ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Pensionsvåg ger jackpott för SAS – men pilotbrist hotar

  • Foto: ALEXANDER FARNSWORTH.

Rekordstora pensionsavgångar bland piloter ger SAS möjlighet till stora besparingar då nyanställda får mindre än hälften i lön. Samtidigt väntar en dragkamp med konkurrenterna när världen står inför en pilotbrist.

Omkring 700 av SAS 1.500 piloter kommer att svepas bort med pensionsvågen de kommande tio åren, med start redan i år. Med det följer en storskalig rekrytering av lika många ersättare. Antalet pensionsavgångar fördubblas jämfört med det senaste decenniet.

”De kommande 10 åren kommer att vara kritiska vad gäller pilotsituationen globalt. Lyckligtvis är SAS i en situation där många piloter söker sig till oss”, säger Peter Hyldig, pilotchef på SAS.

I år pensioneras 70–80 kaptener, samtidigt som 90 nya styrmän kliver in i flygbolaget. Från och med 2021 kommer uppskattningsvis 100 piloter att anställas varje år. 

”Demografin bland piloter kommer att skifta under den här tidsperioden. Fler börjar gå ner i arbetstid vid 55-års ålder och folk tar pension mellan 60 och 65. Nu är medelåldern bland våra piloter 50 år, medan många av de nya som ska rekryteras är i 20-årsåldern.”

Då flygindustrin snabbt kan förändras och det varierar när individer väljer att gå i pension går det i dagsläget inte att ge en exakt siffra på hur många nya som kommer anställas. 

Främst vill SAS rekrytera en besättning med tidigare erfarenhet, men bolaget samarbetar även med flygskolor, bland annat med Trafikflyghögskolan, TFHS, i Lund varifrån ett tiotal av studenterna kommer att anställas under nästa år.

”Vi samarbetar med flera flygskolor och förser dem bland annat med material som säkerställer att de har den kompetens som SAS efterfrågar”, säger Peter Hyldig.

Enligt bolagets senioritetsystem börjar alla nya anställda piloter som styrmän, oavsett tidigare erfarenhet. När nya kaptener behövs tillfrågas styrmän som är högst i rang. Genom åren har det tagit upp till 20 år för en styrman att bli kapten.

“Med antalet kaptener som går i pension ökar behovet av befälhavare. Styrmän har nu möjlighet att uppgradera till kapten redan efter 5–6 år, vilket är den kortaste tiden det tagit att bli kapten inom bolaget på många år.”

Piloterna som går i pension befinner sig högst upp på löneskalan, som består av 24 steg, medan den nya styrkan börjar på botten. En styrman tjänar mindre än hälften av en kaptenslön. 

“Att demografin är mer balanserad kommer att gynna vår ekonomiska situation under dessa år, vilket innebär att genomsnittskostnaden sjunker.”

Det är inte bara Skandinavien som skakas om av stora pensionsavgångar. 

“Precis som under det sena 80-talet kan det nu hända att det inte kommer finnas tillräckligt med piloter globalt. Från SAS sida följer vi utvecklingen noga.”

Något SAS jobbar starkt med är att förbättra balansen i arbetslivet för sina anställda och ge större inflytande i schemaläggning. För kommande generationer kommer det här vara ännu viktigare, enligt Peter Hyldig. 

”Just nu är det ganska begränsat men det kommer att vara en kritisk faktor i framtiden, särskilt eftersom familjestrukturen förändras. Vi ser en ökning av hur många piloter som vill ta föräldraledigt, där Sverige ligger i framkant och Norge och Danmark följer men är ett par år efter.”

Om SAS inte kan erbjuda bättre arbetsvillkor än andra flygbolag blir det i slutändan lönen som blir den största aspekten när piloter söker jobb, enligt Peter Hyldig.

”Jag kan inte säga att det inte kommer vara ett problem att rekrytera, för behovet av piloter kommer var väldigt stort och inte bara i Europa. Det kan bli så att vi möter problem med rekrytering, men just nu är det inte fallet.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer