Annons

Pandemin dubblade Sundsvallsbolagets kundbas – nu väntar global satsning

SUNDSVALL. Teams – vad är det? När Haldor satsade på en lärplattform i Microsofts miljö var det få som förstod poängen. Efter en vår med restriktioner har Sundsvallsföretaget dubblat sin kundbas och ingen frågar längre vad Teams är.

Haldors vd Sara Zetterberg.
Haldors vd Sara Zetterberg.Foto:Joey Abrait
Behovet av digitala mötesplattformar har fått kundbasen att dubbleras. Jarle Skogheim, Andreas Ekström, Sara Zetterberg och Martin Granlund på Haldor har fullt upp.
Behovet av digitala mötesplattformar har fått kundbasen att dubbleras. Jarle Skogheim, Andreas Ekström, Sara Zetterberg och Martin Granlund på Haldor har fullt upp.Foto:Joey Abrait

Redan 2018 utsågs Haldor till Microsofts ”Partner of the year” i Sverige. Sara Zetterberg, vd för startupbolaget, fick åka till Las Vegas och ta emot pris från Gavriella Schuster, en av bolagets toppchefer. När Microsoft skulle utse 2020 års ”Education partner” stod det mellan 3.300 företag världen över. När det kom till final var två av tre bolag från Sverige.

”Det visar hur starkt svenskt edtech är”, säger Sara Zetterberg i Haldors lokaler i centrala Sundsvall.

Haldor var en av de tre finalisterna, men den här gången tog stockholmsföretaget Dugga, som sysslar med digitala prov, hem segern.

Idén till Haldor tog form när Joakim Henriksson, it-projektledare inom skolan, kom i kontakt med Jarle Skogheim, it-företagare i Sundsvall. De digitala verktyg som fanns användes inte av lärare och elever.

”Lärarna började kommunicera med eleverna via Facebook för det var där eleverna fanns. Det är ju inte hållbart på något sätt”, säger Sara Zetterberg.

Lärplattformen Haldor skulle bli ett modernt, digitalt verktyg för elever och lärare i Microsofts miljö och kom till som ett joint venture-projekt mellan två bolag år 2015.

”Men beslutet att verkligen satsa kom 2017. Då gjorde vi om hela ägarstrukturen, det var då jag kom in som vd och delägare”, säger Sara Zetterberg.

Hon hade utbildat sig till innovationstekniker i Eskilstuna och återvänt till hemstaden Sundsvall för en tjänst som innovationsrådgivare på Mittuniversitetet och jobbade då som innovationsledare på Standard Solutions Group.

Efter coronavåren 2020 har verktyg för digitalt samarbete som Teams och Zoom fått en helt ny plats i det kollektiva medvetandet.

”Då var det ingen som förstod vad Teams var, men i dag är det så otroligt vedertaget. Att vi för tre år sedan var först i Teams med en app för skolor, det slår ganska stort.”

Pandemin har inneburit ett snabbt växande behov av digitala verktyg inom skolan.

”Alla lärare som hade Office 365 började ha Teams-möten och såg fördelen med att kunna göra planeringarna och bedömningarna direkt i Teams.”

Haldors idé är att fylla i glappen som Microsoft lämnar efter sig i Teams for education. I Haldors lärplattform ryms kunskapskrav, planering, bedömning, schema, utvecklingssamtal och närvarouppgifter.

Det finns också möjlighet för vårdnadshavare att vara delaktiga.

”Teams kan göra mycket, men inte jobba med den formativa läroprocessen. Med vår lärplattform i Teams blir det möjligt.”

I en formativ läroprocess blir bedömningen ett sätt att ge återkoppling inför nästa delmål.

Tanken är att allt ska finnas samlat i ett system under en inloggning. Målet är att sätta lärarnas och elevernas behov före de administrativa behoven. Systemet ska vara lättillgängligt och självinstruerande.

”Vi har precis rekryterat en egen UX/UI-designer. Tidigare har vi köpt in den kompetensen, men vi ser att användarvänligheten är det viktigaste i tjänsten.”

Vårens plötsliga behov av digitala hjälpmedel har fått Haldors kundbas att dubblas. När pandemin slog till i våras valde företaget att bjuda på en del av sina tjänster.

”På ett sätt skrek skolorna efter våra verktyg och på andra sätt visste de inte riktigt hur de skulle klara av vardagen. När terminen var slut började vi skriva avtal.”

Haldor är en SAAS-tjänst (software as a service) och fungerar på samma sätt som Netflix eller Spotify. Bolaget har i dag kunder i 13 länder. Merparten i Sverige, Norge och Finland men också i länder som England, Holland, Nya Zeeland och Australien. En skola i Sydafrika har Haldor på prov och från Sundsvall kan Sara Zetterberg se att skolan skapar planeringar och uppgifter för eleverna.

”Det är ju supercoolt att våra tjänster kan användas i Sydafrika.”

Nu väntar en stor global satsning:

”Vi har bestämt oss för att bli bäst i världen på digitala verktyg i Teams på en internationell marknad.”

De fem grundarna i företaget kom med olika kompetenser från skola, it och innovation. Det var något Sara Zetterberg ofta saknade när hon mötte startupbolag i sin roll som innovationsrådgivare på Mittuniversitetet.

”Det är en framgångsfaktor att vi är så pass olika. Vi kompletterar varandra väldigt bra, framför allt i början när vi var tvungna att göra allt själva.”

Till en början finansierade Haldor sin idé genom konsultjobb gentemot andra företag. Allt eftersom bolaget tagit in externt kapital via Almi och privata investerare så har konsultuppdragen skalats bort för en satsning på lärplattformen.

Sundsvallsregionen har hög it-kompetens, mycket tack vare att det finns gott om myndigheter som behöver konsulttjänster.

”Tyvärr tycker jag att det är alldeles för få som bygger sina egna tjänster. Då kan vi anställa kommunikatörer, designers, ekonomer och projektledare. Det skapar så mycket fler arbetstillfällen om du bygger den typen av bolag.”

Att jobba mot ett stort internationellt företag som Microsoft är både en tillgång och ett hot. Haldor har nära kontakt med Teams for education-utvecklarna på Microsoft för att försöka utröna vilka tjänster som kommer härnäst. Vanligtvis åker de över till USA två gånger per år, men nu har det satts på paus på grund av pandemin.

”Vår största partner och vår största konkurrent är densamma, Microsoft.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?