1515

Oviss framtid för evententreprenören: ”Man är som helt maktlös”

ÖSTERSUND. I 30 år har de levererat ljud, ljus och teknik till konserter, konferenser, mässor och festivaler. Nu är framtiden oviss.

”Hela evenemangsindustrin kommer att behöva ställa om ganska hårt”, säger Johan Pettersson, vd och delägare i Nightline.

Johan Pettersson är en av tre bröder som äger och driver Nightline. Han har arbetat i företaget i nästan hela sitt vuxna liv. På grund av covid ligger mycket utrustning kvar på hyllorna i Nightlines lokaler i år.
Johan Pettersson är en av tre bröder som äger och driver Nightline. Han har arbetat i företaget i nästan hela sitt vuxna liv. På grund av covid ligger mycket utrustning kvar på hyllorna i Nightlines lokaler i år.Foto:Malin Palmqvist

I nästan hela sitt vuxna liv har Johan Pettersson drivit sitt och brödernas företag Nightline.

”Det började med ett mobildisco. Vi tre bröder som äger firman är discjockeys och spelade skivor mer eller mindre på heltid.”

Fler och fler högtalare köptes in och hyrdes ut på lång tid. Handelsbolaget från 1990 ombildades till aktiebolag 2002. Därifrån växte företaget till det som i dag är Nightline, med fem anställda och med frilansande medarbetare inräknade runt tio årsverken, med verksamhet i Östersund och Stockholm. Omsättningen har de senaste åren legat runt 18 Mkr med många återkommande kunder som Kistamässan och festivalerna Storsjöyran och Stockholms kulturfestival. Men efter ett drygt halvår av inställda arrangemang ser framtiden oviss ut.

”Det är jävligt betungande, det man har jobbat med i hela sitt liv kan rinna en ur händerna fast man inte har gjort något fel själv. Man har inte tagit felaktiga beslut, gjort dåliga affärer eller varit korkad. Man är som helt maktlös.”

Byggnader inom eventindustrin världen över har i höst återkommande badat i rött ljus för att signalera en bransch i fara. En söndag i september samlades företag inom eventindustrin till en manifestation runtom i landet. Kl 13.03 ekade Queens ”The show must go on” ut över Stortorget i Östersund, en plats som varje sommar brukar fyllas av publik och stora konserter, men inte i år. Klockslaget är en symbol för den 13 mars då folksamlingar på fler än 500 personer förbjöds i Sverige, en siffra som sedan sänktes till 50.

Höjningen till 300 personer från den 1 november hann knappt börja gälla förrän region efter region införde särskilda restriktioner och återgick till 50-gränsen. I dag, den 24 november, sänks taket till endast 8 personer och trots att det i förslaget fanns ett undantag för sittande publik började arrangörer direkt ställa in. Johan Pettersson menar att det spelar mindre roll exakt var gränsen ligger, det är svårt att få ekonomi i arenor som fylls till en bråkdel.

Enligt Stockholms handelskammare visar siffror från Arbetsförmedlingen att arbetslösheten inom kultur, media och design ökade med 80 procent från den första mars till den sista juli i år, det var också det yrkesområde som hade störst procentuell ökning under den tidsperioden. Mest ökade det i Stockholms län med 118 procent, Nightlines andra hemlän Jämtland kom på fjärde plats med 78 procent.

”Det vi förlorade från början var påsken i Åre, men det går ju att hantera. Sedan försvann hela utesommarsäsongen med allt vad det innebär. Det kommer inte att kicka igång i år över huvud taget.”

Fotbollsveckan Storsjöcupen, festivalerna Storsjöyran och Stockholms kulturfestival är stora återkommande jobb där Nightline skulle ha haft eget ansvar. Men även arrangemang som Stay out west, Smaka på Sthlm, Lollapalooza och Summerburst skulle ha gett flera mindre jobb.

Nu ligger tankarna på kommande skidsäsong. Säsongen är välbokad i Åre, men vad händer om reserestriktioner sätts in? Hur kommer de Årekrogar som hyr ljudutrustning av Nightline klara serveringsstopp av alkohol kl 22?

Nightline har ändå haft en bättre position än andra ljud- och ljusleverantörer.

”Vi är inte ett rock’n’roll-företag. Vi har mycket teknik, högtalare, scenpodier, lampor som går att använda till så mycket annat än bara en konsert. Det är kanske vår stora lycka i det här.”

Under våren och sommaren har företaget utfört en del fasta installationer hos långvariga kunder, varit ute på en av sommarens få turnéer, som gick mellan 28 förskolor i Stockholmsområdet, och gjort ljudet på ÖFK:s hemmamatcher, inför tomma läktare. En del livestreaming har det blivit, men även om arbetsinsatsen är nästan lika stor är projekten och tekniken mindre omfattande vilket ger mindre pengar.

”Streamat blir en piss i Mississippi. Det är det som är den största skillnaden nu.”

Johan Pettersson räknar med att fjolårets omsättning på 18,2 Mkr troligen kommer att minska med 10–12 Mkr. Under maj, juni och juli låg omsättningstappet på närmare 70 procent. Företaget har sökt och fått omställningsstöd för första perioden. Alla anställda är korttidspermitterade.

”Det är välkomna pengar men till dags dato ligger vi back och då har vi ändå fått omställningsstöd och korttidspermitteringar. Vi kommer hanka oss kvar men det blir ett större och större hål att fylla.”

Han tror att kontraktsskrivning och betalningsrutiner i branschen kommer att förändras framöver.

”Vi är inte en kontraktsbransch på det sättet. Den gången det är ett problem är när kunden inte kan betala och då spelar det ingen roll vilka kontrakt man har, finns det inga pengar så finns det inga pengar.”

När artister och produktionsbolag fått olika typer av stöd har pengarna inte gått vidare till underleverantörer eftersom inget arbete hunnit utföras av dem.

”Vi fakturerar när jobbet är utfört men man kanske får ställa om så att man skickar fakturan när jobbet bokas med förfallodag när jobbet är utfört.”

Efter trettio år i branschen har förutsättningarna förändrats drastiskt. 

”Jag tror inte att det kommer att bli några festivaler nästa sommar av den gamla sorten, om det inte har kommit ett vaccin. Hela evenemangsindustrin kommer behöva ställa om ganska hårt.” 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?