Annons

Pandemi-bunkring gav familjeföretaget extra vitamininjektion

NORRKÖPING/GRÄNNA. Bunkrandet i början av coronapandemin påverkade egenvårdsindustrin. Under de första två kvartalen hade Acrilex Egenvård redan passerat fjolårets hela försäljning.

”Hela världen verkar vilja göra allt för att hålla sig friska”, säger Anna Larsson.

Familjen Larsson med Anna, designer, Pelle, entreprenör, och Christopher, säljare, har lång erfarenhet av affärer och att skapa koncept. De säljer bland annat barnvitaminer.
Familjen Larsson med Anna, designer, Pelle, entreprenör, och Christopher, säljare, har lång erfarenhet av affärer och att skapa koncept. De säljer bland annat barnvitaminer.Foto:Henrik Lenngren

I ett ekande tomt konferensrum i Fabriken i Bunn utanför Gränna ställer Pelle Larsson fram några utvalda förpackningar. På etiketterna syns emoji-inspirerade apor som ska tala till slutkonsumenterna – barnen.

”Våra barnvitaminer ingår i bassortimentet på alla apotekskedjor. I ’gummies’-segmentet skulle jag säga att vi är marknadsledande i Sverige”, säger Pelle Larson.

Genom företaget Acrilex Egenvård säljer han, sonen Christopher och frun Anna kosttillskott till barn under varumärket Monkids och kosttillskott till vuxna under varumärket Acrilex. Kunder är förutom apotekskedjor också nätapotek och hälsokostbutiker. De senaste två åren har man fått fart på tillväxten, från 8,2 till 21,2 Mkr – och med en prognos på 30 Mkr i år.

”I början på året hade vi svårt att leverera i den takt marknaden efterfrågade men nu har vi speedat upp produktionen och kan leverera i takt med efterfrågan”, säger Pelle Larsson.

I en tid när coronakrisen lamslagit många branscher har deras företag snarare mer att göra än någonsin.

”Hela världen verkar vilja göra allt för att hålla sig friska. Det märks när vi tittar på strömmen av beställningar de två första kvartalen”, säger Anna Larsson.

Hon har själv varit drivande i att ta fram varumärket Monkids. Som designer sedan tre decennier tillbaka hade hon 2016 starka åsikter kring utseendet på företagets produkter.

”Jag har designat kollektioner hela livet och vet hur viktigt det är att skapa koncept. Designen spelar förstås ingen roll om inte innehållet är bra, men jag såg potentialen i att dra i gång ett varumärkesarbete kring en produkt som på den tiden hade väldigt ful design.”

Genom sin varumärkesresa har Acrilex Egenvårds försäljning skjutit i höjden. I fjol sålde man 195.000 förpackningar. Under årets första sex månader har man redan sålt över 250.000 förpackningar.

Företaget har varit rullande sedan sent 1990-tal, men entreprenör har den före detta IVA-sjuksköterskan Pelle Larsson varit betydligt längre än så.

”Jag har drivit hallonodling och rävfarm, varit dammsugarförsäljare och sålt råvaror till pizzerior. Dessutom hade jag potatisskaleri i garaget och sålde skalad potatis till restauranger”, berättar han.

I januari 2005 köpte Pelle Larsson produkträttigheterna till fyra hälsokostprodukter och kom på så sätt in i hälsokostbranschen.

Efter apoteksavregleringen köpte han också fyra apotek inom Apoteksgruppen i Norrköping och drev dessa till och med 2018 då de såldes.

”Åren som apoteksägare var tuffa; jag brukar säga att jag drev apotek med livet som insats. Jag omsatte 45 miljoner i apoteken och parallellt drev jag, tillsammans med min dåvarande kompanjon Åsa Karlsson, Acrilex Egenvård.”

Under coronapandemin har företaget valt att medvetet undvika ”glättiga annonser” och att samtidigt pausa sina samarbeten med större influerare.

”Det gäller att ha respekt för det som sker. Även om det går bra för oss och vi säkert skulle kunna öka vår försäljning snabbt i år vill vi inte kränga på produkter i kristider. Det här känns ju nästan värre än ett världskrig”, säger Pelle Larsson.

Att företaget de senaste åren fått fart på sin omsättning vill han inte fokusera så mycket på i coronatider.

”Samtidigt vet vi att vi måste vara på tårna när allt återgår till det vanliga igen. Därför bygger vi en egen webbshop just nu, och det är också anledningen till att vi sneglar mot Kina. Vi kan inte helt förlita oss på den svenska marknaden”, säger Pelle Larsson.

Som företagare beskriver han sig om en individualist, en 2020-talets variant på fiktive Vilhelm Moberg-karaktären Karl-Oskar Nilsson.

”Hade jag levt 1840 hade jag redan suttit på en båt. Karl-Oskar var aldrig nöjd, och det blir inte jag heller. Vår välfärd är byggd av människor som vill gå ett steg längre, som orkar gå en mil till för att undersöka om det inte är ännu bättre där.”

 


Innehåll från PreciselyAnnons

Avtal på autopilot för framtidens juristavdelning

De processer och verktyg som bolagsjurister använder i avtalsarbetet har under de senaste åren utvecklats snabbt. Med en digital plattform som automatiserar avtalsprocesser vill Precisely hjälpa bolagsjurister att uppnå bättre regelefterlevnad och produktivitet. Som ett resultat får bolagsjuristen mer tid över att hjälpa sina kommersiella team att göra bättre affärer. 

Avtal utgör en trygghet. De används för alltifrån överenskommelser med leverantörer och licenser för mjukvara, till hyra av kontor och anställning av konsulter. Liksom de flesta andra aspekter av företagande har avtal och affärsjuridik gått över till att vara allt mer digitalt. 

– En av de vanligare åtgärderna för att komma ifrån traditionell avtalshantering är att många nu har digitala arkiv istället för fysiska. Endast digital arkivering påverkar dock inte avtalsflödet i sin helhet i någon större utsträckning. Det finns många områden som behöver ses över för att nå ett säkrare, effektivare och lönsammare sätt att hantera sina avtal på, betonar Nils-Erik Jansson, grundare och VD på Precisely.

Det Nils-Erik avser är exempel på funktionalitet i Preciselys plattform. Plattformen ger företag möjlighet att maximera sina avtals prestanda och låta vem som helst skapa, förhandla, digitalt signera samt följa upp avtal, utan att bolagets jurister tappar kontrollen. Idag används bolagets teknik av fler än 200 bolag spridda över hela världen. Bland de svenska kunderna märks bl.a. Norstedts Juridik, New Wave Group och NA-KD. 

– Våra kunder reducerar sina kostnader, samtidigt som de får bättre översikt. Vi har sett resultat om 30 procents minskad ledtid för avtal, och 80 procents minskad tid för att skapa avtalen, säger Nils-Erik. 

Låter bolagsjuristen fokusera på juridiken

Plattformen gör att bolagsjuristen kan fokusera på strategi och komplex juridisk analys istället för enklare frågor.

– Vi löser flera utmaningar som ofta leder till huvudvärk för bolagsjurister. Genom att definiera digitala regler utifrån befintliga policys, compliance-rutiner och avtalsmallar behöver man inte kompromissa mellan regelefterlevnad, kontroll och snabbhet. På så vis kan bolagsjuristerna fokusera på det de är bäst på – juridiskt arbete istället för pappersarbete, konstaterar Nils-Erik.

Förbättrar den juridiska upplevelsen 

Många av Preciselys kunder vittnar om att juristavdelningen har begränsade resurser i jämförelse med övriga organisationen. Det leder ibland till att bolagsjuristen uppfattas som en flaskhals. 

– En uppskattad effekt av plattformen som har blivit alltmer central är att den hjälper juristavdelningen att samarbeta bättre med sina kommersiella avdelningar. Plattformen blir bolagsjuristernas ”superkraft” och gör det möjligt för affärssidan av företaget att hantera stora delar av den standardiserade avtalsprocessen på egen hand, samtidigt som de alltid avtalar inom förgodkända regler och ramar. Det leder till att en bättre upplevelse för alla som interagerar med Legal, adderar Nils-Erik.

Framtiden för digital avtalsförhandling

Preciselys teknik möjliggör också digital förhandling, vilket underlättar när allt fler arbetar på distans. De digitala förhandlings- och samarbetsfunktionerna gör att parterna kan komma överens snabbare - med utökad spårbarhet och kontroll. Precisely banar väg för nästa generations avtalsplattform och redan idag kan avtal registreras med stöd av AI.

– Tekniken vi har utvecklat för att analysera avtal kommer i framtiden appliceras för att hjälpa våra kunder förhandla med mer kontroll och högre effektivitet. På sikt ser vi att det kommer vara möjligt att eliminera mänsklig interaktion vid förhandling av enklare avtal, avslutar Nils-Erik.

OM PRECISELY

Precisely grundades 2014 av affärsjuristerna Nils-Erik Jansson och Simon Fouladi. Bolagets prisbelönta digitala avtalsplattform hjälper bolag att förbättra sina avtalsprocesser. Idag används Preciselys plattform av fler än 200 bolag spridda över hela världen. Bland de svenska kunderna märks bl.a. Norstedts Juridik, New Wave Group och NA-KD.  www.precisely.se  

 

Mer från Precisely

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Precisely och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?