1515
Annons

Paxmans resultat försämrades – pandemiproblem tyngde

Skalpkylningsbolaget Paxman hade en omsättning uppgående till 27,9 miljoner kronor (20,8) under årets första kvartal.

Ebitda-resultatet uppgick till -2,9 miljoner kronor (0,4) och nettoresultatet blev -6,2 miljoner kronor (-3,7).

Kassaflödet före finansieringsverksamheten var -8,9 miljoner kronor (-11) och vid periodens slut uppgick nettokassan till 46,2 miljoner kronor (2,9).

Antal installerade system under första kvartalet uppgick till 99 (101), och installationer under andra kvartalet samt orderboken omfattar ytterligare 215 system.

Genomsnittlig daglig behandlingsintäkt (ADTR) uppgick till 23.400 dollar, eller 219.000 kronor under första kvartalet, en ökning om 36 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

”Vi började året med en stark orderbok men på grund av förseningar i leveranskedjan och personalproblem relaterade till pandemin kunde vi inte leverera dessa beställningar i den takt vi hoppats, vilket var en besvikelse … På grund av lägre försäljning än vad vi hade förutspått samt höga kostnader till följd av planerade investeringar, har vår ebitda och lönsamhet påverkats”, skriver vd Richard Paxman i rapporten.

I inledningen av andra kvartalet har bolaget en orderbok om 162 system exklusive USA, vilket kan jämföras med 115 system i slutet av fjärde kvartalet 2021. För USA uppgår orderboken till 53 system till 28 nya platser. 

”Vi upplever fortfarande vissa förseningar och högre kostnader som en följd av både pandemin och situationen i Ukraina, men vi hanterar dessa på ett effektivt sätt. Vi märker även av en viss negativ marginalpåverkan, som dock är hanterbar”, skriver vd.

Vad gäller pågående fas 1-studie utvecklas den väl och utsikterna ser lovande ut, enligt Richard Paxman.

”Vi arbetar även med planeringen av en större fas 3-studie i USA, till vilken vi planerar att tillverka upp till 200 system för att tillgodose behovet för den kliniska studien och andra testaktiviteter”, skriver han.


Clas Ohlsons resultat bättre än väntat – meddelar extrautdelning

Foto:Henrik Montgomery/TT

Prylkedjan Clas Ohlson stänger sitt brutna räkenskapsår genom att redovisa en klart mindre förlust än väntat för det fjärde kvartalet. Samtidigt skruvar bolaget på sitt mål för rörelsemarginalen.

Clas Ohlson slog på onsdagen till med både bättre resultat och högre utdelning än väntat. Förlusten på rörelsenivå under det säsongsmässigt svaga fjärde kvartalet – som sträcker sig från februari till april – stannade på 10 Mkr på en försäljning om 1.780 miljoner kronor. Analytikerna hade räknat med ett minus på 31,5 Mkr enligt Infronts sammanställning.

Prylkedjan föreslår samtidigt en utdelning på 6,75 kronor per aktie mot väntade 6,6 kronor. Clas Ohlson lämnar dessutom en extrautdelning på 6,25 kronor som en följd av att ingen utdelning betalades ut under pandemiåret 2020.

Bruttomarginalen skrivs till 39,7 procent vilket var i linje med förväntan.

Försäljningen ökade med 16 procent från i fjol, motsvarande en organisk ökning om 12 procent och en ökning om 11 procent i jämförbara enheter.  Försäljningen online minskade samtidigt med med 19 procent till 221 Mkr.

I maj, alltså första månaden i det nya räkenskapsåret, tycktes dock den fallande trenden för e-handeln ha vänt. Onlineförsäljningen steg då med 9 procent, mot en väntad minskning på 3,2 procent.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 3 procent under maj, men uppgången var helt en effekt av att årets maj-månad hade fler handelsdagar. Den organiska försäljningsökningen stannade på 2 procent vilket var klart mindre än väntat. 

Prylkedjan meddelar också att man beslutat att avsluta den återstående verksamheten i Storbritannien. Kostnaden för stängningen, som belastar verksamhetsåret 2022/23, uppgår till cirka 35 miljoner kronor. 

På onsdagen höll prylkedjan också en kapitalmarknadsdag. Där höjdes till synes målet för rörelsemarginalen till 7-9 procent från tidigare 6-8 procent. Eftersom det nya målet är inklusive effekterna av redovisningsreglerna IFRS och det gamla utan blir det dock ingen höjning i praktiken eftersom justeringen höjer marginalen med cirka 1 procentenhet.

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström hävdar dock i en intervju med nyhetsbyrån Direkt att skillnaden krymper över tid och att det nya målet på sikt därmed innebär en ambitionshöjning. 

Bolagets övriga mål – att försäljningen ska öka organiskt med 5 procent per år, att utdelningen ska utgöra minst hälften av resultatet per aktie efter skatt med beaktande av den finansiella ställningen och att nettoskulden i relation till ebitda ska understiga två gånger – står fast. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?