1515
Annons

Oviss framtid för evententreprenören: ”Man är som helt maktlös”

ÖSTERSUND. I 30 år har de levererat ljud, ljus och teknik till konserter, konferenser, mässor och festivaler. Nu är framtiden oviss.

”Hela evenemangsindustrin kommer att behöva ställa om ganska hårt”, säger Johan Pettersson, vd och delägare i Nightline.

Johan Pettersson är en av tre bröder som äger och driver Nightline. Han har arbetat i företaget i nästan hela sitt vuxna liv. På grund av covid ligger mycket utrustning kvar på hyllorna i Nightlines lokaler i år.
Johan Pettersson är en av tre bröder som äger och driver Nightline. Han har arbetat i företaget i nästan hela sitt vuxna liv. På grund av covid ligger mycket utrustning kvar på hyllorna i Nightlines lokaler i år.Foto:Malin Palmqvist

I nästan hela sitt vuxna liv har Johan Pettersson drivit sitt och brödernas företag Nightline.

”Det började med ett mobildisco. Vi tre bröder som äger firman är discjockeys och spelade skivor mer eller mindre på heltid.”

Fler och fler högtalare köptes in och hyrdes ut på lång tid. Handelsbolaget från 1990 ombildades till aktiebolag 2002. Därifrån växte företaget till det som i dag är Nightline, med fem anställda och med frilansande medarbetare inräknade runt tio årsverken, med verksamhet i Östersund och Stockholm. Omsättningen har de senaste åren legat runt 18 Mkr med många återkommande kunder som Kistamässan och festivalerna Storsjöyran och Stockholms kulturfestival. Men efter ett drygt halvår av inställda arrangemang ser framtiden oviss ut.

”Det är jävligt betungande, det man har jobbat med i hela sitt liv kan rinna en ur händerna fast man inte har gjort något fel själv. Man har inte tagit felaktiga beslut, gjort dåliga affärer eller varit korkad. Man är som helt maktlös.”

Byggnader inom eventindustrin världen över har i höst återkommande badat i rött ljus för att signalera en bransch i fara. En söndag i september samlades företag inom eventindustrin till en manifestation runtom i landet. Kl 13.03 ekade Queens ”The show must go on” ut över Stortorget i Östersund, en plats som varje sommar brukar fyllas av publik och stora konserter, men inte i år. Klockslaget är en symbol för den 13 mars då folksamlingar på fler än 500 personer förbjöds i Sverige, en siffra som sedan sänktes till 50.

Höjningen till 300 personer från den 1 november hann knappt börja gälla förrän region efter region införde särskilda restriktioner och återgick till 50-gränsen. I dag, den 24 november, sänks taket till endast 8 personer och trots att det i förslaget fanns ett undantag för sittande publik började arrangörer direkt ställa in. Johan Pettersson menar att det spelar mindre roll exakt var gränsen ligger, det är svårt att få ekonomi i arenor som fylls till en bråkdel.

Enligt Stockholms handelskammare visar siffror från Arbetsförmedlingen att arbetslösheten inom kultur, media och design ökade med 80 procent från den första mars till den sista juli i år, det var också det yrkesområde som hade störst procentuell ökning under den tidsperioden. Mest ökade det i Stockholms län med 118 procent, Nightlines andra hemlän Jämtland kom på fjärde plats med 78 procent.

”Det vi förlorade från början var påsken i Åre, men det går ju att hantera. Sedan försvann hela utesommarsäsongen med allt vad det innebär. Det kommer inte att kicka igång i år över huvud taget.”

Fotbollsveckan Storsjöcupen, festivalerna Storsjöyran och Stockholms kulturfestival är stora återkommande jobb där Nightline skulle ha haft eget ansvar. Men även arrangemang som Stay out west, Smaka på Sthlm, Lollapalooza och Summerburst skulle ha gett flera mindre jobb.

Nu ligger tankarna på kommande skidsäsong. Säsongen är välbokad i Åre, men vad händer om reserestriktioner sätts in? Hur kommer de Årekrogar som hyr ljudutrustning av Nightline klara serveringsstopp av alkohol kl 22?

Nightline har ändå haft en bättre position än andra ljud- och ljusleverantörer.

”Vi är inte ett rock’n’roll-företag. Vi har mycket teknik, högtalare, scenpodier, lampor som går att använda till så mycket annat än bara en konsert. Det är kanske vår stora lycka i det här.”

Under våren och sommaren har företaget utfört en del fasta installationer hos långvariga kunder, varit ute på en av sommarens få turnéer, som gick mellan 28 förskolor i Stockholmsområdet, och gjort ljudet på ÖFK:s hemmamatcher, inför tomma läktare. En del livestreaming har det blivit, men även om arbetsinsatsen är nästan lika stor är projekten och tekniken mindre omfattande vilket ger mindre pengar.

”Streamat blir en piss i Mississippi. Det är det som är den största skillnaden nu.”

Johan Pettersson räknar med att fjolårets omsättning på 18,2 Mkr troligen kommer att minska med 10–12 Mkr. Under maj, juni och juli låg omsättningstappet på närmare 70 procent. Företaget har sökt och fått omställningsstöd för första perioden. Alla anställda är korttidspermitterade.

”Det är välkomna pengar men till dags dato ligger vi back och då har vi ändå fått omställningsstöd och korttidspermitteringar. Vi kommer hanka oss kvar men det blir ett större och större hål att fylla.”

Han tror att kontraktsskrivning och betalningsrutiner i branschen kommer att förändras framöver.

”Vi är inte en kontraktsbransch på det sättet. Den gången det är ett problem är när kunden inte kan betala och då spelar det ingen roll vilka kontrakt man har, finns det inga pengar så finns det inga pengar.”

När artister och produktionsbolag fått olika typer av stöd har pengarna inte gått vidare till underleverantörer eftersom inget arbete hunnit utföras av dem.

”Vi fakturerar när jobbet är utfört men man kanske får ställa om så att man skickar fakturan när jobbet bokas med förfallodag när jobbet är utfört.”

Efter trettio år i branschen har förutsättningarna förändrats drastiskt. 

”Jag tror inte att det kommer att bli några festivaler nästa sommar av den gamla sorten, om det inte har kommit ett vaccin. Hela evenemangsindustrin kommer behöva ställa om ganska hårt.” 

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera