Annons

Permobil växer in i kostymen

Permobil har varit på köpstigen sedan Investor klev in som ägare 2013.

Nu vill vd:n Jon Sintorn göra bolaget till världens mest respekterade rullstolstillverkare.

Permobils vd Jon Sintorn.
Permobils vd Jon Sintorn.Bild:Joey Abrait

Rullstolstillverkaren Permobil firade nyligen 50 år. De senaste fem åren har tillväxten växlat upp igen sedan investeringsbolaget Investor INVE B -0,78% Dagens utveckling klev in.

Förra året omsatte bolaget 3,335 miljarder kronor. Bara under det första halvåret i år har nettoomsättningen legat på 1,7 miljarder kronor enligt Investors senaste kvartalsrapport, med en omsättning på 3,525 miljarder kronor på en rullande tolvmånadersperiod.

Permobil ingår i Patricia Industries där Investor samlar alla sina privata innehav. Sett till marknadsvärde, 8,4 miljarder kronor enligt de senaste siffrorna, är bara Mölnlycke större.

”Jag tycker att vi har en fantastisk ägare och ett väldigt bra stöd från Investor”, säger vd:n Jon Sintorn.

De senaste årens tillväxt har bland annat varit utvecklingsdrivet med en ny teknisk plattform som framför allt satt avtryck på den europeiska marknaden.

”Vi har förnyat vårt elrullstolsprogram, som har drivit mycket organisk tillväxt. Sedan har vi gjort många förvärv på den manuella sidan och inom ’seating and positioning’”, säger Jon Sintorn.

Det senaste tillskottet är det amerikanska bolaget Comfort Company med bas i den amerikanska delstaten Montana. Bolaget platsar in i affärsområdet ”seating and positioning” som omfattar till exempel kuddar för rullstolar och adderar uppemot 60 procent mot den löpande verksamheten.

Affärsområdet står för 15 procent av omsättningen medan manuella rullstolar motsvarar 10 procent.

Elrullstolarna står för tre fjärdedelar av bolagets omsättning. Men Jon Sintorn ser inget egenvärde i att upprätthålla den nuvarande produktmixen i framtiden.

”Elrullstolarna har ju varit mer lönsamma, men vi ska sälja rätt produkter till den människa som behöver det”, säger han.

Den organiska tillväxten har tappat tempot något i år. Enligt Jon Sintorn gick det andra kvartalet något svagare samtidigt som det tredje ser ut att följa samma väg.

Han poängterar att Permobil möter starka jämförelsetal från 2016, då inte minst Europa gick starkt.

”Jag har anledning att vara rimligt optimistisk inför fjärde kvartalet”, säger han.

Det är också en fråga om att växa in i kostymen.

”Om man gör ett stort ryck och implementerar en ny produktplattform tar det en stund att få en struktur runt hur det ska hanteras och hur man adresserar marknaden”, säger Jon Sintorn.

Framöver ligger närmast till hands att fortsätta växa i Nordamerika och Europa.

”Texas kommer vara större än nästan alla andra länder under en väldigt lång tid. Det är vanligt med stora affärer i USA, det är en jättemarknad”, säger han.

Klart är att det fortfarande finns marknadsandelar att ta. Enligt Permobils egna uppskattningar finns det i dag olösta behov motsvarande 24 miljarder kronor bara i USA.

En del av kakan ska knipas genom hårdare marknadsföring av redan existerande produkter. Jon Sintorn nämner rullstolsmodellen M1 som ett exempel. Det är en variant vars grundkonfiguration är enklare och som därför kan passa både för personer med mindre avancerade behov och för de som måste kunna specialanpassa utrustningen mer.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera