ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Pensionsmyndigheten varnar för fula trick

  • Pensionskuvert. Foto: TT

Fondbolag och PPM-rådgivare jagar kunder genom att peka på hur fonder gått.

En taktik som Pensionsmyndigheten nu helt avfärdar.

”Vi kan inte ställa oss bakom sådana tjänster”, säger Monica Zettervall på myndigheten.

PPM-djungeln är full av fondbolag och rådgivare som säger sig ha ett vinnarrecept för framtiden: att titta på historisk utveckling.

I ett internt PM bedömer nu Pensionsmyndigheten den typen av löften som oseriösa.

”Vi kan inte ställa oss bakom tjänster som marknadsför sig med argumentet att vid val av fonder välja de som gått bäst”, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på myndigheten.

Pensionsmyndigheten har gått igenom den forskning som finns på området, samt själv letat sätt att placera utifrån fondhistorik baserat på hur PPM-fonderna utvecklats sedan 2005.

Inte någon gång har Pensionsmyndighetens experter lyckats identifiera en strategi som slår den så kallade soffliggarfonden, AP7 Såfa. Där placeras automatiskt alla nya sparare, och ungefär hälften av alla sparare är kvar.

”Är man inte intresserad: ligg kvar i förvalet. Vill man välja själv kan man lika gärna sätta ihop en egen fondportfölj, och inte ta rygg på några som påstår sig vara bättre än andra”, säger Monica Zettervall.

I grafiken nedan har Di prövat hur tesen håller de två senaste åren. Vår fiktiva sparare har investerat 100.000 kronor efter metoden att varje månad välja den fond som gått bäst föregående månad.

En fördel med PPM är till skillnad från den öppna fondmarknaden att det är gratis att byta fond.

En nackdel med Di:s momentumstrategi är att den är usel.

100.000 i startkapital har sedan januari 2016 växt med 9,3 procent.

Den som hade fnyst åt det mödosamma arbetet att leta och byta varje månad, och i stället parkerat i den så kallade soffliggarfonden, hade fått se sitt kapital växa med drygt 34 procent under samma tidsperiod.

Och då är AP7 Aktiefond långt ifrån bäst.

Under 2016 presterade fonden 16,5 procent. PPM-torgets vinnare det året, Pictets rysslandsfond, rusade med 89 procent.

Exemplet illustrerar också svårigheten för privatpersoner att manövrera på fondtorget. Ryska fonder räknas till högrisksegmentet, som kan gå urstarkt vissa perioder för att lika snabbt tappa luften.

”Människor har en tendens att underskatta hur svårt det är på aktiemarknaden. Man tenderar att se mönster i det som är slumpartat kaos”, säger Jonas Lindmark, analyschef på fondutvärderaren Morningstar.

Han förklarar att strategier baserade på historisk utveckling definitivt inte passar alla börsväder. I en stark och utdragen trend går även smala fonder bra med större regelbundenhet.

”Under sådana tidsperioder är det här fantastiskt, en människa som då tittar på det ser att det är solklart. Sedan kommer andra perioder när aktiemarknaden är mer på en platå, och då blir det väldigt tydligt åt andra hållet”, säger han.

Jonas Lindmark tror att gemene man för ofta blandar ihop aktieplaceringar med idrott.

”Har ett lag vunnit fem matcher i rad kommer de ha stor chans att vinna nästa också. Men på aktiemarknaden är det svårare.”

Kan man med gott samvete utlova att man har hittat vinnande strategier och erbjuda det som tjänst?

”Om man uttalar sig om det borde det vara någon form av vetenskaplig granskning”, säger Jonas Lindmark.

Är det tillräckligt tydligt hur väl risken på PPM-torget anges?

”Det är inte helt optimalt. För sparare som är aktiva första gången tycker jag att svaret är nej.”

Samtidigt tycker han att det är helt i sin ordning erbjuda möjligheter till högre risk.

”De smala fonderna är för en mindre grupp människor som är mer spelare. Och det kanske man kan få vara”, säger Jonas Lindmark.

Monica Zettervall är försiktig med att säga att det är direkt dåligt att ”haka på vinnaren”. Däremot finns en tydlig trendsignal.

”Det man verkligen kan säga är att om det är en fond som går dåligt kommer den att fortsätta gå dåligt”, säger hon.

Är det då AP7, det statliga ickevalsalternativet, som gäller?

Andra fondförvaltare muttrar ofta över AP7, som i deras tycke har en orättvis konkurrensfördel. Fonden har inga marknadsföringskostnader, inflödet av sparare sker ändå.

Men den verkliga superkraften är den låga avgiften. Aktiefonden tar en avgift på 0,11 procent. Taket i PPM är 0,89 procent.

”Om du ligger kvar i samma fond under 30-40 års tid har det avgörande betydelse”, säger Monica Zettervall.

Den som ligger i AP7 Såfa under 40 år, fram till 55 års ålder, betalar 4 procent av sitt sparkapital i avgifter.

Maxavgiften, 0,89 procent, innebär att en pensionssparare under 40 år avstår 30 procent av sparkapitalet till sin förvaltare.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies