1515

Pandemin lyfter dem mot dubblad omsättning

För drygt ett år sedan satte corona stopp för butiksdemonstrationer av nya matprodukter. Men för Smakbox, en tjänst för mat- och provsmakningsintresserade, har pandemin inneburit ett lyft när prenumeranterna ökat från 12.000 till strax över 20.000. Samtidigt fortsätter bolaget att växa med lönsamhet. 

Anna Dagälv och Per Ingmans företag Smakbox packar 24 000 boxar i april.
Anna Dagälv och Per Ingmans företag Smakbox packar 24 000 boxar i april.Foto:Jack Mikrut
Anna Dagälv och Per Ingmans företag Smakbox packade 24.000 boxar i april.
Anna Dagälv och Per Ingmans företag Smakbox packade 24.000 boxar i april.Foto:Jack Mikrut

”Vi har vuxit kraftigt det här året. Speciellt när man spenderar mer tid hemma och inte går på restaurang i samma utsträckning, då vill man ha inspiration”, säger Anna Dagälv, en av grundarna av Smakbox.

Hon och medgrundare Per Ingman hade båda en lång karriär inom dagligvarubranschen bakom sig, innan de startade företaget för fem år sedan. Det har man utnyttjat inom Smakbox, en prenumerationstjänst tillika marknadsföringskanal, som vänder sig till både privatpersoner och varumärken.

Precis som i en butiksdemonstration får privatpersoner chansen att smaka nylanserade produkter, samtidigt får varumärken chansen att marknadsföra sagda produkter. Styrkan i konceptet, enligt Per Ingman, är bland annat att Smakbox har en engagerad kundbas.

”Det är ju lite som en matmässa, de som prenumererar är genuint intresserade. Det är en attraktiv målgrupp. Kostnaden per unik provsmakare ligger på en tredjedel med Smakbox, jämfört med en butiksdemonstration som har en stor personalkostnad.”

”Det vi inte kan göra är det personliga, personen som står i butiken. Om det är en duktig och informativ person så missar vi ju det, det personliga mötet kan vi inte ersätta”, säger Anna Dagälv.

Smakbox har en hög ”återköps-intention”, alltså andel kunder som vill köpa produkten igen. Detta tror Per Ingman och Anna Dagälv kan förklaras av att kunden får ta del av hela produkten: smaken, hur den används i matlagning och förpackningen.

”Det blir en mer aktiv provsmakning, och 30 procent av våra kunder uppger att de vill köpa produkterna igen.”

När bolaget startade erbjöd man en box i sortimentet. I dag kan kunden även välja tema på sin box, och på så sätt få ännu mer av det hen faktiskt vill ha. År 2019 introducerade man också det ”kalla tillägget”, för att kunna leverera kylda produkter för de kunder som valt hemleverans. Investeringen märktes på resultatet 2019, som landade på ynka 8.000 kronor efter finansnetto.

Foto:Jack Mikrut

”Det var ju nästan som att starta från noll med den nya tjänsten. Det var ett krävande år, vi kämpade för att få ett nollresultat”, säger Per Ingman.

”Vi är helt självfinansierade, så vissa år har vi använt vinsten för att komma framåt”, lägger Anna Dagälv till. 

Att vara självfinansierade är ett medvetet val, även om hon inte vill stänga några dörrar.

”Visst sätter det vissa begränsningar i budget, men det är skönt att vi har en hel del frihet. Vi stänger inga dörrar framåt, såklart, men i nuläget är vi egna.”

Bolaget räknar med att öka omsättningen med 30 procent år 2021, till 32 Mkr. Prognosen är baserad på de senaste åren utveckling.

”Det är en förlängning av 2020, resultatet efter februari visar att vi ligger i fas”, säger Per Ingman. 

”I längden vill vi dubbla omsättningen, men ett steg i taget. Vi har som sagt inga externa investerare, så det gäller att vara lagom modig.”

Nästa steg för Smakbox är att ge varumärkena mer feedback om sina produkter, med hjälp av ett så kallat insiktspaket. Det innebär att företagen, mot en viss kostnad, får välja ut ett antal frågor som skickas med till prenumeranterna i samband med att en produkt skickas ut för provsmakning. På det sättet kan företag som exempelvis funderar på att lansera en ny produkt få återkoppling från potentiella kunder redan innan produkten når butikshyllorna. 

”Prenumeranterna svarar gärna på frågor, och varumärken vill vara datadrivna och ta beslut baserade på fakta”, sammanfattar Per Ingman.

”Vi har alltid haft frågor som går ut efter varje box, och vi såg att väldigt många vill svara och berätta vad de tycker. Många vill ge genuin feedback. Det blir som en marknadsundersökning, där vi och företagen får återkoppling från prenumeranterna”, säger Anna Dagälv. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?