Annons

Peje Emilsson: alliansregering inte troligt

Skolentreprenören och pr-mannen Peje Emilsson deltar i Moderaternas arbetsgrupp som ska analysera partiets val. Samtidigt tror han inte att det blir en alliansregering.

"Som det ser ut nu är det inte troligt", säger Peje Emilsson som fortfarande hoppas på en alliansregering. 

Foto:Jesper Frisk

Mitt i osäkerheten kring regeringsbildningen påbörjar M sitt arbete med att dra lärdomar av valet, där partiet backade med 3,5 procentenheter från 23,3 procent valet 2014 till 19,8 procent i höstens val. Riksdagsledamoten Mats Green, som sedan förra hösten är M:s bostadspolitiske talesperson, leder eftervalsanalysen och den arbetsgrupp som ska dra viktiga slutsatser om ödesvalet 2018. Skolentreprenören och grundaren av pr-byrån Kreab, Peje Emilsson, är en av gruppens ledamöter där även partiets strategichef Per Nilsson deltar. Det kan Di avslöja. 

”Vi har vårt första möte på fredag. Att jag är med beror nog på att de vill ha någon med erfarenhet från förr”, säger Peje Emilsson. 

Peje Emilsson, vars engagemang i Moderaterna grundades under gymnasieåren på Södra Latin i 60-talets Stockholm, medverkar därmed för tredje gången i partiets eftervalsanalysarbete. Första gången var efter bottenvalet 1970 då partiet låg runt 11 procent och andra gången var 1985 då partiet lockat till sig drygt 20 procent av väljarna. 

I stället för att ge en förklaring till M:s 10-procentiga fall från Reinfeldts storhetsdagar börjar entreprenören först med motståndarpartiet, Socialdemokraterna, i intervjun med Di. 

”Den enda trenden som är helt kristallklar är att S under de senaste femton åren gradvis har gått från att vara ett 40-procentigt parti till att nu ligga under 30 procent. M har pendlat upp och ned."

”Tittar man på demografin är det också tydligt att S har en stor andel gamla väljare. Frågan är hur länge de hänger kvar”, fortsätter han.  

Men hur förklarar du M:s nedgång i höstens val jämfört med 2014?
”Frågan är mer mångfacetterad än SD. Det handlar nog generellt om en bristande tillit till att politiken levererar vad den lovat”, säger han. 

”Vi måste borra i det här. Hur bygger man tillit? Förtroendet för politiker har minskat. Vi står nu inför ett antal viktiga förändringar för att stärka demokratin”, fortsätter han. Färre riksdagsledamöter med större ansvar skulle vara ett första steg i den riktningen, enligt Emilsson. 

Han vill inte ge några tvärsäkra svar eftersom den arbetsgrupp han ingår i ska presentera sina officiella slutsatser under början av 2019. Men han beklagar samtidigt bristen på sakfrågor i höstens val. 

”Alla partier pratade om samma sak och då tänker jag på brottslighet, gängkriminalitet och migration. Det blev en råddig valrörelse utan tydliga alternativ.”

Var det rätt av M att under valrörelsen rikta in sig på tuffare tag mot brottsligheten?
”Jag har inget bra svar på det.” 

Entreprenören vill också finna förklaringar till varför hans parti backat i storstäderna, och då framför allt i Stockholm, men ökat rejält på mindre orter såsom Mariestad, Grästorp och Karlskoga.

”Det är fascinerande vilka dramatiska förändringar man ser, och då även på kommun- och landstingsnivå. Vi måste titta på det här”, säger han. 

Och hur ser du på Ulf Kristerssons möjligheter att bilda en regering?
”Det naturliga var att Ulf Kristersson fick frågan först eftersom Löven blev bortröstad. Endera så röstas han fram i en alliansregering eller i en moderat minoritetsregering”, säger han.

Menar du allvar när du pratar om en alliansregering?
”Som det ser ut nu är det inte troligt. Det kan också bli en större koalition, men då måste ekonomin gå ned först”, säger han och understryker att han fortfarande hoppas på en alliansregering.
”Ett extraval känns osannolikt. Är det så att riksdagen tröttnar på en regering, kan den välja att rösta fram en ny regering”, säger han.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera