1515

Över 1.100 coronasmittade i Italien – första dödsfallet i USA

Coronavirusets framfart i världen skapar oro när antalet döda och smittade i flera länder ökar.

Italien meddelar att fler än 1.100 är smittade och i USA har det första dödsfallet inträffat.

Foto:Claudio Furlan

Beskedet från Italiens ansvariga myndighet kom på lördagskvällen. 29 personer har avlidit i sviter av viruset, uppger myndigheterna. Flera nya dödsfall hade då rapporterats, samtidigt som 240 nya smittfall bekräftats under ett dygn. Nu är 1 128 personer smittade.

I Frankrike har folksamlingar på över 5.000 människor förbjudits sedan ytterligare 16 personer smittats. Nu är 100 personer smittade i landet

Viruset fortsätter att slå hårt mot Iran som är det land med högst antal döda efter Kina. Mörkertalet om antalet drabbade i Iran är fortsatt stort.

På ett dygn har över 200 personer smittats och ytterligare nio har avlidit i sjukdomen. Det innebär att nästan 600 personer bär på viruset och att 43 dött. Skolorna i landet håller stängt i tre dagar från och med lördag för att stävja utbrottet.

Antalet smittade i Sydkorea stiger fortsatt fortare än i Kina där utbrottet startade. 813 nya fall har bekräftats i Sydkorea och runt 3 150 personer har smittats. I Kina har nu nästan 80.000 smittats och 2.835 personer dött. Endast fyra av de nya fallen i Kina är utanför den värst drabbade Hubeiprovinsen.

I fredags bekräftades för första gången fall av viruset i Litauen, Vitryssland, Azerbajdzjan och Nya Zeeland.

Från USA kommer oroande tecken på att sjukdomen kan spridas i samhället. I fyra fall har personerna varken rest utomlands eller så vitt man vet haft nära kontakt med någon smittad.

Totalt har drygt 60 fall av smittade bekräftats i USA.

Det första dödsfallet har också rapporterats, en kvinna i delstaten Washington. President Donald Trump sade vid en presskonferens att kvinnan tillhörde en riskgrupp.

Trump poängterade att hotet mot amerikaner var litet och att det inte fanns någon anledning till panik.

”Vårt land är redo för alla omständigheter.”

Han sade vidare att det är troligt att det kommer ytterligare sjukdomsfall, men tillade att personer vid god hälsa som smittas borde kunna återhämta sig helt.

Under natten till lördag sade Trump i ett tal i South Carolina att viruset var Demokraternas ”nya bluff” och beskyllde medierna i landet för att vara hysteriska.

”Demokraterna politiserar coronaviruset.”

”De har ingen aning. De kan inte ens räkna sina egna röster”, fortsatte han.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Ta del av Salesforce Live

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?