1515

Permobil växer in i kostymen

Permobil har varit på köpstigen sedan Investor klev in som ägare 2013.

Nu vill vd:n Jon Sintorn göra bolaget till världens mest respekterade rullstolstillverkare.

Permobils vd Jon Sintorn.
Permobils vd Jon Sintorn.Bild:Joey Abrait

Rullstolstillverkaren Permobil firade nyligen 50 år. De senaste fem åren har tillväxten växlat upp igen sedan investeringsbolaget Investor INVE B -0,99% Dagens utveckling klev in.

Förra året omsatte bolaget 3,335 miljarder kronor. Bara under det första halvåret i år har nettoomsättningen legat på 1,7 miljarder kronor enligt Investors senaste kvartalsrapport, med en omsättning på 3,525 miljarder kronor på en rullande tolvmånadersperiod.

Permobil ingår i Patricia Industries där Investor samlar alla sina privata innehav. Sett till marknadsvärde, 8,4 miljarder kronor enligt de senaste siffrorna, är bara Mölnlycke större.

”Jag tycker att vi har en fantastisk ägare och ett väldigt bra stöd från Investor”, säger vd:n Jon Sintorn.

De senaste årens tillväxt har bland annat varit utvecklingsdrivet med en ny teknisk plattform som framför allt satt avtryck på den europeiska marknaden.

”Vi har förnyat vårt elrullstolsprogram, som har drivit mycket organisk tillväxt. Sedan har vi gjort många förvärv på den manuella sidan och inom ’seating and positioning’”, säger Jon Sintorn.

Det senaste tillskottet är det amerikanska bolaget Comfort Company med bas i den amerikanska delstaten Montana. Bolaget platsar in i affärsområdet ”seating and positioning” som omfattar till exempel kuddar för rullstolar och adderar uppemot 60 procent mot den löpande verksamheten.

Affärsområdet står för 15 procent av omsättningen medan manuella rullstolar motsvarar 10 procent.

Elrullstolarna står för tre fjärdedelar av bolagets omsättning. Men Jon Sintorn ser inget egenvärde i att upprätthålla den nuvarande produktmixen i framtiden.

”Elrullstolarna har ju varit mer lönsamma, men vi ska sälja rätt produkter till den människa som behöver det”, säger han.

Den organiska tillväxten har tappat tempot något i år. Enligt Jon Sintorn gick det andra kvartalet något svagare samtidigt som det tredje ser ut att följa samma väg.

Han poängterar att Permobil möter starka jämförelsetal från 2016, då inte minst Europa gick starkt.

”Jag har anledning att vara rimligt optimistisk inför fjärde kvartalet”, säger han.

Det är också en fråga om att växa in i kostymen.

”Om man gör ett stort ryck och implementerar en ny produktplattform tar det en stund att få en struktur runt hur det ska hanteras och hur man adresserar marknaden”, säger Jon Sintorn.

Framöver ligger närmast till hands att fortsätta växa i Nordamerika och Europa.

”Texas kommer vara större än nästan alla andra länder under en väldigt lång tid. Det är vanligt med stora affärer i USA, det är en jättemarknad”, säger han.

Klart är att det fortfarande finns marknadsandelar att ta. Enligt Permobils egna uppskattningar finns det i dag olösta behov motsvarande 24 miljarder kronor bara i USA.

En del av kakan ska knipas genom hårdare marknadsföring av redan existerande produkter. Jon Sintorn nämner rullstolsmodellen M1 som ett exempel. Det är en variant vars grundkonfiguration är enklare och som därför kan passa både för personer med mindre avancerade behov och för de som måste kunna specialanpassa utrustningen mer.


Innehåll från Atle Investment ManagementAnnons

Hållbart investeringsfokus under Atles paraply

Petter Löfqvist och Marcus Björkstén
Petter Löfqvist och Marcus Björkstén

Intresset för hållbara investeringar har fullkomligt exploderat under de senaste åren och trenden ser inte ut att mattas av. Skickliga fondförvaltarna Petter Löfqvist, Humle Fonder, och Marcus Björkstén, Fondita, är några av de som arbetar med hållbara investeringar i fokus, med målsättningen att bidra till den fortsatta utvecklingen.  

Under välrenommerade Atle Investment Management inom Bure Equity, samlas idag fyra fondbolag och en kapitalförvaltare med hållbar inriktning för att investera i aktiva och nischade strategier. Alla dessa bolag arbetar med olika grad av självständighet och kan utnyttja Atles resurser på det sätt som gynnar dem bäst.

– Från att ha varit något som handlade om sopsortering och eventuell klimatkompensation av resor har hållbarhet blivit en strategisk faktor för att kunna stå ut i konkurrensen. Därför är det viktigt att investera i bolag som har bra förutsättningar att antingen redan idag ha produkter och tjänster som är hållbara eller ännu hellre hitta de bolag som har förutsättningar att väsentligt förbättra sig, förklarar Petter Löfqvist, förvaltare på Humle Fonder.

Kan göra skillnad 

Som förvaltare för Humle Småbolagsfond fokuserar Petter främst på senska småbolag med nordiska inslag, där minst 80 procent av kapitalet investeras i den svenska marknaden. Humles filosofi handlar om att identifiera kvalitativa bolag med tydligt hållbarhetsperspektiv, som har förutsättningar att över tid växa snabbare än marknaden som helhet. 

– Det finns inget motsatsförhållande mellan hållbarhet och avkastning. Snarare tvärtom. De bästa bolagen i allt vad gäller marknadsposition, produktutbud, styrning och ledning är de bolag som har bäst förutsättningar att också vara hållbara och skapa vinsttillväxt och därmed också avkastning. Som investerare i den nordiska marknaden med fokus på små och medelstora bolag är det min uppfattning att vi kan göra skillnad genom att vara involverade i bolagen och förhoppningsvis påverka dem i en mer hållbar riktning genom att ställa frågeställningar som vi uppfattar bolagen kan göra bättre hållbarhetsmässigt.

Regleringar ställer högre krav

Han får medhåll från Marcus Björkstén, förvaltare för Fondita Sustainable Europe. Fondens huvudsakliga inriktning är mot europeiska bolag, vars produkter eller tjänster möjliggör något av två olika tematiska fokus inom miljöområdet: att reducera utsläpp eller att nyttja naturresurser på ett effektivare vis.

–  Vi har valt att rikta in oss på två centrala teman där vi bedömer att våra investeringar kan göra skillnad, såväl idag som i framtiden. Klimatsmarta lösningar är en stark megatrend, vilket märks inte minst på att europeiska regleringar ställer allt högre krav på både bolag och investerare. De företag som kan möta upp mot denna utveckling kommer att vara de som klarar sig bäst.  

Investerare kan höja ribban

Där Marcus arbete primärt fokuserar på produkter och tjänster samt vilken direkt skillnad och påverkan de har för klimatet och miljön, alltså miljö- och klimataspekten av ESG, betonar Petters investeringar inom Humle också hållbarhet i form av socialt ansvar, god styrning och god förvaltningssed. 

– Ju mer vi som investare höjer ribban, desto mer måste andra följa efter. Det blir en positiv spiral, där vi som investerare bidrar till att sporra marknaden i en hållbarare riktning. Fondita och Humle vill vara i fronten av den utvecklingen. På så vis kan vi erbjuda våra investerare möjligheten att på ett ansvarsfullt vis kapitalisera på denna tematiska exponering och samtidigt göra skillnad för samhället, avslutar Marcus Björkstén och Petter Löfqvist.

Läs mer om Humle

Läs mer om Fondita 

Läs mer om Atles verksamhet

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atle Investment Management och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?