Permitteringsstormen: Över 15.000 ansökningar på ett dygn

Tillväxtverket tog emot tiotusentals ansökningar om permitteringar när slussarna öppnades.

Foto:Janerik Henriksson/TT

Det statliga stödet för korttidspermitteringar ser ut att användas i hög utsträckning. 

Många företag, stora som små, har lockats av erbjudandet att kunna ha kvar personal, men där staten tar en del av lönekostnaden.

På tisdagen öppnades möjligheten att ansöka om det statliga stödet, som beräknas kosta staten omkring 20 miljarder kronor.

Enligt Tillväxtverket, som handlägger ansökningarna, kom det in över 15.000 ansökningar under det första dygnet.

”Allt har gått enligt plan, ansökningarna har kunnat skickas in utan störningar redan från start. Det har periodvis varit hårt tryck på supporten men vi jobbar hårt för att alla ska få den hjälp de behöver”, säger Tim Brooks, chef för avdelningen Företag på Tillväxtverket, i ett uttalande.

Korttidspermitteringarna innebär att arbetsgivare kan få stöd av staten för lönekostnader samtidigt som arbetstagare går ner i arbetstid. 

Tanken är att så många företag som möjligt ska kunna behålla personal under coronakrisen, i stället för att säga upp arbetsstyrkan för att få ner lönekostnaderna när intäkterna faller.

Flera ekonomer, arbetsmarknadsorganisationer och oppositionspartier har lobbat för mer generösa permitteringsmöjligheter. 

Än så länge har regeringen och samarbetspartierna dock stått fast vid ett tak på 60 procents arbetsminskning. I det fallet tar staten 45 procent av lönekostnaden.

I finansdepartementets första beräkningar skulle åtgärden kosta staten 2,4 miljarder, men den siffran har alltså stigit rejält till omkring 20 miljarder kronor.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?