ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Paolo Robertos varumärke ska utmana Zeta med hjälp av Coop

  • TV-profilen Paolo Robertos italienska matsatsning, satsar på bred front. I höst lanseras ett 50-tal nya produkter. Foto: TT

Godiskungen Dani Evanoff vill utmana livsmedelsjättarna genom tv-profilen och boxaren Paolo Robertos varumärke. I höst lanserar People's Kitchen Concept ett 50-tal nya produkter.

Varumärket Paolo's, boxaren och tv-profilen Paolo Robertos italienska matsatsning, satsar på bred front. I höst kommer ett 50-tal nya produkter, allt från olivolja till grönsakskonserver, att lanseras via Coop innan de släpps till andra dagligvarukedjor efter årsskiftet.

Drivande bakom satsningen är Evanoff Group, den tidigare Candyking-vd:n Dani Evanoffs bolag. Evanoff Group äger 57 procent av livsmedelsbolaget People's Kitchen Concept som står bakom varumärket Paolo's.

Från början var planen att ta en minoritetspost i bolaget och bidra med infrastruktur för att utveckla sortimentet. Men då den tidigare vd:n Fredrik Wisenfelt tyckte att det var dags att ta ett kliv tillbaka och Paolo Roberto själv inte arbetade med det dagliga operativa arbetet klev Dani Evanoff själv in som vd.

"Vi är långsiktiga och kände att då var det bättre att vi tar kontrollen och äger en majoritet i och med att vi driver bolaget", säger han.

Planen är att Evanoff Group ska utmana livsmedelsjättar som Orkla genom att ta positioner i mindre entreprenörsbolag i branschen. Dani Evanoff säger att det är låga inträdesbarriärer för nya aktörer men att det är desto svårare att överleva i livsmedelsbranschen vilket skapar ett behov av en stor aktör som kan bidra med infrastruktur.

"Det finns duktiga aktörer som jobbar som vi gör men de går in i mycket större bolag i ett senare skede. Det tidigare skede vi tittar på, bolag som omsätter mellan 5 och 30 miljoner, det är det ingen som gör", säger han.

Höstens lansering sker via dagligvarujätten Coop innan andra butiker kan ta del av sortimentet efter årsskiftet. Anledningen är att Coops centrala  distributionssystem gör det lättare att starta snabbt enligt Ken Nygren, marknadschef på Evanoff Group.

"Vi kan inte gå från noll till hundra över en natt så för oss blir Coop också en bra testperiod att etablera produkterna, vi får ut dem väldigt brett", säger han.

Huruvida Coop behövt betala extra för exklusiviteten vill han inte gå in på utan konstaterar bara att båda parter fått "ge och ta" i processen.

People's Kitchen Concept redovisade svarta siffror för första gången ifjol då resultatet efter finansiella kostnader uppgick till 717.000 kronor. Omsättningen ökade något, upp en knapp miljon till knappt 33,9 miljoner kronor, men är fortfarande under rekordet om 50,3 miljoner från 2015.

Planen är att tiofaldiga omsättningen inom tre år. Siktet är inställt på stora, internationella aktörer som Zeta i skottgluggen liksom dagligvarukedjornas egna varumärken som tar alltmer plats i butikshyllorna. Dani Evanoff tror ändå att det finns plats för ytterligare en spelare, inte minst inom italienska råvaror.

"Det är en tacksam produkt att jobba med och i det här fallet har vi dessutom en stark profil bakom", säger han.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies