika sporter är populära i olika länder, och det är mer färgglatt som gäller ju längre söderut man kommer”, säger Filip Klasson.

Upplägget med ett gemensamt lager i Kalmar innebär att företaget kan erbjuda relativt korta leveranstider till samtliga marknader – med undantag för Asien och USA. Men kanske kan tröskeln till den sistnämnda på sikt försvinna, genom en fysisk etablering på plats i USA. 

  • Foto: Josefine Stenersen

”Vi har hela tiden varit inställda på att det är dit vi vill gå. En etablering i USA har alltid funnits i horisonten, men exakt när och hur är i dagsläget oklart”, säger Filip Klasson. 

För att ge ett mer konkret svar på frågan har Hatstore tagit hjälp av expertis på den amerikanska marknaden. Efter ett tips från Almi har företaget fått kontakt med ett universitet i USA, där studenter inom företagsekonomi just nu gör sitt examensjobb genom att utreda Hatstores möjligheter. 

”De gör massor av intervjuer i USA med kunder, med olika typer av leverantörer och eventuella samarbetspartners, och även med våra konkurrenter. Hittills har de gjort 150 intervjuer”, säger Niklas Nordheim.

Samtidigt bistår Hatstore med alla siffror som kan behövas för analysen, och har öppnat dörren för studiebesök. 

”De var här i 3–4 dagar och intervjuade personalen, för att se hur vår företagskultur ser ut och hur den passar i USA. Vi har också varit och hälsat på hos dem i två dagar och diskuterat allt kring vårt företag. Det är en väldigt djupgående undersökning”, säger Filip Klasson. 

Projektet sträcker sig över sex månader och i december lämnar studenterna sin dom.

”De presenterar dels en rapport där man drar ned förväntningarna, och en där man drar upp förväntningarna. Vi får rekommendationer på hur vi kan gå vidare, och var vi eventuellt ska ha lager och butik”, säger Alexander Berg.

Oavsett om just USA-satsningen får grönt ljus eller inte räknar ägartrion med att växla upp försäljningen på befintliga marknader med ett bredare och mer exklusivt sortiment, och redan i år ser omsättningen ut att passera 100 Mkr. Grundinställningen är nämligen intakt:

”Vi tror på att sätta riktigt höga mål, som inte känns helt bekväma, och när man når dit stannar man inte. Då sätter man ännu högre mål”, säger Niklas Nordheim.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer