Annons

På stabil grund vid Västerhavet

När rätt tomt dök upp för fyra år sedan blev det läge för Marcus och Anna Bohlin att bygga sitt andra drömhus.

Högt över havet med oändlig utsikt vilar nu enplansvillan Plastic House II på stålpålar i harmoni med naturen.

Samtidigt funderar paret redan på hus nummer tre.

HÖJDEN. Familjen Bohlins andra drömhus blev ett enplanshus med en av Göteborgs vackraste utsikter.
HÖJDEN. Familjen Bohlins andra drömhus blev ett enplanshus med en av Göteborgs vackraste utsikter.Foto:Jack Mikrut
CENTRALT. Köket från Kvänum i ask med vitvaror från Neff är i centrum, även för hunden Filip.
CENTRALT. Köket från Kvänum i ask med vitvaror från Neff är i centrum, även för hunden Filip.Foto:Jack Mikrut
PÅLAT. För minimal miljöpåverkan är huset byggt på 19 stålpålar.Foto:Jack Mikrut
SKYDDAT. Kepsen, taket som sticker ut två meter över altanen som är byggd i harmoni med naturen, skyddar huset från sol, vind och fuktFoto:Jack Mikrut
STORT. I de vuxnas sällskapsavdelning är utsikten i fokus med soffor och matta i havets nyanser.Foto:Jack Mikrut
SMÅTT. I barnens sällskapsrum är sköna tv-kvällar i den generösa soffan i fokus.
SMÅTT. I barnens sällskapsrum är sköna tv-kvällar i den generösa soffan i fokus.Foto:Jack Mikrut

”Läget är fantastiskt. Vi har ostörd utsikt över hamninloppet för huset ligger på samma höjd som Älvsborgsbrons segelfria höjd som är 45 meter. Häftigast är det nog på natten när båtar och fyrar är upplysta”, säger Marcus Bohlin.

Men priset man får betala för den här utsikten är vind.

”När det blåser storm känns det i hela huset, det rör sig lite eftersom det står på stolpar, men än står det kvar”, säger Marcus och skrattar.

På smala och kuperade gator kantade av många nybyggda villor slingrar vi oss upp mot huset som ligger högst upp på Hästevikberg med utsikt mot Västerhavet och färjeläget vid Lilla Varholmen där båtarna går till Hönö, Öckerö och Göteborgs yttre skärgård.

Med människors längtan att bo vid havet har bebyggelsen runt den populära badplatsen i Hästevik omvandlas från sommarstugor till villor och blivit tätare men ännu inte i nivå med det angränsande villaområdet Hjuvik som tidigare också hette Hästevik. Området ingår i tätorten Torslanda på Hisingen.

Huset som arkitektbyrån Unit Arkitektur och arkitekterna Mikael Frej och Klas Moberg döpt till Plastic House II är en enplansvilla på 200 kvadratmeter byggd på stålpålar på en granithäll. Fasaden från entrésidan är klädd i vit ogenomskinlig återvinningsbar akrylplast, så kallat plexiglas. Materialet är UV-resistent och ger en underhållsfri fasad.

”Detta är det andra huset som Mikael Frej och Klas Moberg ritat åt oss. Vårt första hus ligger ett par kilometer härifrån. Även då användes det plexiglas för att vi skulle slippa jobbet med underhåll av fasaden. Det huset är Plastic House I”, berättar Marcus Bohlin.

Familjen har hunnit bo två och ett halvt år i sitt nya hus. När Di Lördag är på besök tar Marcus Bohlin emot med hunden Filip i famnen. Barnen Neo, Fei och Odd är i skolan och hustru Anna, som är frisör, arbetar. Marcus, som nyligen startat företaget Nàm som utvecklar och säljer flugfiskespön, kan arbeta hemifrån.

”Fördelen med att kunna bo kvar i samma område är att barnen kunde gå kvar i samma skola och dagis och behålla sina vänner.”

Inne i huset öppnar en glasfasad upp huset mot den magnifika ostörda utsikten. Här har familjen heller ingen insyn. Runt huset löper en träaltan som är anpassad efter granitberget som huset står på.

