ANNONS:
Till Di.se
Di Gasell 2018

Parkster har bot för onödiga p-böter – redo för Europa

LUND. Bortglömd tid eller ändrade planer ska inte stå en dyrt i form av dryga p-böter.

Det var utgångspunkten för Parksters grundare när de tog sig an uppgiften att digitalisera en klassiskt analog tjänst.

Tre p-böter på en månad var en p-bot för mycket. Det fick Henrik Hallgren att tröttna på kantiga parkeringssystem som kräver att bilisten fysiskt går till en parkeringsautomat och stoppar i mer pengar innan tiden har gått ut.

”De allra flesta vill göra rätt för sig och betala, men ibland hinner du inte tillbaka till bilen i tid. Du kanske inte vet hur lång tid mötet kommer att ta eller fastnar i en intressant diskussion”, säger han.

Henrik Hallgren, som då pluggade på Lunds Tekniska Högskola, började forska i olika idéer för ett mer modernt parkeringssystem. Det var tidigt 2000-tal och fenomen som smarta telefoner och appar var ännu inte födda.

”Jag funderade på olika lösningar. En idé var att bygga en intelligent pryl med gps som läggs i bilrutan och pratar med molnet, men den hårdvaran skulle vara dyr att tillverka och kräva batterier. Det kändes svårt och komplicerat att få ihop det”, säger han.

2007 släppte Apple sin första Iphone. Året därpå lanserade samma bolag försäljningstjänsten App Store med totalt 500 appar i utbudet. Andelen av befolkningen som började bära runt på en smartphone med avancerad mjukvara och internetuppkoppling ökade snabbt.

”Jag hade några kursare som hade skaffat sig 3G-telefoner och satt på en föreläsning när jag insåg potentialen. Telefonerna hade internet, bra färgskärm, gps och karta redan inbyggt. Mycket av det jag hade klurat på var redan löst”, säger Henrik Hallgren.

2012 startade han Parkster tillsammans med utvecklarna Pehr Hansson och Anders Davoust. Utifrån den smarta telefonens befintliga funktioner började de tillsammans utveckla en digital lösning för en traditionellt analog tjänst. Resultatet blev en app som låter användaren betala för sin parkering via telefonen, starta och avsluta parkeringstiden på språng och förlänga tiden vid behov med några knapptryck. Redan från början var det bestämt att ingen ska tvingas betala för tjänsten.

”Det tar emot att behöva betala för att få betala. Även om det är en liten avgift. I stället satsade vi på en ”freemium” affärsmodell – i grunden är appen gratis men vi erbjuder även betaltjänster för företagskunder med en samlad faktura för alla anställda”, säger Henrik Hallgren.

Samtidigt blir appen en billigare lösning för parkeringsbolagen som slipper underhåll av parkeringsautomater. Parkster är uppkopplat mot bolagens egna system och gör även parkeringsvakternas jobb enklare genom digitala kontroller i stället för att de ska behöva kika i rutan efter lappen.

Först ut att provköra appen var det kommunala p-bolaget i Lund kring påsk 2014 med goda resultat. Fler parkeringsbolag, kommunala och privata, nappade. I Umeå tog det fart på riktigt.

”Vi lanserade i Umeå i december 2014 och på 21 dagar hade vi gått om den tidigare telefonparkering som de hade använt i kommunen i runt åtta år. En stor konkurrensfördel som vi har är att det inte kostar bilisten någonting att använda appen”, säger delägaren och försäljningschefen Nicola Dolovski.

I dag går det att använda Parksters app i runt 150 städer från Luleå i norr till Malmö i söder. Ytterligare tre delägare har gått in i bolaget sedan starten, däribland Nicola Dolovski samt ytterligare en utvecklare och en driftchef. Samtliga arbetar fortfarande operativt i bolaget.

Strategin är att fokusera på en enkel funktion och inte störas av bruset i möjligheten att bredda konceptet, även om tjänsten har finslipats många gånger längs vägen.

Enkelheten har gjort den tillgänglig för många och lätt att använda och anpassa efter olika parkeringsbolags och städers behov.

”Kritiken är ofta att det blir svårt för äldre som är ovana med digitala tjänster, men de är tvärtom ofta pigga på att använda appen. Det är smidigare, men också tryggare när de slipper kontanterna. Vi har till och med hört om pensionärer som gått och köpt en smartphone bara för att kunna använda appen”, säger Nicola Dolovski.

Nu är Parksters egen resa på väg ned till kontinenten. Genom ett dotterbolag i München har bolaget tagit sig an den tyska marknaden.

”Den är tio gånger så stor som den svenska och de använder fortfarande många ganska fyrkantiga lösningar. Vi ser stor potential för Parkster att få genomslagskraft där”, säger Henrik Hallgren.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies