Annons

Pensionärer ställs mot latinos i Florida

FLORIDA. Högerlutande pensionärer ställs i Florida mot en växande latinamerikansk befolkning som tenderar att rösta på Demokraterna. När USA går till val på tisdagen riktas alla blickar mot den soldränkta delstaten, som fördelar 29 avgörande elektorsröster.

Bild:Pontus Höök

”Visst har han sina brister”, säger den golfspelande Florida-bon John Telesca om Donald Trump. 

Som många andra republikaner har han dock försonats med tanken att rösta på affärsmannen. Bakgrunden är att alternativet ses som värre.

”Det är framförallt en röst mot Hillary Clinton”, fyller Dennis Perrien i. 

De träffar di.se i sin golfbil, som är dekorerad med Trump-klistermärken, efter en niohålsrunda under Floridas sol. Som välbeställda pensionärer ingår de i en stor grupp väljare som tenderar att rösta republikanskt. Eftersom valdeltagandet bland äldre är högt, är de en kraft att räkna med. 

”Det kommer att bli ett jämnt val. Det hade det inte behövt vara”, säger John Telesca, som tror att en bättre republikansk kandidat hade kunnat sopa banan med Hillary Clinton och demokraterna.   

”De har förstört landet. Vi brukade vara världens ledande nation”, fortsätter han apropå USA:s ekonomiska och politiska utveckling under Barack Obamas tid i Vita huset. 

Dennis Perrien påpekar att Trump visserligen har gjort många människor upprörda, men att han i alla fall talar fritt ur hjärtat. Han uppfattar däremot Hillary Clinton som beräknande och oärlig. 

”Hon är en politiker. Vi behöver någon som talar direkt till människorna.” 

På den golfbana di.se besöker spelar förstås även Demokrater, och någon enstaka golfbil pryds av Hillary Clinton-dekaler. Men de utgör en minoritet. 

På samma sätt finns det förstås högerlutande latinamerikaner i Florida. Men skillnaden mellan de två grupperna understryker en övergripande dynamik som kan avgöra hela valet på tisdag.  

Yazmin Batiz, som flyttat till Florida från Puerto Rico, är ett tydligt exempel på Hillary Clinton-väljare. 

”Jag röstade på första dagen man kunde förhandsrösta”, berättar hon för di.se, och fortsätter: 

”Vi skriver historia.” 

Hon träffar Di under ett kampanjmöte där Barack Obama försöker sporra invånarna i det latinamerikanskt präglade samhället Kissimmee. Att få just amerikaner med latinamerikansk bakgrund att rösta tidigt är två centrala komponenter i Demokraternas Florida-strategi. I förra valet tog Barack Obama hem delstaten, men det var med knappast möjliga marginal. 

”Vinner vi Florida så är vi hemma”, summerade Barack Obama apropå det här valet. 

Floridas vallokaler stänger klockan 01 och 02 på onsdag morgon, svensk tid. 

Med omkring 20 miljoner invånare och 29 elektorsröster som kan vinnas av endera kandidat, så spelar delstaten en betydande roll i kampen om Vita huset. En seger här skulle göra vägen till de 270 nödvändiga elektorsrösterna enkel för Demokraterna.

Spelbolaget Unibet angav under veckoslutet samma odds för de två kandidaterna, och påpekade att delstaten hörde till de mest svårbedömda.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?