1515

Pandemi – då säljer grillarna så det ryker: ”Helt smockat med grejer”

MJÖLBY. För BBQ Experten har pandemin lett till rekordförsäljning i sommar.

Detta tack vare hemestrande familjer.

”Mängder av medelålders män gick hemma och skrotade och investerade i nya grillar”, säger Sebastian Virta, e-handelsbolaget grundare.

Sebastian Virta, grundare av BBQ Experten som säljer grillprodukter över nätet.
Sebastian Virta, grundare av BBQ Experten som säljer grillprodukter över nätet.Foto:Henrik Lenngren

Sebastian Virta skakar på huvudet när han berättar om de speciella förutsättningar han ställs inför som entreprenör.

”Jag satsar allt på en typisk lågmarginalbransch och går back fem månader om året. Dessutom har ingen tidigare gått så all in på grillar att man gör det heltid i sista ledet mot kund. Men jag älskar den här branschen”, säger han.

Sebastian Virta gick sista året på Affärshögskolan när han 2015 startade projektet grillkung.se, detta för att bredda familjeföretagets verksamhet och för att ”göra det värt” för honom att ta över. Det dröjde inte länge innan han bröt ut grillkung.se i ett eget aktiebolag.

”Vårt första verksamhetsår omsatte vi 8 Mkr, och numera taktar vi mot 25 Mkr. Det är kanske inte så mycket, men ändå en hel del om man bara säljer grillar”, säger han.

I flera år försökte Sebastian Virta tillsammans med sina föräldrar få familjens företag, en elektronikbutik som del i Elon och Euronics, att bli mer lönsamt. 

”Men vad vi än gjorde så gick det precis plus minus noll. Vi startade visserligen en e-handel men jag kände ganska snart att detta inte skulle bli en ny Webhallen eller ett nytt NetOnNet, och började fundera på vad vi faktiskt skulle kunna bli bäst på. Köksfläktar? Värmepumpar?” 

Plötsligt en dag noterade Sebastian Virta att företaget via sin e-handel sålt tio nya grillar.

”Jag blev helt paff och sa högt för mig själv: 'vilken idiot köper en grill i en elektronbutik i Mjölby?’. Det väckte något i mig. När jag väl bestämde mig för att fokusera på grillar har jag satsat hårt på ett premiumsegment som växer snabbt.” 

Det gamla företaget (LB försäljning P A Svensson) lever visserligen vidare, om än i blygsam skala. I dag lägger i stället Sebastian Virta, tillsammans med fyra kollegor som anställts successivt, allt krut på BBQ Experten. 

”Jag kallar min affärsmodell för breddnisch. Vi är väldigt breda men i en väldigt smal nisch, i vårt fall grillar med tillbehör”, säger han och beskriver en utveckling som gynnar bolagets inriktning:

”Förr hade man hade sin älskade klotgrill i tio år, men i dag är det inte helt ovanligt att man även investerar i en fet gasolgrill, en pizzaugn och en smoker. Från att ha varit något av ett u-land när det kommer till grillning har vi blivit allt mer influerade av USA.”

Coronakrisen har gett företaget en puff i rätt riktning, men en starkt ökad efterfrågan. Bara mellan maj och augusti omsatte BBQ Experten 15,2 Mkr – att jämföra med 15,6 Mkr på hela fjolåret.

”Pandemin har inneburit att mängder av medelålders män gått hemma och skrotat, vilket ju gynnat oss. Vi hade lite pengar i påsen, spände kreditbågen och beslutade oss för att försöka tömma leverantörernas lager (företaget arbetar främst mot tillverkare). Vi beställde helt enkelt så mycket vi fick köpa av både grillar och tillbehör, för att ha på lager när det tog slut hos konkurrenterna. På vårt eget lager, som är 1.500 kvadratmeter stort, har det varit helt smockat med grejer vissa dagar”, säger Sebastian Virta.

Ni har klarat corona men verkar i en bransch som blöder på vinterhalvåret. Hur tacklar du det dilemmat?
”Jag försöker se oktober till februari som en slags återhämtnings- och förberedelsefas. Det gäller att kolla upp nya varumärken och se vad vi har för brister i organisationen. Det gäller också att addera nya segment för att inte bli för smal. Vi har bland annat börjat sälja keramiska grillar, kol och kryddor. Den grill vi säljer mest av är dock en effektiv gasolgrill för knappt 8.000 kronor.”

Steget från exklusiva grillar för femsiffriga belopp till kryddor låter ganska stort?
”Min filosofi rent generellt är att sälja grillar för 10.000 kronor snarare än kryddor för 30 kronor. Jag har ett ganska grandiost tänk. Men satsningen på kryddor gör jag inte för att tjäna pengar, utan för trafikens skull. Vi behöver fler återkommande kunder.”

På sikt hoppas och tror Sebastian Virta att företaget har potential att omsätta 100 Mkr. Planen är att utöka antalet produktkategorier, återinvestera i verksamheten, förädla varumärket och få upp konverteringsnivån.

”Jag är en tävlingsmänniska som brinner för tillväxt. Jag vill hela tiden slå rekord den här dagen, den här veckan och den här månaden.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?