”Vårt första hus hade inte havsutsikt och för att komma till trädgården fick vi gå ner en våning så det kändes mer som att bo i lägenhet. Den här gången ville vi ha havsutsikt och leva på ett plan så att vi har närhet till att komma utomhus. Här smälter ute och inne lätt samman genom att bara öppna glasdörrarna”, säger han.

Bygget startade i september 2015 och var klart ett år senare. Marcus Bohlin var byggherre för husprojektet.

”Med erfarenhet från bygget av vårt första hus var man lite kaxig för jag trodde att vi hade gått igenom alla fallgropar men det blev nästan tvärtom. Det var svårare att bygga det här huset för jag kände en större press att det måste bli bättre än det förra. Man mäter ju sig mot sig själv”, säger Marcus.

Den största utmaningen när det gäller själva byggnaden var att få de 19 runda stålpålarna, 80 millimeter i diameter, som bär upp huset på rätt plats. Ett rejält precisionsarbete, berättar Marcus.

”Att borra hålen gjordes på ett par dagar. Det svåra arbetet låg på mät konsulten som måste sätta borrhålen rätt på denna naturtomt utifrån ritningen. Stålstolparna som tillverkas i fabrik behövde passa perfekt när de väl kom hit. Vi fick lägga mer resurser på mätaren än på borraren”, säger han.

Om huset någon gång måste flyttas så lämnar det bara efter sig några borrhål i granitberget som kan fyllas igen. Det betyder minimal miljöpåverkan.

Här uppe på höjden måste allt stål vara galvaniserat och pulverlackat för att stå emot salt och fukt från havet. Även sol och regn kan ställa till bekymmer för ett hus som består av mycket glas. Lösningen blev en keps, det vill säga att taket fortsätter ut över altanen runt hela huset.

”Kepsen gör så att vi inte får direkt solljus på dagen som annars kan göra det olidligt varmt inomhus om man har ett hus med stora glaspartier. Dessutom skyddar den mot vind och regn. Vi har sluppit vattenläckage och fuktskador som en del grannar har problem med.”

Husdrömmarna för paret Marcus och Anna Bohlin började redan 2005 då de 25 år respektive 26 år gamla byggde sitt första egna hus, Plastic House I.

Klas Moberg som tidigare arbetat för Wingårdhs hade då precis startat eget med Mikael Frej.

”Vi ville inte bo i lägenhet längre så vi köpte en tomt med ett ruckel som vi tänkte renovera. Våra nya grannar avrådde oss. De hade själva gjort den resan och ändå inte fått huset som de ville ha och det hade blivit dyrt. I stället fick Unit rita ett nytt hus åt oss. Vi var deras första klient”, säger Marcus.

Plastic House I består av två våningar med boyta på 210 kvadratmeter och en källare på 105 kvadratmeter. Det blev deras hem i tio år och under den perioden fick paret också sina tre barn.

Men så 2015 dök tomten på höjden upp och köpet gjordes upp privat.

”Jag och Anna gillar att driva projekt. Vi var nöjda med tre barn och kände att vi inte bara kunde gå och vänta på pensionen. Så ett nytt hus blev ett perfekt projekt.”

Och det var självklart att vända sig till samma arkitekter igen som den här gången ritade ett enplanshus med endast en rät vinkel. Köket är placerat i mitten med barnens rum och ett angränsande sällskapsrum på ena sidan och de vuxnas avdelning med det största sovrummet på andra sidan.

” Vi lever närmare varandra i det här huset och vi ville ha köket som den centrala mötesplatsen. Inredningen i vitt med inslag av trä av alm är inspirerat av japanska hem, både moderna och mer traditionella.”

Men funderingar på ett tredje hus är redan igång.

”Vi har nog tänkt lite omvänt. Vi skulle ha börjat med ett enplanshus när barnen var små och nu när de börjar bli större dela upp oss på två plan. Men man brukar ju säga att med tredje huset så blir det mesta rätt”, säger Marcus Bohlin.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera