1515
Annons

Padelboom lyfte tennisproffsets bolag – siktar på att dubbla försäljningen i år

Allt började med tennisbollar. Men monsterlyftet kom med padelns intåg i Sverige. I år räknar Robin Söderlings RS Sports med att minst dubbla försäljningen och siktar högt med en klädkollektion samt framöver intåg i en ny sport.

Magnus Alsterback och Robin Söderling står bakom RS Sports som gör tennis- och padelprodukter.
Magnus Alsterback och Robin Söderling står bakom RS Sports som gör tennis- och padelprodukter.Foto:Jesper Frisk

RS Sports är på väg att stänga böckerna för fjolåret och räknar med att ha mer än fördubblat omsättningen jämfört med föregående år till drygt 22 miljoner kronor. Vinsten blev 2 Mkr trots stora investeringar. 

Från det snart alldeles för lilla kontoret på Östermalm i Stockholm har företaget gjort ett magnifikt lyft under de senaste 9 månaderna och gått från tre anställda till tolv personer. Fler ska rekryteras.

”Hittills i år har vi en orderingång på 42 miljoner kronor. Om två år tror vi att vi når 100 miljoner”, säger Robin Söderlings affärspartner Magnus Alsterback, som är vd och för somliga tv-tittare kanske mer känd som tenniskommentator på Eurosport.

I RS Sports ägarkrets finns bland annat H&M HM B +0,15% Dagens utveckling :s ordförande Karl-Johan Persson och Daniel Pilotti, grundare av budtjänsten Ryska posten. Tidigare tennisproffset Robin Söderling är störste ägare och kan numera kalla sig chef för all produktutveckling.

”Jag har alltid varit en perfektionist och drivs att vi ska ha bra och rätt produkter. Den minsta lilla reklamation kan jag få ont i magen av”, säger han.

I dag säljer företaget 1 miljon tennisbollar om året i 53 länder, bollar som används bland annat i Stockholm Open och Davis Cup.

Sedan starten 2014 har det även blivit grepplindor, racketsträngar och annan kringutrustning. Men den överlägset största intäktsmotorn är den nya folksporten padel. 

”Vi taktar nu 100.000 padelbollar i månaden och räknar med att sälja 1 miljon i år – enbart i Sverige”, säger Magnus Alsterback och avslöjar att marginalerna är något bättre på padelbollar än tennisbollar.

Foto:Jesper Frisk

RS Sports inbrytning i den hajpade sporten var minst sagt oortodox.  

”Vi köpte alla bollar som fanns på marknaden och sedan testade jag dem på en tennisbana för att se vilka som var bäst. Där kunde jag nämligen känna vilka som vobblade i luften och vilka som hade en jämnare studs”, säger Robin Söderling.

Bolltillverkningen sker i dag framför allt i Thailand. Padelracketarna produceras i Kina och Pakistan, men det har inte varit en enkel match att komma i gång.

”Vid ett tillfälle i början fick vi slänga 3.000 feltillverkade racketar. För att säkra att de inte skulle dyka upp på någon andrahandsmarknad lade Robin en kväll på att köra över dem med sin bil så att de blev smulor”, berättar Magnus Alsterback.

När de första racketarna släpptes i somras trodde kompanjonerna att de kanske skulle kunna sälja 500 stycken.

”Men vid årsskiftet hade vi sålt drygt 20.000”, säger Magnus Alsterback.

”Hela padelbranschen känns som en superhajpad aktie”, kommenterar Robin Söderling.

Ingen av dem kan förklara fenomenet att padelspelare, till skillnad från tennisentusiaster, tycks vara enklast att nå via sociala medier. Men effekten hittills har varit översvallande.

”Vi gjorde en racket som Charlotte Perrelli fick testa. Dagen efter att hon lagt ut det på Instagram sålde vi 300 exemplar.”

I april ska företaget släppa en racket designad av megainfluencern Margaux Dietz. Fler liknande samarbeten väntar. I höst kommer till exempel en racket i samarbete med ett ännu så länge hemligt klädmärke.

”Ju bättre man blir desto mer har man att förlora. Drivkraften nu i det här bolaget påminner om hur det var i proffstennisen: man är jagad av ångest”, säger Robin Söderling.

För att ta bolaget till en ny nivå släpper de i sommar en ny sportklädeskollektion och i höst även en kollektion riktad till yogafolket där Kristin Kaspersen blir affischnamn.

”Om vi ska nå en omsättning på 500 miljoner måste vi in på klädsidan. Och vi ska utöka med en annan sport nästa år. Vi säger inte vilken ännu. Det kan bli fågel eller fisk, men jag tror att det blir en svala”, säger Magnus Alsterback.

Bolaget har kunnat växa utan externt kapital. För Robin Söderling har det inte varit något större ekonomiskt vågspel.

”Jag tyckte att det lät så kul att göra tennisbollar så jag stoppade in 700.000 kronor i början”, säger han.

Sedan dess har grundarna skjutit till några hundra tusen kronor vardera. Karl-Johan Persson kom in för några år sedan och Daniel Pilotti anslöt när en tidigare delägare valde att kliva av.

”Vi hade kunnat växa ännu snabbare om vi tagit in mer kapital, men har gjort all marknadsföring och reklam själva. Fast nu har vi börjat anlita folk som hjälper oss med design och formgivning”, säger Magnus Alsterback.

”KJ (Karl-Johan Persson) är en gammal nära vän till mig och hjälpte oss bland annat att knäcka koden att även om man gör en lågprisvariant av en boll ska man se till att vara bäst i klassen i det segmentet. Det har gjort att vi har tagit plats på den indiska och sydamerikanska marknaden. Att han dessutom är en väldigt bra tennis- och padelspelare gör honom till en perfekt partner”, säger Magnus Alsterback.

Precis som många andra drabbades RS Sports av fartygsstockningen i Suezkanalen.

”Vi tvingades fixa tre flygfrakter för att få hem bollar motsvarande de tre containrar som legat och skvalpat i kanalen.”

 

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Förvaltaren: ”En dubbelsmäll driver dollarn högre”

Hopp om att inflationstoppen är nådd har fått dollarn att backa. Men analytiker varnar för att den amerikanska valutan kan återfå sin styrka.

”Europa och Asien kommer få betala ett saftigt pris”, skriver Nordea i en prognosuppdatering.

Den amerikanska dollarn har letat sig ned från rekordnivåerna som noterades tidigare under sommaren men flyger fortfarande högt. Trots en nedgång under den senaste månaden är Bloombergs dollarindex, ett av de bredaste måtten på den amerikanska valutans ställning, fortfarande upp nästan 9,9 procent sedan årsskiftet.

Dollarn har fallit tillbaka igen sedan veckans inflationssiffror kom in lägre än väntat. Redan innan juliöverraskningen flaggade en del analytiker för att förväntningarna på framtida räntenivåer såg ut att ha kulminerat. Det skulle tala för att dollarns raketfärd åtminstone bromsas framöver.

”På alla Jefferies indikatorer ser dollarn övervärderad ut”, konstaterar exempelvis analytiker på storbanken i ett kundbrev som publicerades innan veckans inflationsstatistik, där de pekade ut tillväxtmarknader i framför allt Asien som potentiella vinnare.

Resonemanget bygger på att dollarn har rört sig igenom det så kallade ”dollarleendet”, en referens till hur den amerikanska valutan tenderar att stå högt i både goda och dåliga tider.

Dollarns uppgång under 2020 drevs av den höga osäkerheten under pandemin och en aptit på säkra tillgångar. I år har styrkan istället kommit ifrån den relativt höga tillväxten i USA och stigande förväntningar på de amerikanska räntorna när centralbanken Federal Reserve försöker få bukt med den högsta inflationen på drygt 40 år.

Men i själva verket drivs dollarn just nu av båda faktorerna enligt Garrett Melson, portföljförvaltare på Natixis. 

Han pekar på USA:s relativt höga tillväxt jämfört med både Europa och Kina men också på att den höga inflationen har ökat oron för en recession, vilket har drivit investerare mot säkra hamnar.

”En dubbelsmäll driver dollarn högre – är det så konstigt att den visat en så imponerande styrka?”, skriver han i en analys.

Garrett Melson varnar i stället för att den starka dollarn redan lett världsekonomin in i en ond spiral som syntes under delar av 2010-talet. 

En stark dollar tynger världshandeln eftersom en stor del av de globala handelstransaktionerna sker i just dollar. Det sänker efterfrågan på bland annat råvaror och tynger exportorienterade länder, något som i sin tur får investerare att söka sig till säkra hamnar och ekonomier som är mindre exponerade mot världshandeln – som just USA och den amerikanska dollarn.

”Det är på inget sätt extremt och än viktigare så är det svårt att se att det kommer förändras i närtid”, skriver Garrett Melson.

Det finns några vägar ut ur spiralen. Om pressen på Fed att agera skulle minska, antingen genom en kraftig inbromsning i inflationen eller i tillväxten, skulle den dollarförsvagning som syntes i veckan kunna upprepas.

Det andra alternativet är att resten av världen börjar prestera högre tillväxt jämfört med USA, vilket brukar leda till en svagare dollar. Men med energiproblem på många håll i världen, inte minst i Europa, är sannolikheten för en period med synkroniserad tillväxt i världen låg i närtid.

”Det har blivit tydligt att Europa och Asien kommer få betala ett saftigt pris för att hålla lamporna och värmen på den här vintern, medan USA kommer att gynnas av sitt energioberoende”, skriver storbanken Nordea i en stor prognosuppdatering där de ser ytterligare dollarstyrka framöver.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera