Annons

Pandemin satte käppar i hjulet för anrika julskyltningen: "Blir annorlunda i år"

Julen närmar sig med stormsteg samtidigt, men inför den viktiga julhandeln brottas handeln med nya restriktioner. På Nordiska Kompaniet där det julskyltats i över hundra år har man i år fått tänka helt nytt för att skapa julstämning som bevarar traditionen.

Foto:TT

Cilla Winbladh, vd på designbyrån Jo Ann Tan Studio blickar upp mot julgranen som svävar ovanför besökarna som kommer in i Nordiska Kompaniets entré. Hennes byrå firar i år tioårsjubileum som skapare av varuhusets julskyltning

”Det tar fjorton personer och tolv timmar att få upp den. Vi tar in en cirkusakrobat som är med och klättrar för att få den på plats. Man måste nog vara lite galen för att gilla att göra det”, konstaterar hon.

Cilla Winbladh, vd på designbyrån Jo Ann Tan Studio.
Cilla Winbladh, vd på designbyrån Jo Ann Tan Studio.Foto:Gustaf Månsson

Julskyltning dök upp i Sverige i mitten på 1800-talet när butiker började inrymmas på gatuplan i fastigheter i svenska städer. Det blev ett viktigt verktyg att locka kunder för handlarna som ofta hade sina varor nerpackade bakom disk. När gatubelysningen och handelsgatorna senare blev ett utbrett inslag i den svenska stadsbilden växte julskyltningen till en stark och älskad tradition.

I 105 år har det julskyltats i varuhuset NK:s fönster mot Hamngatan på skyltsöndagen. De senaste tio åren av dessa har designbyrån med kontor i Stockholm och Milano, som Cilla Winbladh driver tillsammans med Jo Ann Tan, varit den kreativa kraften bakom de fantasifulla installationerna. Varuhusets grundare Josef Sachs var tydlig i sin vision om julskyltningen. Här skulle det ges underhållning för alla generationer, men framför allt för barnen, utan att blanda in kommers och produkter. Detta tankesätt genomsyrar uppdraget än i dag enligt Cilla Winbladh.

”Det är otroligt ärofyllt att få ta hand om en sådan tradition som bara har en enda uppgift: att göra folk lite gladare. Vårt mål när vi planerar är att folk ska stanna upp och känna en wow-känsla. Josef Sachs tänkte sig fönstren som små scener och det känns viktigt att bevara den känslan.”

Men i år är inget sig likt när det kommer till jultraditioner i stort. Över hela landet har julmarknader valt att ställa in eller försökt hitta alternativa sätt att kunna erbjuda julstämning. Liseberg i Göteborg, Gustav Adolfs torg i Malmö och Gamla stan i Stockholm – listan kan göras lång över julmarknader som i år tagit beslutet att stänga ner.

Varuhusens verksamhet faller inte under regeringens restriktioner om begränsning av besökare vid evenemang och allmän sammankomst som julmarknaderna.  

Henrik Lilja är varuhuschef på Nordiska Kompaniet. Han menar att man från varuhusets sida jobbat målmedvetet och beslutsamt för att hitta vägar för människor att kunna ta del av jultraditionen trots det speciella läge som råder.

”Det har varit ett tufft år där ingen har vetat hur länge det här kommer att pågå. Vårt mål har hela tiden varit att sätta hälsan hos besökare och medarbetare först. Utifrån det perspektivet har vi tittat på hur vi ska kunna genomföra julen. Vi lägger ett stort fokus på att människor ska kunna följa avtäckningen och julskyltningen digitalt. Det blir lite annorlunda i år. Ingen tomte som kommer uppför Hamngatan med sin släde för att hämta nyckeln till varuhuset och sätta igång julen. Men vi hoppas att många väljer att följa avtäckningen hemifrån och att den kan hjälpa till att sprida lite välbehövlig julstämning.”

Henrik Lilja, varuhuschef på Nordiska Kompaniet och Cecilia Winbladh, vd på JoAnn Tan Studio.
Henrik Lilja, varuhuschef på Nordiska Kompaniet och Cecilia Winbladh, vd på JoAnn Tan Studio.Foto:Gustaf Månsson

Årets tema bygger på hållbarhet och drömmen om en vit jul. Idén bakom är en passning till klimatförändringarna som vi ser runt omkring oss. Arbetet med årets utställning startades precis som tidigare år redan i februari. 

Med avstamp i tanken om att använda enbart insamlat överskottsmaterial från varuhusets olika avdelningar har formgivarna på Jo Ann Tan Studio under året låtit en snöfylld norrländsk sagovärld växa fram som befolkas av djur av alla de slag. Här kan man hitta rävar och fåglar av strimlat papper, lämlar av paketsnöre och björnar av wellpapp. För de rörliga delarna av installationerna har studion valt att arbeta med projektioner där både fjällbäckar och norrsken ska få fantasin att flöda hos publiken.

Årets val av tema var lite av ett lyckokast då flera av byråns formgivare som utgår från Italien har befunnit sig i karantän under längre perioder. Detta har inneburit att mycket av arbetet med figurer och miljöer som ingår i julskyltningen har växt fram i vardagsrum och på balkonger hemma hos formgivarna.

Foto:Gustaf Månsson

”Det ska bli så otroligt härligt att få se allting i fönstren. Det är nästan så jag blir lite tårögd. De här små djuren hjälpte oss väldigt mycket under en ganska jobbig period. Även om alla var hemma så hade vi något att fokusera på. Det blev nästan som terapi. Det fanns något att hålla fast vid”, säger Cilla Winbladh.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Så mycket kan du vinna på en laddhybrid – kalkylatorn ger svaret

Fossildriven eller laddbar bil – funderar du också på vilket av alternativen som är mest fördelaktigt just för dig?

Tack vare en ny kalkylator kan du nu snabbt få svaret.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

Allt fler förare i Sverige upptäcker fördelarna med att köra en laddhybrid eller en elbil.

Hittills i år är 29,3 procent av alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande varumärkena när det gäller laddbara bilar på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Men hur stor är egentligen skillnaden i miljöpåverkan och kostnad mellan en fossildriven bil (bensin eller diesel) och en eldriven?

För att underlätta svaret på frågan har Kia utvecklat en ny kalkylator. Med den kan du enkelt och snabbt jämföra olika modeller.

Så här går det till:

I kalkylatorn jämför du en Kia plug-in-hybrid med en motsvarande bil som inte är klimatbonusberättigad. 

Därefter fyller du i två parametrar: antal år och körsträcka per år.

Resultatet visar sedan den totala kostnaden samt bilens sammanlagda miljöpåverkan i ton utsläppt koldioxid. 

Exempel:

Vi jämför en Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance (med el- och bensinmotor) med en Kia Ceed SW 1.4 T-Gdi DCT GT Line (bensinmotor).

Vi fyller i ett ägande på tre år samt en körsträcka på 1 500 mil per år.

Svaret visar att plug-in-hybriden har släppt ut sammanlagt 1,31 ton koldioxid medan motsvarande siffra för den bensindrivna är 6,48 ton. 

Skillnaden är alltså 5,17 ton koldioxid vilket motsvarar 51 700 pantade burkar eller lite mer än fem flygresor tur eller retur mellan Stockholm och Genéve.

Vi får samtidigt veta att plug-in-hybriden kostar 5 014 kronor mindre under perioden.

Att välja modellen med laddhybrid är med andra ord en klar fördel för både miljön och din plånbok.

Får fler att upptäcka fördelarna

Den nya kalkylatorn är ytterligare ett sätt för Kia att få fler att upptäcka fördelarna med eldrivna bilar.

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och är nu en av de allra starkaste aktörerna när de gäller laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 57 procent – av de bilar som såldes mellan januari och oktober i år var laddbara. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid samt två rena elbilar.

Snart är det dessutom Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som går att beställa redan nu med leverans under det första kvartalet nästa år.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

FAKTA: Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?