Annons

Parkster har bot för onödiga p-böter – redo för Europa

LUND. Bortglömd tid eller ändrade planer ska inte stå en dyrt i form av dryga p-böter.

Det var utgångspunkten för Parksters grundare när de tog sig an uppgiften att digitalisera en klassiskt analog tjänst.

STÅR PÅ RÄTT PLATS. Pehr Hansson, Henrik Hallgren, vd, Nicola Dolovski, försäljningschef, och Anders Davoust är delägare i Parkster, ett företag som underlättar betalning vid parkering.
STÅR PÅ RÄTT PLATS. Pehr Hansson, Henrik Hallgren, vd, Nicola Dolovski, försäljningschef, och Anders Davoust är delägare i Parkster, ett företag som underlättar betalning vid parkering.Foto:Banfa Jawla.

Tre p-böter på en månad var en p-bot för mycket. Det fick Henrik Hallgren att tröttna på kantiga parkeringssystem som kräver att bilisten fysiskt går till en parkeringsautomat och stoppar i mer pengar innan tiden har gått ut.

”De allra flesta vill göra rätt för sig och betala, men ibland hinner du inte tillbaka till bilen i tid. Du kanske inte vet hur lång tid mötet kommer att ta eller fastnar i en intressant diskussion”, säger han.

Henrik Hallgren, som då pluggade på Lunds Tekniska Högskola, började forska i olika idéer för ett mer modernt parkeringssystem. Det var tidigt 2000-tal och fenomen som smarta telefoner och appar var ännu inte födda.

”Jag funderade på olika lösningar. En idé var att bygga en intelligent pryl med gps som läggs i bilrutan och pratar med molnet, men den hårdvaran skulle vara dyr att tillverka och kräva batterier. Det kändes svårt och komplicerat att få ihop det”, säger han.

2007 släppte Apple sin första Iphone. Året därpå lanserade samma bolag försäljningstjänsten App Store med totalt 500 appar i utbudet. Andelen av befolkningen som började bära runt på en smartphone med avancerad mjukvara och internetuppkoppling ökade snabbt.

”Jag hade några kursare som hade skaffat sig 3G-telefoner och satt på en föreläsning när jag insåg potentialen. Telefonerna hade internet, bra färgskärm, gps och karta redan inbyggt. Mycket av det jag hade klurat på var redan löst”, säger Henrik Hallgren.

2012 startade han Parkster tillsammans med utvecklarna Pehr Hansson och Anders Davoust. Utifrån den smarta telefonens befintliga funktioner började de tillsammans utveckla en digital lösning för en traditionellt analog tjänst. Resultatet blev en app som låter användaren betala för sin parkering via telefonen, starta och avsluta parkeringstiden på språng och förlänga tiden vid behov med några knapptryck. Redan från början var det bestämt att ingen ska tvingas betala för tjänsten.

”Det tar emot att behöva betala för att få betala. Även om det är en liten avgift. I stället satsade vi på en ”freemium” affärsmodell – i grunden är appen gratis men vi erbjuder även betaltjänster för företagskunder med en samlad faktura för alla anställda”, säger Henrik Hallgren.

Samtidigt blir appen en billigare lösning för parkeringsbolagen som slipper underhåll av parkeringsautomater. Parkster är uppkopplat mot bolagens egna system och gör även parkeringsvakternas jobb enklare genom digitala kontroller i stället för att de ska behöva kika i rutan efter lappen.

Först ut att provköra appen var det kommunala p-bolaget i Lund kring påsk 2014 med goda resultat. Fler parkeringsbolag, kommunala och privata, nappade. I Umeå tog det fart på riktigt.

”Vi lanserade i Umeå i december 2014 och på 21 dagar hade vi gått om den tidigare telefonparkering som de hade använt i kommunen i runt åtta år. En stor konkurrensfördel som vi har är att det inte kostar bilisten någonting att använda appen”, säger delägaren och försäljningschefen Nicola Dolovski.

I dag går det att använda Parksters app i runt 150 städer från Luleå i norr till Malmö i söder. Ytterligare tre delägare har gått in i bolaget sedan starten, däribland Nicola Dolovski samt ytterligare en utvecklare och en driftchef. Samtliga arbetar fortfarande operativt i bolaget.

Strategin är att fokusera på en enkel funktion och inte störas av bruset i möjligheten att bredda konceptet, även om tjänsten har finslipats många gånger längs vägen.

Enkelheten har gjort den tillgänglig för många och lätt att använda och anpassa efter olika parkeringsbolags och städers behov.

”Kritiken är ofta att det blir svårt för äldre som är ovana med digitala tjänster, men de är tvärtom ofta pigga på att använda appen. Det är smidigare, men också tryggare när de slipper kontanterna. Vi har till och med hört om pensionärer som gått och köpt en smartphone bara för att kunna använda appen”, säger Nicola Dolovski.

Nu är Parksters egen resa på väg ned till kontinenten. Genom ett dotterbolag i München har bolaget tagit sig an den tyska marknaden.

”Den är tio gånger så stor som den svenska och de använder fortfarande många ganska fyrkantiga lösningar. Vi ser stor potential för Parkster att få genomslagskraft där”, säger Henrik Hallgren.

 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Att förvärva företag under en kris

Det råder ingen tvekan om att pandemin har påverkat M&A-aktiviteten över hela världen – den stora frågan nu är hur detta kommer att påverka framtiden. 

– Den digitala trenden kommer inte att mattas av, och företag bör förbereda sig på färre fysiska due diligence-processer och fler digitala möten i framtida processer, säger Feras Ibrahim, Business Development Manager på Admincontrol.

Avvaktande marknad under den initiala karantänen

I takt med att land efter land gick i karantän tillsammans med andra åtgärder för att bromsa virusspridningen, minskades också M&A-aktiviteten.

Situationen i mars kan beskrivas som en chockvåg på marknaden. Ett fokusskifte märktes och många företag la all sin kraft på sin kärnverksamhet och anpassning till den nya situationen, snarare än att utforska eventuella M&A-möjligheter.

Även om restriktionerna inte blev lika strikta här hemma i Sverige drabbades även den lokala M&A-marknaden hårt. Antalet transaktioner första kvartalet 2020, jämfört med samma period 2019, visar en minskad aktivitet på närmare 75 procent (källa Mergermarkets).

Värdet av de gjorda transaktionerna är ännu mer talande då detta under första halvåret 2020 minskades med närmare 70 procent jämfört med 2019 samma period. Det framgår tydligt att större affärer och gränsöverskridande transaktioner prioriterades ner.

Som en ledande datarumsleverantör på den svenska marknaden avslöjar efterfrågan på datarummen en del om läget på marknaden i nya initierade datarum på plattformen under våren.

– Dels pausades en del pågående processer hastigt under denna period, dock tycker jag skillnaden mellan april och juni på nya initierade projekt är ännu mer talande, där skillnaden är en ökning på närmare 400 procent på vår plattform. En kraftig nedgång i april följdes av en rejäl skjuts uppåt i juni, förklarar Feras Ibrahim, Business Development Manager på Admincontrol.

Förändringar i omvärlden skapar nya rutiner

Krisen drabbade marknaden i sin helhet, men inte alla sektorer och industrier var lika drabbade som andra. Teknik och läkemedel är två exempel på industrier som är i en starkare position för att blomstra i det nuvarande klimatet.

Private Equity visar ett växande intresse för den digitala infrastrukturen, som har spelat en essentiell roll i det ”nya normala” arbetslivet. 

– Vi ser också att Private Equity tar ett mer aktivt ägande och använder våra datarum som en krisportal för att kommunicera med sina portföljbolag, främst för att dela dokumentation om riktlinjer och best practice under krisen, säger Feras Ibrahim. 

Nu när de digitala plattformarna har fått större utrymme i vardagen kommer vi med all säkerhet fortsätta se ett ökat intresse av digitala DD-processer som en effekt av pandemin. 

Sindre Talleraas Holen, M&A Director på Visma, och hans team genomförde nyligen en fullständig due diligence-process utan några fysiska möten med motparten. Och Holen tror inte att detta kommer att vara den sista processen som sköts digitalt.

Han berättar:

– Den digitala Due dilligence-processen gick väldigt smidigt. Mycket blir gjort med verktyg som Datarum från Admincontrol kombinerat med konferenssamtal. Situationen vi är i just nu har skapat nya behov och ställer nya krav, men med ett klart mål fungerar det lika bra. säger Sindre Talleraas Holen, M&A Director på Visma

Han fortsätter: 

– Covid-19 har varit en ”game-changer” som drivit på digitaliseringen för M&A-marknaden. Det har blivit vanligare att ha introduktionsmöten online – något som spar tid för alla och naturligtvis även är miljövänligt.

– Även om vi får se en andra våg kommer nog många M&A processer fortlöpa. Covid-19 är inte en ”black swan” som det var i mars. Att starta upp en Due Diligence i ett datarum utan fysiska möten är inte så främmande som det var i mars. Vi ser att många processer som pausades i mars kommer att starta upp igen i höst.

– Visma har redan förvärvat 23 bolag detta år och det kommer att bli fler, avslutar Sindre.

Läs allt om Admincontrols datarum här

Förbättrat affärsklimat under hösten

Mycket tyder på ett förbättrat klimat framöver med nya möjligheter. Utifrån de insikter Admincontrol får via aktiviteten på datarums-plattformen ser Feras Ibrahim fram mot hösten med tillförsikt.

– Marknaden tar fart snabbare än vi förutspådde. Vi är redan nu tillbaka på en nivå som är jämförbar med situationen innan pandemin, och ser ingen indikation till minskning närmsta tiden. Intressant är också att nästan en tredjedel av de datarum som öppnades i juni inleddes i en förberedelsefas. Detta indikerar att företagen planerar och förbereder sig inför en M&A-process under de kommande 6-9 månaderna. Jag är övertygad om att vi kommer att se en ökad M&A-aktivitet i Sverige och internationellt under fjärde kvartalet, avslutar han.

Är du i ett läge att förbereda inför en kommande DD-process? 

Läs mer om Admincontrols förberedelseportaler här.

Admincontrol samlade fyra experter inom M&A för en paneldiskussion om ämnet. Här är en sammanfattning av diskussionen. Registrera dig för att lyssna på hela inspelningen: Acquiring companies during a crisis

Fakta om Admincontrol:
-  Grundades 2005 i Norge
- Kontor i Norge, Sverige, Finland, Danmark, England, Skottland och Nederländerna
- Förvärvades av Visma i oktober 2017
- Anställda: 100
- Över 900 aktiva pågående projekt med Admincontrols datarum
- Erbjuder även en digital styrelseportal med 4000 kunder samt 70 000 användare
- 98% väljer att förnya licensen årligen

EXTERN LÄNK: Läs mer här 

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?