1515
Annons

Pälsklippet blev lokalt zoo-imperium

SANDVIKEN.
Från pälsklippning av hundar i garaget till tre stora zoo-butiker.

Gasellföretaget Gävleborgs Zoo är ute på en tillväxtresa där service och kompetens har fått gå före låga priser och snabba pengar in.

Ankie och Stefan Andersson driver Gävleborgs Zoo.
Ankie och Stefan Andersson driver Gävleborgs Zoo.Foto:Ida Thunberg

Ankie och Stefan Andersson hade varit ett par i något år när de satt en kväll vid köksbordet och delade en flaska vin. Idén kom upp om att göra något mer av Ankies fritidsintresse. 

”Jag har hållit på med hundar hela livet och alltid varit väldigt utställningsintresserad och ägnat mig åt pälsvård på hobbynivå”, säger Ankie Andersson. 

Stefan Andersson hade erfarenhet av företagande och såg potentialen med sina administrativa och företagsekonomiska kunskaper kombinerat med Ankies stora erfarenhet av hundar. 

”Jag brukar säga att vi är en 'match made in heaven', och att det är därför det fungerat så bra att både jobba och leva ihop under åren som har passerat. Vi kan inte varandras jobb utan måste lita på att den andra sköter sin del på bästa sätt”, säger Ankie Andersson. 

2006 startades Gävleborgs hundtrim hemma i garaget där hundar togs emot för pälsvård. Nästa steg blev att sälja lite djurfoder. 

”Vi jobbade verkligen hårt. Vi tryckte upp flyers och satte upp lappar på alla annonstavlor vi kunde hitta”, säger Stefan Andersson. 

Redan året därpå flyttade de till en lokal i centrum och startade Gävleborgs Zoo då en tidigare djurbutik skulle lägga ner och paret fick möjlighet att köpa inkråmet. 

Stefan och Ankie Andersson driver Gävleborgs Zoo tillsammans. Här är Ankie med hunden Ida, en Whales Springer spaniel.
Stefan och Ankie Andersson driver Gävleborgs Zoo tillsammans. Här är Ankie med hunden Ida, en Whales Springer spaniel.Foto:Ida Thunberg

I dag har Gävleborgs Zoo tre butiker, i Sandviken, Söderhamn och Gävle. 2021 utsågs bolaget till Gasellföretag i Gävleborg, vilket bygger på siffror fram till 2020, och den positiva trenden fortsatte även ifjol med en ökande omsättning till cirka 24 miljoner kronor och resultat på nästan 5 Mkr. 

De tre butikerna säljer smådjur, fiskar och tillbehör och foder av många olika slag. Dessutom erbjuder man kloklippning, klippning och trimning på djur. 

”En stor del i att vi har kunnat växa som vi har gjort är att vi har varit bra på att hitta personal som passar in här. Vi bygger gruppen istället för individen”, säger Stefan Andersson. 

”Vi hittade ett bra koncept redan från start när vi anställde för första gången i Gävle, och sedan har vi implementerat det på de nya orterna.” 

Gävleborgs Zoo har som grundregel att alla ska klippa klor som jobbar hos dem, inte ”bara” stå i butiken. Att älska djur är en annan självklarhet. 

”Vi säljer inte bara produkter och tjänster. Vi hjälper människor med deras familjemedlemmar. Kunderna ska känna att vi bryr oss om deras djur på riktigt, inte bara för att sälja”, säger Ankie Andersson. 

Stefan Andersson säger att de från start har valt en annan väg än att fokusera på priser. 

”Det har blivit rätt vanligt i vår bransch. Men från vår sida har vi istället satsat mycket på internutbildningar, något som jag tror många mindre företag är benägna att hoppa över eftersom det kostar tid och pengar. Men vi vill verkligen att vår personal ska ha rätt kompetens, så vi tar hit externa utbildare och ber leverantörerna komma hit och berätta om sina produkter. Det ger en hög servicegrad mot kunderna och skapar samtidigt ett självförtroende hos medarbetarna.” 

”Vi har även ofta en lite högre bemanningsgrad än många andra, men så säljer också varje medarbetare så mycket mer för att de kan så mycket om det de säljer och är trygga i sina roller.” 

Gävleborgs Zoo ska fortsätta att växa, men inte så jättemycket mer, enligt ägarna. 

”Vi ska bara finnas i Gävleborg och har inga planer på att växa utanför länet. Men någon eller några fler platser här, som Bollnäs, kan vara aktuellt”, säger Stefan Andersson. 

”Vi har skapat oss ett bra rykte häromkring på grund av att kunderna vet att vi har ett starkt engagemang för djuren och kunskap om det vi gör.” 

Stefan Anderssons dotter Saga Andersson är butikschef i Sandviken, och är också en av dem som håller i företagets sociala medier. 

”Hon har avlastat oss mycket och tagit ett stort ansvar. Det är så viktigt med Instagram och att hitta rätt ton. Det tycker jag att vi har lyckats med”, säger Ankie Andersson. 

För Ankie och Stefan Andersson har resan med företaget pågått intensivt i princip alla dagar året om, mer eller mindre, sedan starten. 

”Det är ju vårt hjärtebarn och vi har vant oss vid att leva med jobbet omkring oss. Men vi har en husbil och den är vår frizon. Den tar vi ibland och sticker iväg några dagar för att komma ifrån”, säger Ankie Andersson.  

 

 

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli.

Foto:Mindaugas Kulbis

På årsbasis steg producentpriserna 24,9 procent (+25,6), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som väntade en ökning på 25,3 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera