1515
Annons

Pandemin inget hot mot bankernas nya jaktmarker

Världens investmentbanker och analyshus har snabbt ökat takten inom hållbara investeringar och finansiering. Och det är inget som den pågående pandemin tycks kunna stoppa - snarare tvärtom.

Fredrik Ekström, vd för Nasdaq Stockholm
Fredrik Ekström, vd för Nasdaq StockholmFoto:Evelina Carborn

De flesta är i dag fokuserade på coronakrisen och dess ekonomiska konsekvenser. Men de underliggande klimatriskerna har inte försvunnit. 2019 var det varmaste året som har uppmätts i Europa och vi kan vara på väg mot ytterligare en rekordhet sommar på norra halvklotet. Detta och en lång rad andra hållbarhetsutmaningar som mänskligheten står inför präglar nu på allvar världens bank- och finansmarknader.

”ESG genomsyrar hela branschen i dag. Skiftet mot mer hållbara finanser är en av de tydligaste trenderna vi kommer att få se på finansmarknaden de närmsta åren”, säger Fredrik Ekström, nytillträdd vd för Stockholmsbörsen, Nasdaq Stockholm.

”Jag ser ingenting som på sikt kan bromsa den här utvecklingen eftersom det också finns en tydlig koppling mellan ett hållbart samhälle med klimat- och ESG-fokus på finansmarknaden och ekonomiskt långsiktig hållbarhet.”

Det här märks också inte minst på en allt mer febril aktivitet hos världens investmentbanker och analyshus.

”Om 1990-talets investeringstrend stavades TMT, 2000-talets BRICS och 2010-talets FAANG så stavas det kommande decenniets investeringstrend ESG”, konstaterar Morgan Stanley som bara är en i raden av investmentbanker som ordentligt ökat aktiviteten inom ESG-analys den senaste tiden i takt med en snabbt ökad efterfrågan från investerarhåll, främst det institutionella kapitalet. 

”ESG har expanderat från att vara ett skräddarsytt hörn av europeiska aktieinvesteringar till en övergripande filosofi som alltmer påverkar alla tillgångsslag och geografier”, konstaterade Jeffrey Meli, global head of research på Barclays i samband med att banken nyligen lanserade en ny enhet för fundamental ESG-analys, mitt i den globala pandemin som coronaviruset skapat.

”Vi förväntar oss att den kommer att accelerera ytterligare i en post covid-19-värld. Det går inte att komma ifrån att ESG dominerar mer och mer i finansbranschen”, slog Barclays analyschef samtidigt fast.

Hos konkurrenten JP Morgan är man inne på samma linje.

”Vi förväntar oss att den globala covid-19-krisen ska fungera som en väckarklocka för ökade åtgärder mot långsiktiga hållbarhetsrisker. Vi tror att krisen faktiskt kan stärka vissa av de långsiktiga drivkrafterna bakom ESG-investeringar. Men det kommer sannolikt att leda till ett mer ”balanserat” tillvägagångssätt av ESG, genom att stärka rollen för ”S” och ”G”, skriver JP Morgans analytiker i en färsk rapport.

Andra drivkrafter bakom denna utveckling är en rad nya regelverk och myndighetsinitiativ som den nyligen beslutade EU-taxonomin som ska göra det enklare att identifiera och jämföra miljömässigt hållbara investeringar. 

Här hemma har regeringen också nyligen gett Finansinspektionen i uppdrag att följa upp bankers och kapitalförvaltares klimatrapportering samt hur lån och investeringar förhåller sig till Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Oavsett om det är i aktier, ETF:er, fonder eller obligationer kräver alltså investerare runt om i världen socialt och miljömedvetna alternativ.

”Det är ett enormt starkt tryck och ökat intresse för ESG bland såväl investerare som företag”, konstaterar Andreas Kindahl. Nordenchef på kredivärderingsinstitutet S&P Global Ratings.

”Obligationsinnahavarna har tidigare sett sig mest som passagerare i båten men har nu insett att de också kan ställa krav på bolagen då de ändå kollektivt sitter på kontrollen över kostnaderna och tillgången på kapital.”

Här pekar han också på en ökad innovation i branschen.

”Dels har det kommit en rad nya typer av obligationer som är länkade till hållbarhet på ett eller annat sätt. Vi ser inte minst en enorm ökning av produkter vid sidan av de redan vanliga gröna obligationerna. Och dels är det ett ökat intresse och en ökad förståelse för hur god hantering av ESG-faktorer minskar risken i investeringar långsiktigt, och att studier även visar att det leder till bättre avkastning över tid.”

Inte heller han tror att coronakrisen kommer att kunna sätta stopp för denna utveckling.

”Pandemin är verkligen en ESG-risk om någonting och belyser de starka banden mellan företagen och alla de olika intressenterna i värdekedjan. God bolagsstyrning i en kris som den här är ju enormt viktigt.”

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera