1515

Pandemin gör att bönderna kan mjölka ur mer

Ökat sug efter svenska livsmedel under coronapandemin ger ett välkommet lyft för svenska mjölkbönder.

Mjölkproduktionen har ökat – liksom antalet mjölkkor.

Förra året blev ett trendbrott när det gäller den svenska mjölkproduktionen. Efter att under en längre tid ha backat gick utvecklingen i motsatt riktning.

Årsstatistik från Jordbruksverket visar att invägningen av mjölk under 2020 låg på 2.772.000 ton, en ökning med 68.000 ton, eller 2,5 procent.

Siffrorna är de högsta sedan 2016, samtidigt som antalet mjölkkor ökade med 3.000 djur, eller cirka en procent.

”Vi har efter flera år med minskad produktion varit på väg mot vad jag skulle jag säga en kritisk nivå där det blir så få mjölkbönder kvar i Sverige att det är svårt att upprätthålla veterinärkompetens, samtidigt som underlaget för foderindustrin har minskat. Därför är det glädjande att få en tillväxtkurva”, säger LRF:s förbundsordförande Palle Borgström, som själv är mjölkproducent.

En betydande effekt av coronapandemin, enligt Lantbrukarnas riksförbund (LRF), är att efterfrågan på svenska livsmedel har ökat, bland annat mjölk.

”Vi ser den effekten på flera kategorier, såväl mejerivaror som kött. Den grundläggande drivkraften är att vi har mycket högre andel försäljning av svenska produkter i livsmedelsbutiker än i restaurang och storhushåll. När svenska folket går mindre på restauranger och äter hemma i större omfattning driver det också efterfrågan”, säger Palle Borgström.

Just mjölkproducenterna har drabbats i stor omfattning av den torka som har plågat svenska lantbrukare vid flera tillfällen, bland annat sommaren 2018, vilket har gett kraftigt förhöjda foderkostnader.

Gynnsamma skördar har dock nu gett bättre grovfodertillgång, samtidigt som mjölkpriset har stabiliserats. Exempelvis Arla kunde under 2020 betala ut det högsta genomsnittliga mjölkpriset för konventionell mjölk till ägarna på sex år.

”Mjölkbönder har under ett par år varit vana vid väldigt volatila priser, men nu har det under två år varit relativt stabila priser och det betyder mycket för en näring som har en stor andel fasta kostnader”, säger Palle Borgström.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?