Annons

Paret som brinner för brännvin

Den kommunala omsorgschefen Kristina Anerfält-Jansson fick smak för en ny karriär. Nu skeppas akvavit, gin och Roslagspunsch från Norrtelje Brenneri ut till de internationella sprithyllorna.

NYA TIDER. Gården har funnits i familjen i fem generationer. Med Kristina Anerfält-Jansson och maken Richard Jansson har den gått från traditionellt lantbruk till ett småskaligt bränneri.
NYA TIDER. Gården har funnits i familjen i fem generationer. Med Kristina Anerfält-Jansson och maken Richard Jansson har den gått från traditionellt lantbruk till ett småskaligt bränneri.

Tillverkningsprocessen av Roslagsgin, en svensk London dry gin, börjar innan man ens har klivit in i bränneriet. Precis utanför porten växer nämligen en viktig smaksättare: två stora träd av amerikanskt sötrönnbär.

”Förutom rönnbär har vi även torkade rosenblad och ekologisk blodgrape i vår gin. Och enbär, förstås”, säger Kristina Anerfält-Jansson, som lämnade chefsjobbet på Norrtälje kommun 2001 för att bli en prisad brännmästare.

”Jag fick ta över gården av mina föräldrar, men vi var aldrig intresserade av att driva ett traditionellt lantbruk. Då ramlade jag över den här idén”, säger hon.
Besöket på ett lokalt bränneri på Åland tände gnistan, en lämplig lada på familjegården valdes ut för verksamheten – och Kristina Anerfält-Jansson klev in kopparpannornas förlovade land.

”Ska man lära sig något nytt ska man lära sig av de bästa. Jag fick åka till familjen Hochmeier i Linz som tillverkar småskaliga premiumprodukter. Det var helt fantastiskt. Jag blev kvar där länge och lärde mig allt från grunden”, säger hon.

De första produkterna blev olika fruktdestillat, en smal nisch i Sverige som fortfarande inte genererar några stora volymer. Men genom satsningen på flera akvavitsorter och en Roslagspunsch, mindre söt och smaksatt med plommonsprit, fick fler upp ögonen för Norrtelje Brenneri. Med fjolårets lansering av Roslagsgin har företaget fått sin hittills största försäljningssuccé.

”I dag har vi drygt tio olika produkter igång och jag testar ständigt nya smakidéer. Jag har länge velat göra en hasselnötssnaps”, säger hon.

Maken Richard Jansson, med en chefskarriär inom it-branschen bakom sig, har sedan 2007 satsat heltid på familjebränneriet för att ge försäljning och marknadsföring en knuff. Norrtelje Brenneri tillverkar och buteljerar nu cirka 50.000 flaskor om året, varav 25 procent går till Systembolaget. Majoriteten säljs via tax-free, främst i gränshandeln i Tyskland och på färjorna på Östersjön, och en stor varuhuskedja i Danmark finns också bland kunderna. Sedan några år har företaget dessutom en agent i Hongkong.

”En butik på Arlanda är en stor kund. Punschen har blivit populär hos asiatiska turister och vi berättar vår story på mandarin där”, säger Richard Jansson.

En inglasad höloge på gården har blivit restaurang och en trappa ned, bakom en tung, låst grind, väntar faten med Roslagswhisky på bättre tider. Men bränneriets största och mest värdefulla fat har fått ett alldeles eget rum intill restaurangen. Här får arraken till den exklusiva Bellmanpunschen sin smak.

”Fatet har en fantastisk historia. Femton stora ekfat beställdes av en fabrikör från Frankrike 1870, och placerades i kungliga slottets källare. I faten lagrades arrak från Ostindien för att säkerställa punschproduktionen”, säger Richard Jansson.

Efter statens utförsäljning av Vin & Sprit hamnade faten på Spritmuseum. Men 2013, efter långa förhandlingar, fick Richard Jansson nyttjanderätten till det bäst bevarade fatet.
”Nu tillverkar vi världens finaste punsch här”, säger han.

Fokus ligger nu på att få upp volymerna och under 2018 ska omsättningen i det närmaste fördubblas. Bränneridrömmen har inte bara krävt investeringar på närmare 15 Mkr, mängder av tid går också åt till det administrativa.

”Vi har tre verksamheter som alla kräver massor av tillstånd: bränneri, restaurang och jordbruk. Hittills är vi uppe i 54 myndigheter som varit här”, säger Richard Jansson.
Då är det onekligen en fördel att brännmästaren själv, Kristina Anerfält-Jansson, kommer från den kommunala världen.

”Framför allt är jag van vid att hantera olika förordningar, och har en respekt för att de finns”, säger hon.


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?