1515

Pandemi-bunkring gav familjeföretaget extra vitamininjektion

NORRKÖPING/GRÄNNA. Bunkrandet i början av coronapandemin påverkade egenvårdsindustrin. Under de första två kvartalen hade Acrilex Egenvård redan passerat fjolårets hela försäljning.

”Hela världen verkar vilja göra allt för att hålla sig friska”, säger Anna Larsson.

Familjen Larsson med Anna, designer, Pelle, entreprenör, och Christopher, säljare, har lång erfarenhet av affärer och att skapa koncept. De säljer bland annat barnvitaminer.
Familjen Larsson med Anna, designer, Pelle, entreprenör, och Christopher, säljare, har lång erfarenhet av affärer och att skapa koncept. De säljer bland annat barnvitaminer.Foto:Henrik Lenngren

I ett ekande tomt konferensrum i Fabriken i Bunn utanför Gränna ställer Pelle Larsson fram några utvalda förpackningar. På etiketterna syns emoji-inspirerade apor som ska tala till slutkonsumenterna – barnen.

”Våra barnvitaminer ingår i bassortimentet på alla apotekskedjor. I ’gummies’-segmentet skulle jag säga att vi är marknadsledande i Sverige”, säger Pelle Larson.

Genom företaget Acrilex Egenvård säljer han, sonen Christopher och frun Anna kosttillskott till barn under varumärket Monkids och kosttillskott till vuxna under varumärket Acrilex. Kunder är förutom apotekskedjor också nätapotek och hälsokostbutiker. De senaste två åren har man fått fart på tillväxten, från 8,2 till 21,2 Mkr – och med en prognos på 30 Mkr i år.

”I början på året hade vi svårt att leverera i den takt marknaden efterfrågade men nu har vi speedat upp produktionen och kan leverera i takt med efterfrågan”, säger Pelle Larsson.

I en tid när coronakrisen lamslagit många branscher har deras företag snarare mer att göra än någonsin.

”Hela världen verkar vilja göra allt för att hålla sig friska. Det märks när vi tittar på strömmen av beställningar de två första kvartalen”, säger Anna Larsson.

Hon har själv varit drivande i att ta fram varumärket Monkids. Som designer sedan tre decennier tillbaka hade hon 2016 starka åsikter kring utseendet på företagets produkter.

”Jag har designat kollektioner hela livet och vet hur viktigt det är att skapa koncept. Designen spelar förstås ingen roll om inte innehållet är bra, men jag såg potentialen i att dra i gång ett varumärkesarbete kring en produkt som på den tiden hade väldigt ful design.”

Genom sin varumärkesresa har Acrilex Egenvårds försäljning skjutit i höjden. I fjol sålde man 195.000 förpackningar. Under årets första sex månader har man redan sålt över 250.000 förpackningar.

Företaget har varit rullande sedan sent 1990-tal, men entreprenör har den före detta IVA-sjuksköterskan Pelle Larsson varit betydligt längre än så.

”Jag har drivit hallonodling och rävfarm, varit dammsugarförsäljare och sålt råvaror till pizzerior. Dessutom hade jag potatisskaleri i garaget och sålde skalad potatis till restauranger”, berättar han.

I januari 2005 köpte Pelle Larsson produkträttigheterna till fyra hälsokostprodukter och kom på så sätt in i hälsokostbranschen.

Efter apoteksavregleringen köpte han också fyra apotek inom Apoteksgruppen i Norrköping och drev dessa till och med 2018 då de såldes.

”Åren som apoteksägare var tuffa; jag brukar säga att jag drev apotek med livet som insats. Jag omsatte 45 miljoner i apoteken och parallellt drev jag, tillsammans med min dåvarande kompanjon Åsa Karlsson, Acrilex Egenvård.”

Under coronapandemin har företaget valt att medvetet undvika ”glättiga annonser” och att samtidigt pausa sina samarbeten med större influerare.

”Det gäller att ha respekt för det som sker. Även om det går bra för oss och vi säkert skulle kunna öka vår försäljning snabbt i år vill vi inte kränga på produkter i kristider. Det här känns ju nästan värre än ett världskrig”, säger Pelle Larsson.

Att företaget de senaste åren fått fart på sin omsättning vill han inte fokusera så mycket på i coronatider.

”Samtidigt vet vi att vi måste vara på tårna när allt återgår till det vanliga igen. Därför bygger vi en egen webbshop just nu, och det är också anledningen till att vi sneglar mot Kina. Vi kan inte helt förlita oss på den svenska marknaden”, säger Pelle Larsson.

Som företagare beskriver han sig om en individualist, en 2020-talets variant på fiktive Vilhelm Moberg-karaktären Karl-Oskar Nilsson.

”Hade jag levt 1840 hade jag redan suttit på en båt. Karl-Oskar var aldrig nöjd, och det blir inte jag heller. Vår välfärd är byggd av människor som vill gå ett steg längre, som orkar gå en mil till för att undersöka om det inte är ännu bättre där.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?