Annons

Pandemi – då säljer grillarna så det ryker: ”Helt smockat med grejer”

MJÖLBY. För BBQ Experten har pandemin lett till rekordförsäljning i sommar.

Detta tack vare hemestrande familjer.

”Mängder av medelålders män gick hemma och skrotade och investerade i nya grillar”, säger Sebastian Virta, e-handelsbolaget grundare.

Sebastian Virta, grundare av BBQ Experten som säljer grillprodukter över nätet.
Sebastian Virta, grundare av BBQ Experten som säljer grillprodukter över nätet.Foto:Henrik Lenngren

Sebastian Virta skakar på huvudet när han berättar om de speciella förutsättningar han ställs inför som entreprenör.

”Jag satsar allt på en typisk lågmarginalbransch och går back fem månader om året. Dessutom har ingen tidigare gått så all in på grillar att man gör det heltid i sista ledet mot kund. Men jag älskar den här branschen”, säger han.

Sebastian Virta gick sista året på Affärshögskolan när han 2015 startade projektet grillkung.se, detta för att bredda familjeföretagets verksamhet och för att ”göra det värt” för honom att ta över. Det dröjde inte länge innan han bröt ut grillkung.se i ett eget aktiebolag.

”Vårt första verksamhetsår omsatte vi 8 Mkr, och numera taktar vi mot 25 Mkr. Det är kanske inte så mycket, men ändå en hel del om man bara säljer grillar”, säger han.

I flera år försökte Sebastian Virta tillsammans med sina föräldrar få familjens företag, en elektronikbutik som del i Elon och Euronics, att bli mer lönsamt. 

”Men vad vi än gjorde så gick det precis plus minus noll. Vi startade visserligen en e-handel men jag kände ganska snart att detta inte skulle bli en ny Webhallen eller ett nytt NetOnNet, och började fundera på vad vi faktiskt skulle kunna bli bäst på. Köksfläktar? Värmepumpar?” 

Plötsligt en dag noterade Sebastian Virta att företaget via sin e-handel sålt tio nya grillar.

”Jag blev helt paff och sa högt för mig själv: 'vilken idiot köper en grill i en elektronbutik i Mjölby?’. Det väckte något i mig. När jag väl bestämde mig för att fokusera på grillar har jag satsat hårt på ett premiumsegment som växer snabbt.” 

Det gamla företaget (LB försäljning P A Svensson) lever visserligen vidare, om än i blygsam skala. I dag lägger i stället Sebastian Virta, tillsammans med fyra kollegor som anställts successivt, allt krut på BBQ Experten. 

”Jag kallar min affärsmodell för breddnisch. Vi är väldigt breda men i en väldigt smal nisch, i vårt fall grillar med tillbehör”, säger han och beskriver en utveckling som gynnar bolagets inriktning:

”Förr hade man hade sin älskade klotgrill i tio år, men i dag är det inte helt ovanligt att man även investerar i en fet gasolgrill, en pizzaugn och en smoker. Från att ha varit något av ett u-land när det kommer till grillning har vi blivit allt mer influerade av USA.”

Coronakrisen har gett företaget en puff i rätt riktning, men en starkt ökad efterfrågan. Bara mellan maj och augusti omsatte BBQ Experten 15,2 Mkr – att jämföra med 15,6 Mkr på hela fjolåret.

”Pandemin har inneburit att mängder av medelålders män gått hemma och skrotat, vilket ju gynnat oss. Vi hade lite pengar i påsen, spände kreditbågen och beslutade oss för att försöka tömma leverantörernas lager (företaget arbetar främst mot tillverkare). Vi beställde helt enkelt så mycket vi fick köpa av både grillar och tillbehör, för att ha på lager när det tog slut hos konkurrenterna. På vårt eget lager, som är 1.500 kvadratmeter stort, har det varit helt smockat med grejer vissa dagar”, säger Sebastian Virta.

Ni har klarat corona men verkar i en bransch som blöder på vinterhalvåret. Hur tacklar du det dilemmat?
”Jag försöker se oktober till februari som en slags återhämtnings- och förberedelsefas. Det gäller att kolla upp nya varumärken och se vad vi har för brister i organisationen. Det gäller också att addera nya segment för att inte bli för smal. Vi har bland annat börjat sälja keramiska grillar, kol och kryddor. Den grill vi säljer mest av är dock en effektiv gasolgrill för knappt 8.000 kronor.”

Steget från exklusiva grillar för femsiffriga belopp till kryddor låter ganska stort?
”Min filosofi rent generellt är att sälja grillar för 10.000 kronor snarare än kryddor för 30 kronor. Jag har ett ganska grandiost tänk. Men satsningen på kryddor gör jag inte för att tjäna pengar, utan för trafikens skull. Vi behöver fler återkommande kunder.”

På sikt hoppas och tror Sebastian Virta att företaget har potential att omsätta 100 Mkr. Planen är att utöka antalet produktkategorier, återinvestera i verksamheten, förädla varumärket och få upp konverteringsnivån.

”Jag är en tävlingsmänniska som brinner för tillväxt. Jag vill hela tiden slå rekord den här dagen, den här veckan och den här månaden.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?