Annons

Överrumplad av tillväxten: ”Förstår fortfarande inte hur det kunde bli så här”

KJULA. Att vara vd och äga ett snabbväxande företag har sina fördelar. Men skrivbordsarbete är inte en av dem, om man frågar Jimi Jacobson på Mark & Bygg i Kungsör. Nej, Gasellvinnaren i Västmanlands län trivs allra bäst där allting började – ute i grävmaskinen.

Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren
Foto:Amanda Lindgren

Tidig höstmorgon på en hästgård i Kjula några mil från Kungsör. Det är lantligt tyst och rofyllt vackert, och den enda aktivitet som märks förutom hästarnas långsamma rörelser i sina hagar är Jimi Jacobsons noggranna framfart med sin maskin i paddocken, alltså ridbanan, som är under uppbyggnad. Marken ska bli perfekt, utan gropar.

Mark & Bygg i Kungsör har tidigare lagt grunderna till de nya husbyggnaderna på hästgården. 

”Nu gör vi paddock, grönytor och finplanering runt huset, sätter plattor, bygger pool och altaner”, säger Jimi Jacobson, vd och ägare i bolaget.

För honom är detta en av de bättre arbetsdagarna den här veckan. Ungefär tio timmar varje vecka hinner han ägna åt jobb ute på plats, i grävmaskinen. Resten av tiden måste han ägna åt administration och kundbesök.

”Det är klart att det är roligt att det har gått så bra, men jag skulle vilja vara ute mer. Det är något jag saknar. Jag hoppas att det kan förändras framöver, att någon mer kan komma in och jobba administrativt och att jag själv kan vara ute mer. Jag är ärligt talat rätt dålig på pappersbiten, men jag älskar grävmaskinen”, säger Jimi Jacobson.

Han har en bakgrund som snickare och som anställd inom mark- och anläggningsbranschen. År 2012 skulle hans pappa lägga ned sin svarvarfirma. 

”Tillfälligheter gjorde att jag beslutade mig för att ta över organisationsnumret och starta eget”, säger Jimi Jacobson.

Tanken var endast att hyra ut sig själv som mark- och anläggningsarbetare och försörja sig på det sättet. Men så blev förfrågningarna fler. En person anställdes, och sedan en till. I dag har bolaget tolv anställda.

”Jag förstår fortfarande inte hur det kunde bli så här. Jag går bara min egen väg och nöter på. Jag har alltid gillat att jobba mycket och det har gett resultat.”

”Gör man ett jobb bra och kunden säger det till två personer, så har man kanske två nya kunder, sedan ytterligare två nya, och på den vägen fortsätter det.”

Jimi Jacobson framhåller också flera viktiga lokala samarbeten mellan företagare i Kungsör som avgörande för Gasellfarten de senaste åren.

”Två lokala företag har betytt jättemycket för oss: Bygg AB Leif Eriksson och Söders Bil och Maskin i Kungsör. De har varit fantastiska. När det har strulat för mig har de gjort allt för att hjälpa till. Utan dem hade vi inte kunnat växa så snabbt som vi har gjort. Det, tillsammans med att våra anställda gör jobbet bra därute, är en del av framgången.”

Basen i verksamheten utgörs av mark- och anläggningsarbeten, men Mark & Bygg i Kungsör utför även dräneringar, bygger grunder och gör rivningsarbeten.

”Vi gör det mesta inom detta. Vi schaktar och gräver, och gör grunder till både villor och större byggen.”

Men Jimi Jacobson berättar också om en helt ny inriktning för bolaget som han hoppas mycket på.

”Vi ska försöka specialisera oss på mark- och anläggningsarbete på friidrottsanläggningar och konstgräsplaner runt om i landet. Det känns väldigt intressant inför framtiden. Bakgrunden är att jag har min stora kunskap inom mark- och anläggningsarbete, och nu har en ny kille börjat hos oss som kan mycket om just friidrottsanläggningar. Det ger oss en stark utgångspunkt.”

”Jag hoppas att den nya inriktningen ska leda till att vi kan ta på oss större projekt som kan innebära att vi i arbetsgruppen kan jobba mer ihop. I dag är vi ofta utspridda på mindre jobb på olika ställen men det vore roligt att vara mer tillsammans.”

Det innevarande året har blivit annorlunda mot vad det var tänkt på grund av covid-19. Ändå kan Jimi Jacobson konstatera att pandemins effekter inte blev så farliga som han först befarade för bolagets del.

