1515

Permitteringsstormen: Över 15.000 ansökningar på ett dygn

Tillväxtverket tog emot tiotusentals ansökningar om permitteringar när slussarna öppnades.

Foto:Janerik Henriksson/TT

Det statliga stödet för korttidspermitteringar ser ut att användas i hög utsträckning. 

Många företag, stora som små, har lockats av erbjudandet att kunna ha kvar personal, men där staten tar en del av lönekostnaden.

På tisdagen öppnades möjligheten att ansöka om det statliga stödet, som beräknas kosta staten omkring 20 miljarder kronor.

Enligt Tillväxtverket, som handlägger ansökningarna, kom det in över 15.000 ansökningar under det första dygnet.

”Allt har gått enligt plan, ansökningarna har kunnat skickas in utan störningar redan från start. Det har periodvis varit hårt tryck på supporten men vi jobbar hårt för att alla ska få den hjälp de behöver”, säger Tim Brooks, chef för avdelningen Företag på Tillväxtverket, i ett uttalande.

Korttidspermitteringarna innebär att arbetsgivare kan få stöd av staten för lönekostnader samtidigt som arbetstagare går ner i arbetstid. 

Tanken är att så många företag som möjligt ska kunna behålla personal under coronakrisen, i stället för att säga upp arbetsstyrkan för att få ner lönekostnaderna när intäkterna faller.

Flera ekonomer, arbetsmarknadsorganisationer och oppositionspartier har lobbat för mer generösa permitteringsmöjligheter. 

Än så länge har regeringen och samarbetspartierna dock stått fast vid ett tak på 60 procents arbetsminskning. I det fallet tar staten 45 procent av lönekostnaden.

I finansdepartementets första beräkningar skulle åtgärden kosta staten 2,4 miljarder, men den siffran har alltså stigit rejält till omkring 20 miljarder kronor.


Innehåll från RG19 i Norden ABAnnons

Behovet av logistik ökar - men få har koll på helheten

Allt fler verksamheter bygger på komplex logistik, alla med samma utmaning: varorna måste ut i tid. Stannar verksamheten står stora summor på spel. Trots det saknar många kontroll på helheten.

Handeln genomgår en omvälvande transformation där digitaliseringen, påskyndad av pandemin, ökar beroendet av automatisering och IT. 

För alla verksamheter där logistiken är affärskritisk gäller samma mål, oavsett om man säljer mat, medicin eller industriprodukter. Ordrar ska distribueras ut till rätt lager, rätt varor ska packas och transporter måste rulla utan stopp.

En kedja som inte får stanna

Skräckscenariot är leveransstopp som gör att lastbilar står och väntar medan det glesnar i butikernas hyllor. Det kan kosta svidande summor i form av förlorade intäkter och viten men riskerar också ett ännu viktigare värde: affärsförtroendet. 

– Därför måste man alltid utgå från affärsbehoven när man väljer driftlösning för sina logistiksystem, säger Petter Elfström, VP Consulting Services på Rg19. De viktigaste frågorna att ställa sig, fortsätter han, är vilka processer som bär upp verksamheten och intäkterna. Vilka flöden måste alltid snurra utan stopp?

Ställ krav på affärsförståelse

Petter Elfström anser att logistikföretag borde ställa mycket högre krav på affärsförståelse från sina driftspartners. Framför allt tycker han att diskussionen om servicenivåer borde handla mindre om tekniska detaljer och mer om affärskritiska funktioner.

– Alla driftleverantörer kan ge dig information på detaljerad teknisk nivå, som att ett batchjobb inte gick natten innan. Men hur påverkar det verksamheten? säger Petter Elfström och fortsätter:

– En till synes enkel sak som att en etikettskrivare strular eller att wifi-nätet svajar kan sätta stopp för en affärskritisk logistikkedja. Det måste gå snabbt att identifiera vilka flaskhalsar som har uppstått och var, så att problemet kan åtgärdas och verksamheten snurra igång igen.

Kontroll på helheten

För att nå dit är det avgörande att få en överblick över helheten med kontroll hela vägen ner till detaljer som enskilda ordrar. 

– Din driftpartner ska kunna ge dig en samlad bild av alla processer och delsystem. Uppstår problem ska du få veta det långt innan plockrutinerna påverkas och transporterna stannar.

Det är stor skillnad på teknisk drift och verksamhetsorienterad drift, tycker Petter Elfström. Han ger ett exempel: 

– Vårt samarbete med NorgesGruppen som levererar mat över hela Norge har resulterat i 75 procent färre allvarliga driftstörningar och incidenter. Det sker inte minst med hjälp av proaktiv övervakning med över en halv miljon mättillfällen per dygn. Vi har förbättrat kundens kontroll både på helheten och självklart även ner på detaljer, ner på enskild ordernivå.

Ständig tillgänglighet och proaktiv övervakning ska helt enkelt vara en självklarhet i ett bra drifterbjudande. Du ska känna dig 100 procent trygg med att alla system snurrar och levererar så länge du inte hör något annat. 

– En av våra styrkor är att även om kunden har andra IT-leverantörer och flera olika system så kan vi hjälpa till med att övervaka verksamhetsflödet och affärsflödet. På så vis kan vi hjälpa kunden att förstå var i flödet ett problem föreligger, fortsätter Petter Elfström.

Läs mer om hur Rg19 stöttar företag där logistiska flöden bär upp affären här.  

Om Rg19
Privatägd, plattformsoberoende driftspartner med kontor i Stockholm. Rg19 driftar och övervakar logistiksystem för en mängd kunder inom handel, bygg och hälsovård. I samarbete med logistikpartners som IMI, NYCE och Logent levererar Rg19 logistikdrift till kunder som Ahlsell, Medicarrier, Apoteket Hjärtat och NorgesGruppen.

Läs mer på rg19.se

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RG19 i Norden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?