1515
Annons

Pensionsvåg ger jackpott för SAS – men pilotbrist hotar

Rekordstora pensionsavgångar bland piloter ger SAS möjlighet till stora besparingar då nyanställda får mindre än hälften i lön. Samtidigt väntar en dragkamp med konkurrenterna när världen står inför en pilotbrist.

Foto:ALEXANDER FARNSWORTH.

Omkring 700 av SAS SAS +0,81% Dagens utveckling 1.500 piloter kommer att svepas bort med pensionsvågen de kommande tio åren, med start redan i år. Med det följer en storskalig rekrytering av lika många ersättare. Antalet pensionsavgångar fördubblas jämfört med det senaste decenniet.

”De kommande 10 åren kommer att vara kritiska vad gäller pilotsituationen globalt. Lyckligtvis är SAS i en situation där många piloter söker sig till oss”, säger Peter Hyldig, pilotchef på SAS.

I år pensioneras 70–80 kaptener, samtidigt som 90 nya styrmän kliver in i flygbolaget. Från och med 2021 kommer uppskattningsvis 100 piloter att anställas varje år. 

”Demografin bland piloter kommer att skifta under den här tidsperioden. Fler börjar gå ner i arbetstid vid 55-års ålder och folk tar pension mellan 60 och 65. Nu är medelåldern bland våra piloter 50 år, medan många av de nya som ska rekryteras är i 20-årsåldern.”

Då flygindustrin snabbt kan förändras och det varierar när individer väljer att gå i pension går det i dagsläget inte att ge en exakt siffra på hur många nya som kommer anställas. 

Främst vill SAS rekrytera en besättning med tidigare erfarenhet, men bolaget samarbetar även med flygskolor, bland annat med Trafikflyghögskolan, TFHS, i Lund varifrån ett tiotal av studenterna kommer att anställas under nästa år.

”Vi samarbetar med flera flygskolor och förser dem bland annat med material som säkerställer att de har den kompetens som SAS efterfrågar”, säger Peter Hyldig.

Enligt bolagets senioritetsystem börjar alla nya anställda piloter som styrmän, oavsett tidigare erfarenhet. När nya kaptener behövs tillfrågas styrmän som är högst i rang. Genom åren har det tagit upp till 20 år för en styrman att bli kapten.

“Med antalet kaptener som går i pension ökar behovet av befälhavare. Styrmän har nu möjlighet att uppgradera till kapten redan efter 5–6 år, vilket är den kortaste tiden det tagit att bli kapten inom bolaget på många år.”

Piloterna som går i pension befinner sig högst upp på löneskalan, som består av 24 steg, medan den nya styrkan börjar på botten. En styrman tjänar mindre än hälften av en kaptenslön. 

“Att demografin är mer balanserad kommer att gynna vår ekonomiska situation under dessa år, vilket innebär att genomsnittskostnaden sjunker.”

Det är inte bara Skandinavien som skakas om av stora pensionsavgångar. 

“Precis som under det sena 80-talet kan det nu hända att det inte kommer finnas tillräckligt med piloter globalt. Från SAS sida följer vi utvecklingen noga.”

Något SAS jobbar starkt med är att förbättra balansen i arbetslivet för sina anställda och ge större inflytande i schemaläggning. För kommande generationer kommer det här vara ännu viktigare, enligt Peter Hyldig. 

”Just nu är det ganska begränsat men det kommer att vara en kritisk faktor i framtiden, särskilt eftersom familjestrukturen förändras. Vi ser en ökning av hur många piloter som vill ta föräldraledigt, där Sverige ligger i framkant och Norge och Danmark följer men är ett par år efter.”

Om SAS inte kan erbjuda bättre arbetsvillkor än andra flygbolag blir det i slutändan lönen som blir den största aspekten när piloter söker jobb, enligt Peter Hyldig.

”Jag kan inte säga att det inte kommer vara ett problem att rekrytera, för behovet av piloter kommer var väldigt stort och inte bara i Europa. Det kan bli så att vi möter problem med rekrytering, men just nu är det inte fallet.”


Innehåll från BAE SystemsAnnons

BAE Systems Bofors bidrar till Sverige som attraktiv försvarspartner

BAE Systems Bofors är ett av de äldsta företagen inom svenskt försvar med gedigen erfarenhet av att utveckla och producera försvarssystem. I ett internationellt oroligt säkerhetsläge menar Stefan Löfström, Marknads- & försäljningschef, att det blivit allt viktigare att säkerställa försörjningstryggheten för Sverige och att kunna hålla verksamheten i rörelse även i händelse av kris eller krig.

– Det viktiga är att fortsätta hålla god och nära dialog med leverantörer, myndigheter, politiker och övrig industri, säger han.

BAE Systems är en av världens största försvarskoncerner med 90 000 anställda i fler än 40 länder. I koncernen utvecklar man allt från sensorer till hangarfartyg och är den uppdelad i tolv affärssektorer. BAE Systems Bofors utvecklar försvarssystem inom artilleri, marina pjäser och ammunition. I verksamheten i Karlskoga har man kunnande och spetskompetens för att utveckla och producera internationellt konkurrenskraftiga system.

– Vi är stolta över vår historia och att vara en så viktig del av svensk försvarsförmåga med våra system och produkter. Vi ägs av brittisk-amerikanska BAE Systems-koncernen men är erkända som ett svenskt försvarsföretag som lyder under svensk lagstiftning. Det är en fördel att vara ett mindre och flexibelt företag med lång erfarenhet av att arbeta på en internationell marknad, och samtidigt ha musklerna och den kompletterande kompetens som finns i koncernen, säger Stefan Löfström.

Försörjningskapacitet och utveckling i fokus

Trots att exporten står för 80 procent av omsättningen, vilket gör Sverige till en attraktiv försvarspartner internationellt, understryker Stefan att samarbetet och dialogen med den svenska kunden är enormt viktigt. På samma sätt är det politiska stödet från Sverige viktigt och nödvändigt i internationella samarbetsprojekt och exportaffärer. Dialogen med andra parter är viktigare än någonsin i dessa orostider. Ett stort fokus läggs nu på att trygga försvarets försörjningskedjor och detta bidrar BAE Systems Bofors till genom sitt samarbete med den svenska kunden och med sina leverantörer.

– Vi är en utvecklingsintensiv verksamhet som skapar förstklassiga försvarssystem och försvarsförmågor i nära samverkan med Försvarsmakten, andra myndigheter och företag inom försvarssektorn. Vi måste hela tiden se till att ligga i framkant med teknologi och lösningar som möter kundernas behov och nya hotbilder. En tredjedel av våra drygt 500 anställda arbetar med koncept-, teknik- och produktutveckling. 

Läs mer om BAE Systems Bofors 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BAE Systems och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?