Annons

Peabchefen imponeras av 14-åringarnas innovationer

MALMÖ. Hur ser framtidens hållbara innovationer ut? Ett antal 14-åriga elever får ge svaren i ett unikt samarbetsprojekt mellan Peab och Mentor.

Ungdomars idéer ska lyftas fram – och samtidigt minska avståndet till framtidens arbetskraft.

Pebaskolan, Malmö. VD för skolan, samt koncernchefen för Peab, lyssnar på 14-åringars innovativa förslag.
Pebaskolan, Malmö. VD för skolan, samt koncernchefen för Peab, lyssnar på 14-åringars innovativa förslag.Foto:Björn Solfors

Varje dag består av en massa olika beslut, som alla belastar miljön olika mycket. Hur ska man veta vad som är rätt? 

Fyra 14-åriga tjejer, alla i årskurs åtta på Östra skolan i Malmö, har ett eget svar på den frågan. 

Med appen Mega, Make earth great again, sammanställs hur mycket utsläpp den nyinköpta tröjan, dagens lunch och bussresan faktiskt belastar miljön med. 

Informationen gör det enklare för individen att ta smartare och mer hållbara köpbeslut, hävdar de, samtidigt som man kan dela information och erfarenheter med andra användare.

"Man kan också klicka på exempelvis en sjö och se hur försurad den är", förklarar kvartetten. 

Appen Mega var bara ett av flera förslag när högstadieeleverna nyligen presenterade vårens grupparbeten om hållbar utveckling och innovation inför en lite annorlunda publik. 

I det fullsatta klassrummet fanns nämligen också ett par tunga chefer från byggbolaget Peab PEAB B -5,23% Dagens utveckling s ledning, bland andra vd:n Jesper Göransson. 

"Jag är fruktansvärt imponerad. Med den här kraften i rummet, och de här kreativa idéerna, känner jag framtidstro. Det värmer i hjärtat", säger han. 

Även Kim Kulstad, regionchef för Peab Bostad, var på plats.

"Det finns så mycket diskussioner om att skolresultaten går ner. Men när man lyssnar på det här vet man att det kommer att gå bra för Sverige", säger hon. 

Projektet är ett samarbete mellan Mentor och Peab, och presentationerna genomfördes på Peabskolan i Malmö. 

"Peab har tillsammans med Mentor ett ypperligt tillfälle att stärka ungdomar på olika sätt, bland annat med individuella mentorsprogram och genom att på riktigt lyssna på ungdomar och deras idéer”, säger Alexandra Johansson, vd och rektor för Peabskolan. 

”Samtidigt är samarbetet precis lika utvecklande för oss vuxna. Detta är en fortbildning som går åt båda hållen."

Jesper Göransson är inne på samma spår. 

"Detta är den framtida arbetskraften och jag vill förstå hur de tänker och vad de vill. Ungdomar har fantastiska visioner, samtidigt som det i den krassa världen ska fungera. Kan man jämkas på vägen får vi in ny kreativitet, samtidigt som ungdomarna får lärdomar om arbetslivet ", säger han.

Är det här samtidigt ett sätt för Peab att locka fler ungdomar till byggbranschen? 

"Många ungdomar i dag har inte en chans att förverkliga det de kan och vill. Vi vill fånga upp unga människors idéer, locka fram ett entreprenörskap och hjälpa till att skapa bättre förutsättningar i samhället i stort”, säger Jesper Göransson.

”Det här är kärnvärden som sitter i vårt dna. Får vi ett ökat intresse för branschen på köpet är det jättebra."

Och Jesper Göransson kunde onekligen ta med sig många nya idéer hem från den här arbetsdagen – allt från robotladdningar av elbilar och skolor för hemlösa till en shoppingscanner som ger information om hälsoaspekter och miljöpåverkan kring maten direkt när man handlar. 

En grupp som presenterade framtidens bostäder, med solpaneler som justeras efter solens gång, vände sig direkt till Peabs ledning för ett samarbete. 

"Väldigt drivet av dem att ta den chansen, måste jag säga. De här ungdomarna är både mognare och modigare än vad jag var i samma ålder. Vi får väl se om det blir ett framtida samarbete", säger Jesper Göransson. 


