1515

Oväntat svagt för Intrum – men utdelningen höjs

Kredithanteringsbolaget Intrums rörelseresultat blev 807 miljoner kronor i det fjärde kvartalet 2017 (958).

Rörelseresultatet inkluderar engångsposter om -157 miljoner kronor (-42) och omvärderingar om -44 miljoner (-1).

Det justerade rörelseresultatet blev 1.008 miljoner kronor (1.001).

Nettoomsättningen uppgick till 3.101 miljoner kronor (3.028).

Nettoresultatet blev 443 miljoner kronor (429). Resultatet per aktie var 3:37 kronor (5:90).

Jämförelsetalen avser proforma och innefattar Lindorf som Intrum INTRUM -1,34% Dagens utveckling gick samman med i juni 2017.

Utdelningen för helåret föreslås bli 9:50 kronor per aktie (9:00).

Intrum Justitia investerade under det fjärde kvartalet 2017 2.784 miljoner kronor i köpta fordringar (2.350).

Jämförelsetalet ovan avser proforma och innefattar Lindorf som Intrum gick samman med i juni 2017. Nedanstående jämförelsetal är ej proforma.

Nettoomsättningen i Intrum Justitias affärsområde Finansiella tjänster, som till största del utgörs av köp av avskrivna fordringar, var 1.406 miljoner kronor i kvartalet (833) och rörelsemarginalen blev 53,5 procent (55,7).

Omvärdering av köpta fordringar uppgick till -44 miljoner kronor.

Avkastningen på köpta fordringar var 15 procent.

Omsättningen inom affärsområdet Kredithantering var 2.251 miljoner (1.159) med en rörelsemarginal på 25,5 procent (26,4).

Intrum Justitias vd Mikael Ericson är inte helt nöjd med det fjärde kvartalet:

"Kvartalet var inte riktigt vad vi hoppats Ebit-mässigt. Men aktivitetsmässigt är vi nöjda, säger han i Di TV."

"Tittar vi på Ebit-utvecklingen så kommer vi in strax under förväntat ungefär 60 Mkr. Två tredjedelar av det kan förklaras av engångskostnader, i form av nedskrivningar."

Mikael Ericson spår en fortsatt konkurrensutsatt marknad i Norden.

"Det är en hög grad av transparens i Norden, med en intensiv konkurrenssituation. I södra Europa ser det bättre ut med en väldigt aktiv marknad och banker som mår bättre i dag."


Innehåll från VismaAnnons

Experten: Hög tid att framtidssäkra företaget med digital omställning

Bokföring, fakturering och lönehantering har typiska rutiner som går att effektivisera avsevärt med digitala arbetsflöden, säger Helene Struthers, digitaliseringsexpert på Visma Spcs.
Bokföring, fakturering och lönehantering har typiska rutiner som går att effektivisera avsevärt med digitala arbetsflöden, säger Helene Struthers, digitaliseringsexpert på Visma Spcs.

Det finns en tydlig ekonomisk vinst kring att effektivisera företaget och fokusera på affären, men för att nå dit kommer det i framtiden att krävas ett tydligt hållbart digitalt företagande. Och det går att komma igång snabbt. Det menar Helene Struthers, expert inom digitala ekonomiprocesser på Visma Spcs.

Så jobbar du digitalt, smart och hållbart 

1800-talets industrialisering, då insikten kring maskinernas kapacitet gav en ökad produktion till en annan kostnad, går till stor del att likställa med dagens snabba digitala utveckling. Då, liksom nu, var det inte hållbart att spendera värdefull arbetstid på att manuellt utföra arbetsuppgifter som kunde skötas mer effektivt. Idag handlar det om digitala format, främst inom bokföring och lönehantering. Det säger Helene Struthers som har många års erfarenhet av att stötta företagare i deras digitala förändringsarbete.

Smarta digitala lösningar finns

Enligt Struthers finns det idag, oavsett bransch, garanterat smarta lösningar som kan hjälpa företagare att digitalisera återkommande och tidskrävande administrativa uppgifter.

– Det handlar om att omvandla affärshändelser till data som du sedan låter jobba för dig. Data i en digital värld kan flyttas från ett system till ett annat och kan nyttjas på olika sätt med dagens teknik, vilket gör att du kan minimera risken för fel och onödig ansträngning, förklarar Helene Struthers.

Framtidens bokföring blir självgående

Den digitala utvecklingen sker med rasande fart. Bland annat kommer, inom en snar framtid, dina banktjänster att se annorlunda ut och därmed dina rutiner för hur du sköter och stämmer av affärstransaktioner. Myndigheterna har dessutom som mål att all fakturering i framtiden sker elektroniskt. För många företagare är alltså bokföringen något att ha extra koll på. 

– Idag kan bokföringen till stor del skötas automatiskt men i framtiden kan den till och med vara självgående. Det är något alla företagare bör ta vara på. Ett effektivt sätt att börja digitalisera är att se över just administrativa rutiner. Men ha ett hållbarhetstänk i allt du gör med insikt i din sociala och ekonomiska påverkan på omgivning och miljö. Tänk digital strategi och investering men också ökad säkerhet, mängd frigjord arbetstid och hur positivt insatsen påverkar din ekonomi och vår planet, säger Helene Struthers.

Så pratar framtidens B2B

Även framtidens affärsrelationer kommer bli mer effektiva och digitala – i alla led. Utbytet av information blir mindre ansträngande och mer hållbart, allt ifrån hur du sköter överenskommelser till hur du söker och ger information. Därför kommer vi ha stor tillit till de leverantörer som har bra värderingar, arbetsmoral och liten klimatpåverkan – och som kan säkerställa att data förvaras tryggt. Du som företagare behöver planera för det redan nu.

– Datasäkerhet är A och O. Dagens mjukvaruleverantörer har enorma krav på sig att hålla din data och dina uppgifter säker från intrång och att de behandlas enligt lagar och regler. En bra leverantör ska självklart arbeta aktivt med säkerhet och ha muskler att prioritera den – dygnet runt. Välj en sådan leverantör så kan du njuta av att låta smarta verktyg förenkla din vardag, avslutar Helene Struthers.

Tips: Kom igång med digitaliseringen

1. Börja med moment som är ofta förekommande, exempelvis fakturering, lönehantering och avstämning mot kontoutdrag.

2. Rådfråga din systemleverantör. Oftast finns lösningar som du kan nyttja ihop med dina befintliga system.

3. Satsa på ett system som ger dig översikt av din ekonomi och på vad som behöver din uppmärksamhet. 

4. Automatisera ett flöde åt gången. Då når du längre.

Smart och smidig bokföring. Prova Visma eEkonomi – bäst i test 2021

Om Visma Spcs

Med hjälp av innovation och digitala lösningar vill Visma Spcs ge dig möjlighet att göra det du gör bäst – driva ditt företag framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?