1515

Övertiden minskar kraftigt – ”vi är på väg in i en djupare lågkonjunktur”

Den arbetade övertiden på svenska arbetsplatser minskar kraftigt. Det kan ses som förstadiet till kommande personalneddragningar.

”En tydlig signal på att företagen har lite att göra”, säger Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.

Anders Weihe.
Anders Weihe.Foto:TT

Det samlade övertidsuttaget har minskat med närmare 15 procent, enligt SCB-statistik mätt som antal övertidstimmar under en vecka, andra kvartalet 2019 jämfört med samma tid i fjol. På två år är nedgången över 20 procent. Nedgången i antal personer som jobbar över är något mindre.

”Vi är på väg in i en djupare lågkonjunktur”, tror Anders Weihe.

”När det vänder ned brukar det bli kraftigare än vad man tror”, fortsätter han.

Och det minskade övertidsuttaget är ett konkret exempel på att de goda tiderna är över för den här gången, även om det förstås ser väldigt olika ut i olika branscher. Och vanligtvis är det minskade behovet av arbetstid ett första tecken på att neddragningar av personalstyrkan står för dörren, enligt Weihe.

Fast några sådana signaler om kommande sparpaket tycker sig inte tjänstemannafacket Unionens samhällspolitiske chef Henrik Ehrenberg se.

”Där är vi inte ännu”, säger han.

Färska siffror för hur läget är för de privata tjänstemännen saknas, men en eventuell nedgång i övertidsuttaget sker i sådana fall från väldigt höga nivåer, enligt Ehrenberg.

Både han och IF Metalls ordförande Marie Nilsson ser förstås precis som de flesta andra de allmänna signalerna på en vikande konjunktur.

”Vi kan se att personer som har tillfälliga anställningar inte fått förlängt, och en del som är anställda på bemanningsföretag har inte fått förnyade kontrakt på det inhyrande bolaget”, säger Marie Nilsson.

I vissa industribranscher, speciellt fordonsindustrin, har trycket varit extremt högt några år med mycket övertid.

”Jag skulle försiktigt vilja påstå att det inte är helt fel att det lugnar ner sig. Det har varit ganska ansträngt. En avmattning behöver inte vara av ondo, sen får det inte ramla ner i en djupare lågkonjunktur, det vill vi ju förstås inte se”, säger Marie Nilsson.

Att arbetsgivarna nu målar upp dystra utsikter, medan facken är mer optimistiska, är inte så konstigt. En stor lönerörelse står för dörren och positioneringen har börjat. Arbetsgivarna har pekat på att arbetskraftskostnaderna ökat för mycket jämfört med konkurrentländerna. Och en lågkonjunktur i vardande gör ytterligare att löneutrymmet kommer att vara begränsat, enligt Weihe.

”Vi måste växla ner ökningstakten”, säger han.

”Vi har redan taktat ner, att takta ner ytterligare, då skulle vi hamna under reallöneökningar, det är inte vår målsättning”, säger Marie Nilsson.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?