Innehåll från Norstedts JuridikAnnons

Branschrapport visar tydliga trender för framtidens juristbransch

Över 150 år i juristbranschen har gett Norstedts Juridik enorm erfarenhet av att stötta och hjälpa advokatbyråer till rätt beslut i krävande situationer. Man kallar sig marknadens juridiska coach och kombinerar lång erfarenhet och kunskap med förfinad och uppdaterad teknik.  

Kundens behov ligger i fokus och Norstedts Juridik blickar nu framåt med ny VD vid rodret vilket bland annat lett till verksamhetens nya inriktningar inom hållbarhet och kvalitet. 

– Utöver en omfattande utgivning av juridisk information erbjuder vi också kursverksamhet och avancerade juridiska verktyg. Hos oss finns även en tjänst för alla de specialämnen och intressen som tillfaller juridiskt arbete på kommun och myndighet. Uppdraget vi har är att ta fram verktyg som effektiviserar juristens jobb och som dessutom får vår kund att uppfylla gällande hållbarhetskrav i alla leverantörsled, säger Alexandra Åquist, VD.

Alexandra Åquist är juristen som skulle bli polischef men som istället satsade på en karriär inom försäljning och affärsutveckling. Hon har en stor passion för CSR- och hållbarhetsfrågor och påtalar vikten av att lyssna på marknaden för att kunna vara den naturliga samarbetspartnern för alla som arbetar med juridik. 

– Jag brinner för att alla ska ha tillgång till samma information. Alla ska ha ”rätt att få rätt”. Nya affärsmodeller och nya tekniker gör att juridiken blir mer tillgänglig för gemene man. Där vill jag att Norstedts Juridik ska vara med och bidra, säger Alexandra Åquist.

Framtidens jurist 2020 – om krav, drivkrafter och utmaningar i juristbranschen

För att bli en samarbetspartner krävs insikt och förståelse för de incitament och utmaningar advokaterna har i sitt arbete. Därför tar Norstedts Juridik varje år fram branschrapporten Framtidens jurist tillsammans med ett oberoende undersökningsföretag. Frågorna ställs till yrkesverksamma jurister i både Sverige och Danmark och årets rapport besvarades av drygt 3500 yrkesverksamma jurister. 

– Vår förhoppning är att rapporten ska fungera som en källa för inspiration och en språngbräda för diskussion om hur vi vill att framtiden ska se ut, vad vi som bransch behöver fokusera på, och vilka utmaningar vi behöver överkomma, berättar Alexandra Åquist.

Slaget om framtidens jurister har börjat

Rapporten har tre tydliga fokusområden varav det första är transformation.

– Det är något som verkligen sjuder i den juridiska branschen just nu. Vi ser allt mer hur delar av juristens jobb digitaliseras och standardiseras, samtidigt som utvecklingen i samhället driver på efterfrågan av juridiska tjänster. Byråerna står nu inför en jätteutmaning vad gäller sin affärs- och prismodell. Kan man bemöta kunderna och erbjuda fasta prismodeller har man en helt ny målgrupp att bearbeta, säger Alexandra Åquist. 

Det andra fokusområdet är innovation. Fler och fler standardiserade processer gör arbetet enklare, timmarna färre och mycket finns att vinna på att ta del av den innovativa utveckling som sker i branschen. Det tredje tydliga fokusområdet är vikten av balans i livet. Från den yngre generationen kommer helt nya krav på möjlighet till fritid (vilket är högre prioriterat än lön idag), hållbarhet, mångfald och jämställdhet. För att som advokatbyrå attrahera och behålla unga talanger krävs det att verksamheten anpassas till de nya kraven.  

– Vi vill inspirera till att man även på advokatbyrån inkluderar hållbarhet och kvalitet. Det kommer bli en tydlig del i vem som får uppdragen och kompetensen längre fram. Det är en absolut konkurrensfördel att man är transparent och att man i branschen tar detta på allvar redan nu, avslutar Alexandra Åquist.

Läs mer på www.nj.se 

Fakta om Norstedts Juridik

Norstedts Juridik är marknadsledande utgivare och leverantör av juridiska tjänster med rötter 150 år tillbaka i tiden. Företagets digitala informationstjänst, JUNO, används av Sveriges största advokatbyråer, domstolar, myndigheter och kommuner. Norstedts Juridik är en del av Karnov Group.

 

Mer från Norstedts Juridik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norstedts Juridik och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?