”Patienter vill ha det snabbt, tillgängligt och enkelt”

De digitala läkartjänsterna ökar. Nu ska utvecklingen av vården ta nästa steg och bli digifysisk. Hela vårdsystemet måste förändras i grunden, hävdar Towa Jexmark, innovationschef på vårdjätten Ramsay Santé. 

Towa Jexmark, innovationschef på vårdjätten Ramsay Santé.
Towa Jexmark, innovationschef på vårdjätten Ramsay Santé.Foto:Jonas Eng
Foto:Jonas Eng

Towa Jexmark sitter i en taxi på väg in till Paris när Di når henne på telefon. Efter att den franska vårdjätten Ramsay Santé förvärvade Capio i november 2018 har hon gått från att vara vd på nätläkartjänsten Capio Go till innovationschef för hela koncernen, något som innebär fler vistelser utomlands för Towa Jexmark. 

Nu fortsätter arbetet med att utveckla den digifysiska vården, både i Sverige och i de övriga länderna Ramsay Santé har verksamhet i. 

Digifysisk vård innebär att så gott som alla vårdfall innehåller komponenter av både digital och fysisk vård, även om de heldigitala möjligheterna successivt ökar. 

Att en patient börjar med att söka vård digitalt kan innebära större möjligheter att hen snabbare hamnar rätt i vårdsystemet och kan träffa den kompetens som krävs, både digitalt och fysiskt. Det skapar både kvalitet för den enskilde och ökad effektivitet, enligt Towa Jexmark. 

”Vi är i en era av ändrat konsumentbeteende även inom hälso- och sjukvårdssektorn. Patienter vill ha det snabbt, tillgängligt och enkelt. Samtidigt behöver vi se till att de som har de största behoven av sjukvård får den hjälp de behöver”, säger Towa Jexmark.

”Det bästa med digifysisk vård är att patienten enklare har möjlighet att komma till den instans eller yrkeskategori som är bäst lämpad från början. I stället för att göra allt sekventiellt, när det kanske från början var ganska tydligt att en patient med vissa besvär skulle ha kommit till, exempelvis, en specialist, fortsätter hon.  

Men vägen till ett sådant vårdsystem är inte rak – det är inte bara patienten som ska vänja sig vid och lära sig, utan hela vårdsystemet måste förändras i grunden, enligt Towa Jexmark. Hon menar att det handlar om alltifrån ett kompetensskifte till lagändring, som bland annat informationsdelning mellan vårdgivare, ersättningsmodeller och ramverk. 

”Dels måste vi ha en möjlighet att dela data mellan olika system så att det inte blir en inlåsningseffekt i specifika system. Regioner och landsting måste också samsas och jobba med det här på ett innovativt sätt. De har inte samsats tidigare och därför har det funnits landsting som har godkänt de här digitala vårdbesöken och landsting som inte har gjort det. Landstingen har inte varit överens heller. Så de driver inte någon framtidsagenda gemensamt på det sättet”, säger Towa Jexmark. 

Förutom det behöver medarbetarna inom vården ha en digital kunskap, som innebär att det redan på universiteten måste utbildas läkare, sjuksköterskor och andra professioner med kunskaper om hur vården förändras. 

”Digitaliseringen påverkar organisationer genom att världen inte längre är lokal. Ska vi ha nytta av digitalisering innebär det att vi ofta jobbar på tvären mellan olika befintliga organisatoriska strukturer”, säger Towa Jexmark. 

”För patienterna spelar det oftast ingen roll om vi delar in vården i primärvård och specialistvård, de vill bara få hjälp med ett problem, och ofta behöver flera delar av vården samverka kring patienten. Olika regioner skulle också behöva samverka mer över regiongränserna, vilket går bra digitalt”, fortsätter hon.  

Capio Go, där hon tidigare var vd, är nu i skedet att ”integrera tillbaka den digitala vården till vårdcentraler”. Förutom det vill de även få in specialistvården i sin tjänst, då den vården inte bara är till för vårdcentraler och primärvård.

”Vi jobbar samtidigt vidare internationellt i Ramsay och tar de här lösningarna till andra marknader. Jag sitter just nu i Frankrike där vi har vårt huvudkontor för att jobba vidare digifysiskt. Vi har drygt 130 sjukhus i hela koncernen och vi bygger också primärvård och fysiska vårdcentraler i Frankrike varav två stycken ska sättas igång nästa år”, säger Towa Jexmark. 

Nästa våg i utvecklingen riktar in sig mot patienter med kroniska sjukdomar samt med svårare sjukdomar, där delar av besöken ska kunna ersättas av monitorering hemifrån. Exempelvis ska digitala hjälpmedel övervaka diabetespatienters värden från hemmet. 

”Där finns det stor potential i att hjälpa många patienter på ett bra sätt. Det pågår redan flera pilotprojekt och även vi på Capio har gjort piloter inom det här området. Sedan gäller det att skala upp detta. Inom ett till två år tror jag att vi kommer se detta till en mycket högre grad än idag”, säger Towa Jexmark. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?