Annons

Panamaläckan: Nordea tillät anonymt ägande

Nordea har låtit kunder ha en kontroversiell form av anonyma ägarbrev som medför en hög risk för penningtvätt och finansiering av terrorism.

Sådana så kallade innehavaraktier är olagliga i många länder.

Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull.
Nordeas vd och koncernchef Casper von Koskull.Foto:Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Nordea NDA SE +1,35% Dagens utveckling tillät ägandeformen så sent som 2016, visar de nya uppgifter som läckt från den skandalomsusade juristbyrån Mossack Fonseca med huvudkontor i skatteparadiset Panama.

Innehavaraktier innebär att den som fysiskt har ägandebeviset står som icke namngiven ägare av ett företag. EU och OECD anser att innehavaraktier inte ska tillåtas eftersom de kan möjliggöra penningtvätt och försvåra informationsutbyte mellan länder om verkliga ägare.

I det första avslöjandet om Panamaläckan våren 2016 rapporterade SVT:s Uppdrag granskning att Nordea ville hålla en isländsk utpekad vapenhandlare hemlig till och med inför Mossack Fonseca. Nordea motiverade det med att hans företag hade innehavaraktier.

Nu visar dokument i den nya läckan att Nordeas kontor i Luxemburg förvarade innehavaraktier åt fler kunder, rapporterar SVT.

Efter läckan började Nordea städa upp. Alla konton med koppling till Mossack Fonseca avvecklades, liksom hanteringen av innehavaraktier, enligt Snorre Storset, chef för Nordeas förmögenhetsförvaltning.

"Vi erbjuder inte strukturer med innehavaraktier längre", säger Nordea-chefen till SVT, utan att svara på varför banken gjorde det tidigare.

Endast ett "begränsat antal" Nordea-kunder hade innehavaraktier, hävdar han.

Korrespondens hos Mossack Fonseca i den nya läckan visar också hur Nordea-kunder lämnades vid för våg i det kaos som då uppstod. De ombads i stället kontakta juristbyrån direkt.

”Ni skriver i ert mejl att ni har svårt att komma i kontakt med Nordea. Det verkar som att vi har samma problem. De får inte tala med oss längre”, skrev en anställd på Mossack Fonsecas kontor i Luxemburg i juni 2016 till en kontaktperson för en Nordea-kund. Mellanhanden hade i april meddelat att han vill flytta sin klients brevlådeföretag till en ny administratör på Cypern efter avslöjandena om Panamadokumenten.

En affärsman i Uppsala upprördes i sin tur över att inte få besked från Mossack Fonseca i ett brådskande ärende och skrev: "NÄR FÅR JAG ETT ADEKVAT SVAR?". Fyra dagar återkom han och frågade: "VAD ÄR PROBLEMET?"

Snorre Storset beklagar att kunder övergavs men försvarar i en intervju med norska Aftenposten bankens beslut att avbryta kontakten med skandalbyrån:

"Vi måste dra en linje i sanden. Nordea har ett ansvar att se till att banken inte används som en plattform för eventuell skatteflykt eller annan olaglig verksamhet."

Innehåll från K3 NordicAnnons

K3 Nordic förverkligar den hybrida arbetsplatsen

Som följd av den globala pandemin har sättet vi arbetar ändrats avsevärt och vi går i en rask takt mot en helt distribuerad arbetsplats. Detta faktum ställer nya krav på arbetsstruk-turer, ledarskap från distans och hur samarbeten ska fungera – något som K3 Nordic, i tätt samarbete med Microsoft, har svaret på.

– Morgondagens arbetsplats är distribuerad och fördelarna är enorma. Därför måste nya digitala lösningar, såsom Microsoft Viva Goals, implementeras för att anamma den nya vardagen, säger Peter Kristoffersson, CEO på K3 Nordic.

Framväxten av den distribuerade arbetsplatsen har inneburit ett stort antal positiva förändringar i vårt sätt att arbeta. Med möjligheten att arbeta var och när som helst kan företagens medarbetare balansera privat- och yrkesliv på ett sätt som tidigare varit omöjligt – och nyligen genomförd forskning visar att arbete på distans innebär 13 procent högre effektivitet. 

– Utvecklingen medför ett behov av att se över det ledarskap som utövas, hur man organiserar sig, hur man möts, hur man sprider kunskap och samarbetar. Det innebär rent praktiskt också att nya verktyg behöver tillämpas, förklarar Peter Kristoffersson.

Säkerställer en fungerande arbetsplats

Arbete på platser bortom kontoret innebär färre distraktioner och mer effektivt arbete, ett faktum som allt fler företag också börjat inse. I samband med att digital närvaro och en arbetsplats bortom det traditionella blivit vanligare, har många försökt återskapa kontoret på digitalt vis.

– Fikapauserna blir digitala, måndagsmöten erbjuds på länk. Många tar alla strukturer och applicerar dem digitalt, men det gäller att se över vad som faktiskt krävs. De gamla normerna kanske inte behövs, utan snarare nya sätt att interagera och samarbeta på.

Peter Kristoffersson hänvisar också till statistik från organisationen Gartner som menar att 30 procent av världens företagsteam kommer att vara utan chefer redan år 2024 på grund av det nya agila och distribuerade arbetssättet. Istället lär det ställas större krav på grupper och individer att organisera sig, möta behov och ha verktyg för att lösa problem som de ställs inför.

Primärt har K3 Nordic som huvudfokus att säkerställa en välfungerande, distribuerad arbetsplats som också är säker, via olika paketerade tjänster. Dessutom arbetar man nu rejält med flera produkter, däribland Microsoft Viva Goals.

– Viva Goals möjliggör att jobba med OKR:er, mål och resultat inne i en bekant miljö i Microsoft Teams där alla gemensamt kan samarbeta och se vad som ska göras. Du kan sätta upp individuella mål, gruppmål och företagsmål och ständigt se visuella uppdateringar kring arbetets gång. Det är ett otroligt bra verktyg när vi inte längre sitter tillsammans och har en fysisk whiteboard tillgänglig.

Många olika fördelar

En annan positiv aspekt som Viva Goals innebär som inte bör underskattas är dess medarbetarupplevelse, förklarar Johanna Enoksson, Modern Workplace-specialist på K3 Nordic. Med tjänsten får företagens kollegor på distans en möjlighet att få känslan av framsteg i arbetet och tydliga insikter.

– Som en del av Microsofts paket handlar Viva Goals om kommunikation, ledarskap, välmående och många olika sätt för att förbättra den distribuerade arbetsplatsen. Där har vi på K3 Nordic möjlighet att hjälpa till med allt från implementering till licensering.

Avslutningsvis berättar Peter Kristoffersson att tjänster likt denna är ett stort steg mot morgondagens arbetsplats. Genom att ge alla rätt verktyg för ett digitalt samarbete kommer distansarbetets fördelar att bli många och bättre, säger han och avslutar:

– Det här är en del av hur framtidens kontor kommer se ut, så det gäller att stå redo och veta hur ni som företag ska ta er an det.

Läs mer om K3 Nordic 

 

Mer från K3 Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K3 Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera