Annons

Pensionsjätten om coronakrisen: ”Det handlar om att övervintra”

I slutet av januari började pensionsbolaget AMF se över sin portfölj, när oron för Kina spred sig. Men i de 30-tal svenska bolag man är ägare är man långsiktig och ligger kvar. 

”Det handlar om att övervintra, och utnyttja de möjligheter som kommer att uppstå”, säger Tomas Flodén, chef för kapitalförvaltningen.

Foto:Hasse Holmberg / TT

AMF förvaltar pensionspengar åt fyra miljoner personer.

”Vi säger till våra kunder att man kan vara förhållandevis lugn, trots att det är väldigt turbulent”, säger Tomas Flodén, chef för pensionsbolagets kapitalförvaltning.

Nio av tio kunder har en traditionell försäkring via den kollektivavtalade tjänstepensionen.

”Där är det bra riskspridning. Vi har inte bara aktier i den portföljen, vi har räntebärande värdepapper, vi har fastigheter, infrastruktur och skog. Det är en betydligt mer stabil sparform än om man ligger med hela sin sparform i en aktiefond.”

I slutet av januari började AMF se över portföljen, när man såg stora produktionsstörningar i Kina framför sig.

”Sedan har vi jobbat aktivt med portföljen under den tiden, framför allt med de mer likvida delarna och framför allt då utländska aktier, räntor och valutor. Vi har ju möjligheter att göra ganska stora förändringar på kort tid.”

Exakt vad man har gjort kommenterar han inte, men de svenska innehaven AMF har i ett 30-tal bolag har inte påverkats.

”Vi har gått in i bolag vi tror långsiktigt på och det är inget som vi gör oss av med för att det stormar”, säger Tomas Flodén.

”Vi har också möjligheter att gå in och köpa tillgångar när vi uppfattar dem som felvärderade, det kommer vi att utnyttja för att köpa på oss bra tillgångar i det här läget. Det här är en kris som är övergående, det handlar om att övervintra och utnyttja de möjligheter som kommer att uppstå.”

AMF tycker det bästa är om bolagen håller fast vid sina utdelningar, men ser att det kan behöva göras undantag i år givet läget.

”Generellt tycker vi att det är bra om man håller fast vid sin utdelningspolicy, så att det inte blir så att man bunkrar likviditet och kapital som kanske gör mer nytta på andra ställen i ekonomin.” 

Investor är bolaget största innehav, men även Swedbank och SEB är man storägare i.

Känner du oro för banksektorn?
”Vår bedömning är att de svenska bankerna är väl kapitaliserade, och har möjlighet att både stå emot och hantera den här situationen.”

Både Riksbankens och regeringens agerande har varit bra, säger han.

”Extra positivt är att det finns ett så brett politiskt stöd för de här åtgärderna man har vidtagit. Sedan finns säkert mer saker man kan göra och det är viktigt att regering lyssnar på näringslivet, att man lyssnar på facken.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?