Annons

Per Bolund: Bra tillfälle för skärpt amorteringskrav

Ett skärpt amorteringskrav ska ses som en försäkringspremie.

Det säger finansmarknadsminister Per Bolund inför det kommande regeringsbeslutet.

Biträdande finansminister Per Bolund (MP).
Biträdande finansminister Per Bolund (MP).Bild:Erik Simander / TT

En stor del av Ekots lördagsintervju med finansmarknadsminister Per Bolund handlade om Finansinspektionens förslag på ett skärpt amorteringskrav på hushållen. Frågan är uppe på regeringens bord och ett avgörande väntas inom kort.

”Vi bereder frågan i regeringskansliet men är inte klara ännu”, säger Per Bolund.

På frågan om amorteringskravet har diskuterats med övriga partier är svaret ja.

”De borgerliga är emot att införa förslaget”, säger Per Bolund som själv är positiv till det skärpta amorteringsförslaget som han kallar en skuldkvotsbroms.

”Finansinspektionen har gjort ett gediget arbete och har genomfört ändringar i förslaget efter synpunkter från remissinstanser”, säger Per Bolund.

Finansmarknadsministern delar utländska bedömningar om att hushållen både historiskt och i förhållande till andra länder är högt skuldsatta.

”Det medför risker. När bostadsmarknaden börjar vackla, eller när räntorna stiger, kan de förstärka en lågkonjunktur. Ökningen av hushållens skulder är högre än vad ekonomin växer, det är inte hållbart.”

Per Bolund jämför ett skärpt amorteringskrav med en försäkringspremie.

”För enskilda hushåll skapar det en större buffert, det är värdefullt både för individen och för samhället”, säger han.

Han tror inte att man bör vänta och se på vad det nuvarande amorteringskravet får för långsiktiga effekter.

”Bedömningen från Finansinspektionen är att vi redan har sett de största effekterna.”

I en intervju med Di var bostadsminister Peter Eriksson tydligt emot ett införande av det skärpta amorteringsförslaget. Han ville hellre se andra åtgärder på bostadsmarknaden.

”Jag har stor respekt för att Peter Eriksson bedömer förslaget utifrån bostadsmarknaden. Det finns tyvärr inte möjligheter att genomföra andra åtgärder”, säger Per Bolund och hänvisar till de havererade bostadssamtalen mellan riksdagens partier.

Per Bolund räknar inte med att skärpta låneregler triggar igång ett värre prisfall.

”Förslaget får mindre effekter eftersom det berör en liten grupp."

"Jag bedömer att det är ett bra tillfälle att genomföra det nu, då vi har låga räntor och en styrka i svensk ekonomi”, säger han.


Innehåll från Region Örebro LänAnnons

Örebroregionen satsar på hållbara godstransporter

E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.
E20 mellan Hallsberg och Örebro är en potentiell sträcka för elväg, deltar i utredningen gör bland annat Ahmed Alaeddine, projektledare, Karin Wallin, enhetschef, Dino Keljalic, transportstrateg och Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg, från Region Örebro Län.

Region Örebro län arbetar aktivt för att möjliggöra hållbara och innovativa godstransportlösningar till, från, inom och genom Örebroregionen.

Örebro har blivit allmänt känt som en stark transportregion i Sverige. Här finns sedan några år tillbaka ett särskilt fokus på att i nära samarbete med näringslivet utveckla hållbara transportsystem och infrastrukturer. Som i två av länets projekt: en pilot för elväg och COMBINE, ett europeiskt samverkansprojekt för effektivare godstransporter. 

Örebro län har över tid blivit en viktig transportnav med välutvecklad infrastruktur. Här finns de nationella stamvägarna E18, E20 och riksväg 50, Hallsbergsterminalen med omfattande järnvägsoperationer och Örebro flygplats som är en av landets största godstransportflygplatser. 

– Vi är allmänt kända som en stark transportregion med alla kombinationer av transportslag. Vi har också en stor näringsverksamhet i länet inom transport- och logistikbranschen. Det har gjort att det har blivit naturligt för oss att rikta flera av våra projekt mot hållbara transporter för att minska klimatpåverkan, och samtidigt skapa ökade möjligheter för vårt näringsliv att stå konkurrenskraftiga i framtiden, säger Karin Wallin, enhetschef. 

Idag driver Region Örebro län ett av två svenska pilotprojekt om en framtida elväg i samverkan med Trafikverket. Den sträcka som utreds är en del av E20, mellan Hallsberg och Örebro.

– Vi tror absolut att elväg kan vara en del, ihop med andra hållbara alternativ, för att nå ett fossilfritt transportsystem i framtiden. Vi ser också att en potential med elväg framåt är att kombinera den med andra tekniska lösningar, som exempelvis längre, tyngre eller helt autonoma fordon, då kommer vi att få en ännu större utväxling för miljön, berättar Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg.

Region Örebro län jobbar på många olika nivåer, i olika nätverk, med fokus på att utveckla hållbara transporter och infrastruktur. I lokala nätverk som ”Forum för Logistik”, storregionalt genom ”En bättre sits” och nationellt inom ”CLOSER”.

– Det internationella samarbetet drivs bland annat genom våra EU projekt, som COMBINE. Det är ett europeiskt samverkansprojekt av aktörer i Östersjöregionen med syfte att öka andelen multimodala transporter. Vår uppgift här i Örebro är att utreda om godsflöden har potential att bli mer effektiva och miljövänliga om de flyttas till längre fordon, 34,5 meter, eller tyngre fordon, 74 ton, berättar Dino Keljalic, transportstrateg.

I projektet tittar man bland annat på hur infrastrukturen måste förändras samt hur fordonen passar regionens specifika företag. Som exempelvis vilken kombination av fordon är bäst och vilka besparingar det enskilda företaget kan uppnå, både när det kommer till ekonomiska och miljömässiga aspekter. 

– Det finns en stor fördel för oss och för näringslivet i regionen att vi är involverade i EU-projekt. Det ger oss en god möjlighet att få ihop de lokala behoven med den långsiktiga politiska viljan inom EU. Vi får en guidning i vårt arbete för framtiden när vi kan förhålla oss till EU:s riktlinjer, berättar Karin Wallin. 

En Supermodal region

I Örebroregionen finns Sveriges demografiska mittpunkt vilket ger en unik möjlighet att nå mer än 70 % av Sveriges invånare samt Oslo inom en radie av 30 mil. Det fördelaktiga geografiska läget möjliggör för näringslivet i regionen att erbjuda sina kunder en hög leveransservice över hela Norden. Här finns ett starkt logistikkluster som hålls samman av Business Region Örebro och samlar näringslivet, akademin och den offentliga sektorn för att stärka och utveckla Örebroregionens multimodala koncept kallat – Supermodalitet.

Läs mer om Combine project 

Läs mer om Regional utveckling 

 

 

Mer från Region Örebro Län

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Region Örebro Län och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?