Mer lyx och livsstil skulle göra det anrika varuhuset Nordiska Kompaniet, NK, mer konkurrenskraftigt i en tid när näthandeln växte lavinartat. Under 2017 till 2020 pågick ett större förändringsarbete av NK, i såväl Stockholm som Göteborg.
”Det handlade om att få in fler lyx- och premiumvarumärken som Saint Laurent, Burberry och Balenciaga och på det sättet skilja ut oss från konkurrenterna. Där hade vi redan en egen position som vi ville förstärka ytterligare”, säger Bo Wikare, vd för NK och vice vd i fastighetsbolaget Hufvudstaden.
Men satsningen omfattade också parkeringshuset, som nu heter NK Parkaden, där en ny entré och nya verksamheter som padelbanor på taket har byggts.
”Satsningen var i stort sett klar när pandemin började, så det var ju en lite jobbig tajming.”
När kunderna försvann från stadens gator i mars 2020 kunde många detaljhandelsaktörer luta sig mot en redan etablerad e-handel. Men inte NK.
Enligt Bo Wikare hade NK letat efter en passande teknisk lösning länge, men det var inte förrän i samband med starten på det senaste förändringsarbetet 2017 som de hittade rätt. Tre år senare, hösten 2020, lanserades slutligen NK:s e-handel.
”Ambitionen var att lanseringen skulle ske våren 2020, men till följd av pandemin fick många av de företag som finns på NK det väldigt tufft ekonomiskt och var tvungna att fokusera på annat.”
Påverkades era e-handelsplaner på något annat sätt av pandemin?
”Nej, det var samma planer men det var klart att vi ville få igång det så fort som möjligt när pandemin kom. Men då var det svårigheten med att företagen saknade tid och kraft samt att det var många olika affärssystem som skulle synkas”, säger Bo Wikare.
Hur såg strategin kring e-handeln ut?
”Det skulle vara en digital spegling av det fysiska varuhuset i Stockholm, ett skyltfönster, men syftade också till att göra det möjligt att köpa produkter på nätet. I dag är konsumenterna väldigt mycket på nätet, man letar upp en produkt, inspireras, då måste vi också finnas där”, säger Bo Wikare.
”Men vi vill ju helst att kunderna kommer till det fysiska varuhuset.”

Lanseringen av NK.se, som offentliggjordes i september 2020, skulle ske stegvis. Först ut var NK Sport och under hösten tillkom varumärken som NK Herrekipering och Stenströms Woman.
”Det långsiktiga målet är att samtliga NK-avdelningar ska finnas representerade på NK:s e-handel och den stegvisa lanseringen fortsätter under hela 2021”, gick det att läsa i pressmeddelandet i samband med lanseringen.
Men när fjolåret var slut var det endast runt 10 procent av varuhusets sortiment som fanns representerade på NK.se.
”Vi har för närvarande en snabb utveckling av antalet produkter på NK.se. Under 2022 kommer antalet produkter att tredubblas och med det kommer andelen produkter att ligga mellan 25 och 30 procent”, säger Bo Wikare.
”Det som kommer stort nu är kosmetiken. Där finns många produkter som är lätta att köpa på nätet. Det tror jag blir en dragare till sajten.”
Under tiden fortsätter utvecklingsarbetet med varuhusen, bland annat en satsning på dammode.
”Vi gör en satsning på damplanet, både i Stockholm och Göteborg, som kommer att öppna under våren och rikta sig mot yngre modemedvetna kvinnor. Vi gjorde en liknande satsning på herrsidan som ledde till en föryngring.”
Hur ser du på framtiden?
”Vi tror att pandemin går över och att besökarna kommer tillbaka. Vi såg en väldigt positiv effekt i höstas då kunderna var tillbaka och det var en väldigt härlig stämning. Vi vill att ett besök på NK ska vara riktigt trevligt”, säger Bo Wikare.