1515

Pandemin har satt Gasellerna på prov – nu drar tävlingen igång på nytt: ”Extra viktigt”

Det är snart dags för en ny upplaga av den populära tillväxttävlingen Di Gasell. För tjugoandra året i följd går Dagens industri i höst på jakt efter Sveriges snabbast växande företag som samtidigt är lönsamma trots coronakrisen.

Årets Gasellteam. Från vänster: Elin Svanberg, Gasellredaktör Alexandra Ramnewall, Isidor Beslic och Frida Westergård. Även Caroline Kiepels, som saknas på bilden, ingår i årets Gasellteam.
Årets Gasellteam. Från vänster: Elin Svanberg, Gasellredaktör Alexandra Ramnewall, Isidor Beslic och Frida Westergård. Även Caroline Kiepels, som saknas på bilden, ingår i årets Gasellteam.Foto:Joey Abrait

Förra våren när coronapandemin slog hårt mot både den svenska ekonomin och världsekonomin uppgav tre av fyra Gasellföretagare att man hade påverkats negativt av coronakrisen, men statistik visar också att Gaseller brukar klara kriser bättre än jämförbara bolag. Nu är det upp till bevis för den här gången är mätperioden för Gasellundersökningen 2017-2020. 

”Att vi genom Di Gasell får möjlighet att lyfta fram entreprenörskap runt om i Sverige är bland det bästa vi gör. Företagarnas affärsmannaskap har dock satts på hårt prov 2020. Under finanskrisen som var mer begränsad kunde vi se att snabbväxande Gasellföretag klarade sig i snitt bättre än andra bolag. Så i år är det spännande att se om landets tillväxtföretag också klarat coronakrisen bättre än andra företag”, säger Dagens industris chefredaktör Peter Fellman. 

Av Sveriges omkring en halv miljon aktiebolag var det i fjol 847 bolag som klarade Gasellkraven. Tillsammans skapade de 14.000 nya jobb i sina företag. Sedan Gasellundersökningen startade år 2000 har fyra av tio nya jobb i den privata sektorn skapats i Gasellföretag, totalt över 300.000 jobb.

 ”Det är de här snabbväxande företagen som skapar de nya jobben i svensk ekonomi. Och med en stigande långtidsarbetslöshet i coronavirusets spår känner vi därför i år att det är extra viktigt för oss som en rikstäckande tidning att tillsammans med våra partners uppmärksamma snabbväxande små- och medelstora företag i hela landet”, säger Peter Fellman.

Di:s chefredaktör Peter Fellman med årets Gasellteam.
Di:s chefredaktör Peter Fellman med årets Gasellteam.Foto:Joey Abrait

För att ett företag ska kunna kvalificera sig till Gaselltävlingen ska omsättningen ha dubblats under den aktuella fyraårsperioden och dessutom ökat varje år. Tillväxten ska också ha skett utan större förvärv eller fusioner. 

Dessutom ska företaget ha minst en anställd första året och minst tio anställda sista året i undersökningsperioden. Även lönsamhet och sunda finanser är viktiga faktorer för att kunna bli ett Gasellföretag. 

Vid granskningen som görs av Di:s journalister görs en helhetsbedömning av företaget där stor vikt läggs vid sunda finanser där exempelvis kreditrating, kommentarer från revisorer och betalningsanmärkningar vägs in i bedömningen.

Under undersökningsperioden 2017 till 2020 minskade tillväxten i den svenska ekonomin bland annat på grund av oro i omvärlden för eskalerande handelskrig mellan USA och Kina och osäkerhet kring brexit. Och på hemmaplan fick införandet av amorteringskrav en avkylande effekt på den tidigare så heta bygg- och entreprenadmarknaden.  

Den svenska ekonomin växte 2017 med 2,6 procent. 2018 och 2019 var tillväxten 2,0 procent. Och perioden avslutas med pandemiåret 2020 då svensk BNP minskade med 2,8 procent. 

”För en del branscher blev det ett katastrofår medan för andra blev det mycket bättre än väntat. Det ska bli intressant att se vilket avtryck detta satt på årets Gasellundersökning som är en viktig konjunkturindikator”, säger Peter Fellman.

Även i år kommer Gasellföretag som lyckats extra bra att kombinera tillväxt med hållbarhet, jämlikhet eller innovation att hedras.

”Genom våra hederspriser, årets Impactgasell, årets Kvinnliga Gasell och årets Framtidsgasell, vill vi på Di bidra till ett näringsliv som bryter ny mark och tar ansvar för samhällsutvecklingen”, säger Peter Fellman.

 

 


Innehåll från Unit4Annons

Digitalisering har många fördelar, men gör kunder och medarbetare mer ”illojala”

Vi verkar i en allt mer global och digital värld vilket innebär ökad konkurrens och högre krav från kunder och medarbetare. Samhällets datamognad, med ökad transparens som följd, gör att vinnarna är de företag som skapar de smartaste kundlösningarna och som ger sina medarbetare den bästa utvecklingsresan.

Det är samhället och individerna som driver på digitaliseringen och företagen har inte längre något val, de måste accelerera sin digitaliseringsresa.  

– Digitaliseringen kommer med många fördelar, men det gör också att kunder och medarbetare blir mer illojala. Tack vare ökad transparens så finns det mesta tillgängligt på nätet, och kunderna kommer att köpa där det känns bäst och är enklast. Detta gäller även för medarbetarna som kommer att arbeta där de får störst värdeökning av sin investerade tid. säger Finn Følling, Sales Director på Unit4. 

Skalbarhet blir en viktig konkurrensfaktor

I dagsläget pratas det mycket om hur viktigt det är att förändra sina affärsmodeller för att lyckas, men det håller inte riktig Finn med om.

– Det är inte alls säkert att man behöver förändra sina affärsmodeller, det beror helt och hållet på inom vilken verksamhet man verkar. Det är däremot viktigt att se till att affärsprocesserna blir digitala, så man blir effektivare och snabbare kan få fram prognoser som bygger på kvalitativdata - och som i slutändan ger bättre underbyggda beslut. När systemen kommunicerar med varandra kan data samlas in från hela verksamheten och analyseras i gemensamma processer. På detta sätt får man även svar på när man ska skala upp och ner, och inte bara att man kan skala. 

CFO blir digitaliseringsminister

Ett tydligt tecken på att styrelser och ledningsgrupper har förstått fördelarna med att digitalisera fler processer inom företaget är den nu förändrade rollen för CFOer. 

– Vi ser tydligt att arbetsrollen för CFO förändras när digitaliseringen ökar. Det som företagen nu söker är en CFO med digital erfarenhet, där fokus hamnar mindre på redovisning och ekonomi. CFO går från att vara en finansminister till att bli en digitaliseringsminister inom företaget.   

Företag som inte anammar den nya tekniken kring molnet, automatisering och AI-stöd riskerar att tappa konkurrenskraft. Unit4, som är ett cloudföretag med drygt 40 års erfarenhet av den nordiska marknaden, hjälper sina kunder med nästa generations affärssystem. 

– Många företag sitter idag fast med äldre affärssystem, system som inte hänger med i företagens utveckling och som inte integrerar med nya smarta, tekniska lösningar. Nästa generations affärssystem ger ökad skalbarhet och en flexibilitet där systemet kan följa företagets utveckling hand i hand, istället för att bromsa, avslutar Finn. 

Läs mer om Unit4: www.unit4.com/se

Läs mer i Unit4:s undersökning: What’s missing from your finance planning? (unit4.com)

Info om Unit4

Vi arbetar för människor och har specialiserat oss inom mjukvara för tjänsteorganisationer sedan tidiga 1980-talet. Idag bygger vi världens smartaste affärssystem som förbättrar effektiviteten och produktiviteten samt gör det möjligt för människor att spendera mer tid på de arbetsuppgifter som gör skillnad. 

Mer från Unit4

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Unit4 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?