1515

Padelboom lyfte tennisproffsets bolag – siktar på att dubbla försäljningen i år

Allt började med tennisbollar. Men monsterlyftet kom med padelns intåg i Sverige. I år räknar Robin Söderlings RS Sports med att minst dubbla försäljningen och siktar högt med en klädkollektion samt framöver intåg i en ny sport.

Magnus Alsterback och Robin Söderling står bakom RS Sports som gör tennis- och padelprodukter.
Magnus Alsterback och Robin Söderling står bakom RS Sports som gör tennis- och padelprodukter.Foto:Jesper Frisk

RS Sports är på väg att stänga böckerna för fjolåret och räknar med att ha mer än fördubblat omsättningen jämfört med föregående år till drygt 22 miljoner kronor. Vinsten blev 2 Mkr trots stora investeringar. 

Från det snart alldeles för lilla kontoret på Östermalm i Stockholm har företaget gjort ett magnifikt lyft under de senaste 9 månaderna och gått från tre anställda till tolv personer. Fler ska rekryteras.

”Hittills i år har vi en orderingång på 42 miljoner kronor. Om två år tror vi att vi når 100 miljoner”, säger Robin Söderlings affärspartner Magnus Alsterback, som är vd och för somliga tv-tittare kanske mer känd som tenniskommentator på Eurosport.

I RS Sports ägarkrets finns bland annat H&M HM B -2,06% Dagens utveckling :s ordförande Karl-Johan Persson och Daniel Pilotti, grundare av budtjänsten Ryska posten. Tidigare tennisproffset Robin Söderling är störste ägare och kan numera kalla sig chef för all produktutveckling.

”Jag har alltid varit en perfektionist och drivs att vi ska ha bra och rätt produkter. Den minsta lilla reklamation kan jag få ont i magen av”, säger han.

I dag säljer företaget 1 miljon tennisbollar om året i 53 länder, bollar som används bland annat i Stockholm Open och Davis Cup.

Sedan starten 2014 har det även blivit grepplindor, racketsträngar och annan kringutrustning. Men den överlägset största intäktsmotorn är den nya folksporten padel. 

”Vi taktar nu 100.000 padelbollar i månaden och räknar med att sälja 1 miljon i år – enbart i Sverige”, säger Magnus Alsterback och avslöjar att marginalerna är något bättre på padelbollar än tennisbollar.

Foto:Jesper Frisk

RS Sports inbrytning i den hajpade sporten var minst sagt oortodox.  

”Vi köpte alla bollar som fanns på marknaden och sedan testade jag dem på en tennisbana för att se vilka som var bäst. Där kunde jag nämligen känna vilka som vobblade i luften och vilka som hade en jämnare studs”, säger Robin Söderling.

Bolltillverkningen sker i dag framför allt i Thailand. Padelracketarna produceras i Kina och Pakistan, men det har inte varit en enkel match att komma i gång.

”Vid ett tillfälle i början fick vi slänga 3.000 feltillverkade racketar. För att säkra att de inte skulle dyka upp på någon andrahandsmarknad lade Robin en kväll på att köra över dem med sin bil så att de blev smulor”, berättar Magnus Alsterback.

När de första racketarna släpptes i somras trodde kompanjonerna att de kanske skulle kunna sälja 500 stycken.

”Men vid årsskiftet hade vi sålt drygt 20.000”, säger Magnus Alsterback.

”Hela padelbranschen känns som en superhajpad aktie”, kommenterar Robin Söderling.

Ingen av dem kan förklara fenomenet att padelspelare, till skillnad från tennisentusiaster, tycks vara enklast att nå via sociala medier. Men effekten hittills har varit översvallande.

”Vi gjorde en racket som Charlotte Perrelli fick testa. Dagen efter att hon lagt ut det på Instagram sålde vi 300 exemplar.”

I april ska företaget släppa en racket designad av megainfluencern Margaux Dietz. Fler liknande samarbeten väntar. I höst kommer till exempel en racket i samarbete med ett ännu så länge hemligt klädmärke.

”Ju bättre man blir desto mer har man att förlora. Drivkraften nu i det här bolaget påminner om hur det var i proffstennisen: man är jagad av ångest”, säger Robin Söderling.

För att ta bolaget till en ny nivå släpper de i sommar en ny sportklädeskollektion och i höst även en kollektion riktad till yogafolket där Kristin Kaspersen blir affischnamn.

”Om vi ska nå en omsättning på 500 miljoner måste vi in på klädsidan. Och vi ska utöka med en annan sport nästa år. Vi säger inte vilken ännu. Det kan bli fågel eller fisk, men jag tror att det blir en svala”, säger Magnus Alsterback.

Bolaget har kunnat växa utan externt kapital. För Robin Söderling har det inte varit något större ekonomiskt vågspel.

”Jag tyckte att det lät så kul att göra tennisbollar så jag stoppade in 700.000 kronor i början”, säger han.

Sedan dess har grundarna skjutit till några hundra tusen kronor vardera. Karl-Johan Persson kom in för några år sedan och Daniel Pilotti anslöt när en tidigare delägare valde att kliva av.

”Vi hade kunnat växa ännu snabbare om vi tagit in mer kapital, men har gjort all marknadsföring och reklam själva. Fast nu har vi börjat anlita folk som hjälper oss med design och formgivning”, säger Magnus Alsterback.

”KJ (Karl-Johan Persson) är en gammal nära vän till mig och hjälpte oss bland annat att knäcka koden att även om man gör en lågprisvariant av en boll ska man se till att vara bäst i klassen i det segmentet. Det har gjort att vi har tagit plats på den indiska och sydamerikanska marknaden. Att han dessutom är en väldigt bra tennis- och padelspelare gör honom till en perfekt partner”, säger Magnus Alsterback.

Precis som många andra drabbades RS Sports av fartygsstockningen i Suezkanalen.

”Vi tvingades fixa tre flygfrakter för att få hem bollar motsvarande de tre containrar som legat och skvalpat i kanalen.”

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?