1515

Pant på mobilen nobbas av utredare – Bolund vill köra på ändå

Regeringens utredare gör tummen ned för pant på småel.

Ett sådant pantsystem anses bli för komplicerat.

Men miljöminister Per Bolund (MP) tänker köra på ändå.

Miljöminister Per Bolund.
Miljöminister Per Bolund.Foto:Amir Nabizadeh/TT, Amir Nabizadeh/TT

Regeringens särskilde utredare Gunnar Fredriksson hade fått i uppdrag att föreslå ett nationellt system med pant på småel, som till exempel mobiler och surfplattor.

Syftet är att öka insamling, återanvändning och återvinning av elavfall och på så sätt bidra till giftfria, resurseffektiva kretslopp och en cirkulär ekonomi.

Men utredaren tror att det finns bättre lösningar än ett pantsystem.

”Vi ser en pant som komplicerad att införa och det löser bara en begränsad del av de problem som vi identifierat”, säger Fredriksson.

Han förordar i stället ett utökat producentansvar för de som tillverkar mobiltelefoner och annan småel. Enligt det förslaget ska producenterna själva utforma åtgärder för att få konsumenter att lämna in småel i till exempel butik och åtgärder för att sortera ut telefoner och annat som kan återanvändas respektive återvinnas.

Ett sånt system skulle grovt räknat göra en mobiltelefon 30-40 kronor dyrare, enligt Gunnar Fredriksson, pengar som behövs för att finansiera ett insamlingssystem.

En utmaning, enligt utredaren, är att många konsumenter inte vill lämna in sin telefon eftersom den innehåller personlig information. Även elektronikbranschen tycker det är bättre med ett utökat producentansvar, i stället för ett krångligt pantsystem.

Men det tycker inte Per Bolund. Krav på pant för småelektronik finns med i januariavtalet mellan den rödgröna regeringen, Centern och Liberalerna, poängterar han.

”Vi ska införa ett pantsystem. Det är det spåret vi kör efter”, säger han till TT i samband med att han tog emot förslaget.

Därmed trotsar Bolund utredarens huvudförslag. Bolund pekar på att ett pantsystem skulle få in en miljon fler telefoner än med ett utvecklat producentansvar – mobiler som ofta ligger och skräpar i folks byrålådor. Enligt en enkät sitter hushållen på uppemot 25 miljoner mobiltelefoner.

Om regeringen ändå vill gå vidare med ett nationellt pantsystem för småel, så föreslår utredaren att man börjar med att införa pant för enbart mobiltelefoner. Det anses lämpligt eftersom mobiltelefoner innehåller värdefulla metaller och dessutom har relativt kort livslängd.

Förslaget innebär att ett pantbevis utfärdas av säljaren av en ny mobiltelefon. Beviset kan sedan användas för att lämna tillbaka valfri gammal telefon och få hundra kronor i utbyte.

Ett problem med det är att ett pantbevis lätt kan gå förlorat, särskilt när begagnade telefoner säljs på andrahandsmarknaden.

Ett pantsystem skulle, om det spåret ändå väljs av politikerna, kunna införas från januari 2023, enligt utredaren.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?