På ruinens brant hittade hon affären som fick pengarna att flöda

Ledarstudion har stångat sig genom den brutala pandemikrisen, där företaget var nära att duka under. Men i stället skapades ett nytt affärsben som får omsättningen att flyga. Här delar bolagets vd och grundare Lena Ahlström med sig av sina strategier för att nå framgång när allt ser ut att rämna. 

”I 18 år sa jag nej till digitala program. Men det som hände under krisen skapade en enorm kreativitet som öppnade dörren till helt nya möjligheter”, säger Lena Ahlström.
”I 18 år sa jag nej till digitala program. Men det som hände under krisen skapade en enorm kreativitet som öppnade dörren till helt nya möjligheter”, säger Lena Ahlström.Foto:Jack Mikrut

I snart 20 år har Ledarstudion i Stockholm tränat höjdare inom politik, offentlig sektor och näringsliv i ledarskap, kommunikation och kroppsspråk. 

Företagets grundare och vd Lena Ahlström, tidigare vice vd för Swedbank och innan dess ansvarig för SAS-koncernens ledarutveckling under 13 år, är ensam ägare av bolaget som har fått växa organiskt över åren, utan investerare. 

Fram till mars 2020 tuffade verksamheten robust framåt. Därefter försvann samtliga uppdrag i ett slag. 

Här delar Lena Ahlström med sig av lärdomarna från förra årets stålbad, som resulterade i att företaget nu ser ut att kunna växa med minst 30 procent de kommande åren.   

1. Våga be om hjälp
På ett par veckor bokades alla program och coachande träningar av. Kvar stod Lena Ahlström med kostnaderna för 20 anställda och 1.000 kvadratmeter träningsstudior samt kontor i centrala Stockholm. 

”Vi sålde ingenting mer under första kvartalet. Tredje kvartalet tappade vi en tredjedel av försäljningen”, säger Lena Ahlström och konstaterar: 

”Allt såg väldigt svart ut. Någon värre hotbild har jag aldrig upplevt.”

Hon drog ned på alla kostnader som gick att skruva på. Tre medarbetare fick lämna företaget, resten permitterades på deltid. 

Banken, där Ledarstudion hade varit en stabil kund i nästan 20 år, krävde både företagsinteckning och personlig borgen för att lämna checkkredit. 

Lena Ahlström vände sig då till en investerarbekantskap med förhoppningen om att kunna avyttra 20 procent av bolaget till ett bra pris. Även där fick hon nobben. 

”Med de pengar vi hade i mitten av maj skulle vi klara oss till augusti. Jag trodde att bolaget skulle gå i konkurs.”

Ljusningen kom när hon kontaktade en person i sitt nätverk för att be om hjälp med att hitta någon som kunde gå ett av Ledarstudions program. Samtalet ledde till två nya deltagare. 

Därefter ringde hon ytterligare 25 trogna kunder, vilket ledde till 23 nya anmälningar och en försäljning motsvarande 2,8 miljoner kronor som skulle bli företagets ekonomiska räddning. 

”Jag har genomlevt flera livskriser och hittat strategier för överlevnad. Jag är inte rädd för att be om hjälp eller stöd. Det är inte fel eller konstigt att visa sig sårbar”, säger Lena Ahlström. 

Första steget för att klara krisen blev att investera i en digital studio.
Första steget för att klara krisen blev att investera i en digital studio.Foto:Jack Mikrut

2. Säkra kompetensen för nya marknadsvillkor
I stället för att övervintra krisen, satsade Ledarstudion på att bredda kompetensen i syfte att möta de nya behov som hade uppstått på marknaden.  

Ledningen stakade ut fyra utvecklingsspår som medarbetarna fokuserade på under den tid de var arbetsbefriade: Ledarskap på distans, inspirerande digitala möten, förmåga att ge feedback samt digitalisering av Ledarstudions koncept.

Mot slutet av augusti arrangerades workshops om allt de hade lärt sig. 

”I 18 år sa jag nej till digitala program. Men det som hände under krisen skapade en enorm kreativitet som öppnade dörren till helt nya möjligheter”, säger Lena Ahlström. 

När nya erbjudanden mejslades fram, suddades geografiska begränsningar ut. 

”Marknaden för oss var plötsligt inte bara lokal, utan omfattade hela Sverige – och även andra länder. Det var magiskt att inse.”

Hon tillägger: 

”Ett normalt år hade vi aldrig kunnat frigöra tid för så omfattande kompetensutveckling. Korttidsarbetet blev ett fantastiskt sätt att utforska vägen framåt.”

3. Investera för att kunna nysatsa
Ett första steg blev att investera i en digital studio. Nya kunder strömmade till, bland annat stora industriföretag från andra delar av landet. 

När omsättningen summerades för september och oktober var den högre än på fyra år, enligt Lena Ahlström. 

I dag finns ytterligare tre digitala studior och nästan all verksamhet, utom individuell handledning, sker på distans. 

På sikt kommer de digitala programmen utgöra runt en tredjedel av omsättningen, uppskattar hon. 

”Jag har en vision om att nå 50 miljoner kronor. Vi har stått och stampat ett tag på samma nivå.”

Ytterligare en effekt av pandemin är att bolaget har lärt sig ännu mer om kunderna, vilket väckt intresset för ett nytt område: arbetsgrupper och företagskulturer.  

”Vi ser också en växande marknad för att hjälpa företagsledningar med stora livesända konferenser. Då är det viktigt att kunna agera bra framför kameran. Där kan vi göra mycket nytta”, säger Lena Ahlström. 

Trogna kunder stöttade genom att hitta nya deltagare.
Trogna kunder stöttade genom att hitta nya deltagare.Foto:Jack Mikrut

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?