Det var för snart tjugo år sedan som kärleken tog Cristina Fogarolli från Trento i norra Italien till Sverige. För att dryga ut kassan under studietiden åkte hon runt med sin blivande man på sommarfestivaler och sålde mat. Där slogs hon av hur svårt det var att få tag i kaffe och det som fanns var knappt drickbart, tyckte hon. Paret köpte en liten mopedbil, kompletterade den med kaffemaskiner och testade sin idé på Sweden Rock Festival 2006.
”Det blev en succé. På den tiden fanns det inget liknande och köerna ringlade sig långa. Nu har kaffekulturen verkligen utvecklats i Sverige och jag tror att vi har bidragit till det lite grand”, säger Cristina Fogarolli och berättar att hon i början mest såg deras verksamhet som ett sätt att komma in i den svenska kulturen och lära sig språket.
Men efter framgångarna började paret också se potentialen i sin idé. De skrev en affärsplan, anställde personal och skaffade sig fler kaffebilar. Men framför allt utvecklade paret den röda, klarlackade, mopedbil som numera kommit att förknippas med Fogarolli. I en visningslokal på kontoret i Ystad, där flera bilar står uppställda, visar Sebastian Ryberg Fogarolli med några handvändningar hur bilen snabbt kan göras om till en fullskalig kaffebar med välpolerade espressomaskiner, mjölkskummare och allt annat som krävs för att göra bra kaffe. På taket fälls en skylt upp som visar en diger meny av olika kaffesorter.

I dag rullar 52 Fogarollibilar runt i Sverige och ytterligare 8 i Danmark och Tyskland. De ägs i sin tur av 40 franchisetagare som köpt sin bil.
”Innan de börjar får de en baristautbildning vilket är viktigt. Vi är noggranna och vill inte tumma på kvalitén på vårt kaffe”, förklarar Cristina Fogarolli och berättar att många av franschisetagarna har hoppat av framgångsrika karriärer för att testa ett lite mer annorlunda liv. En gemensam nämnare är att de är intresserade av mat och dryck samt har en längtan att driva något eget, förklarar hon.
På sommarens Sweden Rock Festival kommer det att finnas 21 mopedbilar från Fogarolli. Det betyder att flera franchisetagare kommer vara här och konkurrera med varandra.
”Men det är med allas goda minne! Efterfrågan är tillräckligt stor för att det ska finnas plats för alla. Dessutom samarbetar våra franchisetagare med varandra och har via ett gemensamt IT-system koll på var alla andra befinner sig”, säger Sebastian Ryberg Fogarolli.
Efter flera framgångsrika år för Fogarolli blev smällen tuff när pandemin slog till för drygt två år sedan. Bolaget hade riktat in sig på att finnas med sina bilar på till exempel konserter, mässor och konferenser. När allt ställdes in på grund av pandemin fanns det en stor oro om de ens skulle överleva som bolag.
”Vi tvingades att helt tänka om och insåg att vi måste finnas på de platser som människor tog sig till under pandemin. Så våra franschisetagare började att sälja kaffe utomhus, till exempel på badstränder och längs vandringsleder. Det visade sig vara lyckat och även nu, när pandemin är över, är det självklart för oss att finnas på de här ställena.”

I fjol växte Fogarolli med 67 procent och prognosen är att växa med 40 procent i år. Enligt grundarparet prioriteras just nu tillväxt före lönsamhet och målen är högt satta. Om tre år ska Fogarolli ha 100 röda kaffebilar i Sverige och nästan lika många utanför Sverige.
”Framför allt i Tyskland är potentialen enorm. Det har visat sig att vårt koncept faktiskt fungerar ännu bättre där än i Sverige”, säger Sebastian Ryberg Fogarolli samtidigt som han demonstrerar hur man gör en riktig cappuccino.
Med van hand formar han mjölkskummet till en perfekt rosett. Han berättar att han har kommit trea i VM i Latte Art. Cristina Fogarolli har kommit fyra i italienska mästerskapen för Barista och det råder ingen tvekan om att de båda brinner för den varma dryck, som blivit deras liv. Samtidigt betonar Cristina Fogarolli att de ser kaffe som något långt mer än just bara en dryck.
”Att klara av att göra bra kaffe är viktigt för oss. Men minst lika viktigt är att våra baristas tycker om att möta och umgås med människor. I Italien är kaffebaren framför allt en social plats. En viktig del i det vi gör är att skapa samma känsla här!”