”Tidigt i våras påverkades vi när covid-19 kom som en chock och allt bromsade in. Jag sa upp en person, men efter bara några månader var allt igång igen.”

Nu är det full fart, men Jimi Jacobson är försiktig när han får frågan om det är fortsatt tillväxt som gäller. 

”För mig finns det inget syfte med att öka bara för att öka. Jag tror snarare att vi ska försöka bibehålla det vi har nu, se till att ha kvar personalen och att vi har full sysselsättning för den.”

”Om vi ska växa så är det med större jobb, som friidrottsanläggningarna. Inte med fler mindre jobb.”

Ett sidospår som har blivit viktigt både för hälsan och livskvaliteten är att Jimi Jacobson är en av fem delägare i Arboga padelhall.

”Vi är ett gäng på fem personer som hjälpts åt. Vårt bolag bidrog med allt markjobb. Vi öppnade i maj i år, och det här är bland det roligaste jag har gjort i mitt liv.”

Nu träffas grundargänget en gång i veckan och spelar tillsammans med sina fruar. Jimi Jacobson spelar dessutom ytterligare ett par gånger i veckan ihop med hustrun Lotta Jacobson.

”Det är riktigt kul, och förstås bra för motionen!”

 


Innehåll från Rederi AB DonsötankAnnons

Gröna tankfartyg ger enorm miljöbesparing

Med en historia som sträcker sig till början av 1900-talet är Donsötank ett rederi att räkna med. Familjeföretaget ligger i framkant i sin bransch inom hållbarhetsfrågor och satsar stort på två tillskott i flottan som på flera sätt revolutionerar tanksjöfart som den ser ut i dag. 

Hållbarhet är kanske inte den första associationen som väcks när det handlar om tankfartyg, men detta vill Rederi AB Donsötank ändra på. Under 2021 kommer företagets två nya hållbara tankfartyg levereras. Dessa har utrustats med den absolut senaste tekniken och spås halvera koldioxidutsläppen jämfört med tidigare fartyg i flottan.

– Vi jobbar otroligt mycket med att minska vår påverkan på miljön och vill ligga i framkant i dessa frågor. Det här projektet är en avgörande del i vår omställning, säger Ingvar Lorensson, vd för Rederi Donsötank, där ägarna tagit ett aktivt beslut att alla nyinvesteringar ska minska negativ påverkan på miljön och i största möjliga mån säkra hållbara transporter.

Grundtanken med fartygens design är minskad energiförbrukning. Motorn har utsetts till världens mest effektiva fyrtaktsmotor och går på gas. Detta minskar utsläppen av svavel- och kvävepartiklar markant, vilket även är bra ur arbetsmiljösynpunkt och ytterst viktigt enligt Donsötank. Motorn är även kompatibel för biogasdrift. 

Fartygen är elektrifierade och kommer att förses med en batterinstallation som fungerar precis som i en hybridbil. Vid motsjö behöver motorn accelerera för att kunna möta ”uppförsbackarna”, vilket normalt leder till ökad bränsleförbrukning. Med en hybridlösning jämnar batteriet ut dessa toppar. En annan utrustning som installeras ombord kommer att omvandla all spillvärme som bildas ombord till el. 

Tankfartygen kommer också vara utrustade med en anslutningsmöjlighet till landström, vilket innebär att utpumpningen av lasten med fartygets elektriska pumpar kan ske helt och hållet med ström från land. 

– Om vi jämför med våra befintliga fartyg som gör samma rutt räknar vi med en total koldioxidreduktion med 55 procent, vilket är jättemycket. Det är det bästa vi kan åstadkomma med dagens tillgängliga teknik. Vi tror att framtiden kommer innebära ännu större möjligheter, och då är vi villiga att satsa ytterligare, säger Ingvar Lorensson.

När de gröna tankfartygen lanseras tas rejält stora kliv i rederiets hundraåriga historia. Förhoppningen är att göra skillnad på riktigt, och förändra tanksjöfarten som den ser ut i dag.

Fakta om Rederi AB Donsötank

Familjeföretaget Rederi AB Donsötank äger och driver fem tankfartyg, och har cirka 120 medarbetare till sjöss och 11 på kontoret i Göteborgs skärgård. Företaget satsar stort på grön och social hållbarhet. Under 2021 levereras två nya tankfartyg som ligger i absoluta framkant. Vill du veta mer om Donsötank och deras hållbarhetssatsningar? Gå in på www.donsotank.se

Mer från Rederi AB Donsötank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rederi AB Donsötank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?