Annons

Permitteringsstormen: Över 15.000 ansökningar på ett dygn

Tillväxtverket tog emot tiotusentals ansökningar om permitteringar när slussarna öppnades.

Foto:Janerik Henriksson/TT

Det statliga stödet för korttidspermitteringar ser ut att användas i hög utsträckning. 

Många företag, stora som små, har lockats av erbjudandet att kunna ha kvar personal, men där staten tar en del av lönekostnaden.

På tisdagen öppnades möjligheten att ansöka om det statliga stödet, som beräknas kosta staten omkring 20 miljarder kronor.

Enligt Tillväxtverket, som handlägger ansökningarna, kom det in över 15.000 ansökningar under det första dygnet.

”Allt har gått enligt plan, ansökningarna har kunnat skickas in utan störningar redan från start. Det har periodvis varit hårt tryck på supporten men vi jobbar hårt för att alla ska få den hjälp de behöver”, säger Tim Brooks, chef för avdelningen Företag på Tillväxtverket, i ett uttalande.

Korttidspermitteringarna innebär att arbetsgivare kan få stöd av staten för lönekostnader samtidigt som arbetstagare går ner i arbetstid. 

Tanken är att så många företag som möjligt ska kunna behålla personal under coronakrisen, i stället för att säga upp arbetsstyrkan för att få ner lönekostnaderna när intäkterna faller.

Flera ekonomer, arbetsmarknadsorganisationer och oppositionspartier har lobbat för mer generösa permitteringsmöjligheter. 

Än så länge har regeringen och samarbetspartierna dock stått fast vid ett tak på 60 procents arbetsminskning. I det fallet tar staten 45 procent av lönekostnaden.

I finansdepartementets första beräkningar skulle åtgärden kosta staten 2,4 miljarder, men den siffran har alltså stigit rejält till omkring 20 miljarder kronor.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?