1515

Oväntad coronarusning för Skogsmulle: ”Vi blev tagna på sängen”

Svenskarnas rusning till naturen under pandemin har lett till historiskt höga medlemssiffror och fullbokade aktiviteter hos Friluftsfrämjandet. 

”Utmaningen är slitaget på naturen”, säger generalsekreterare Lars Lundström.

Friluftsliv på friluftsområdet Hellasgården i Stockholm.
Friluftsliv på friluftsområdet Hellasgården i Stockholm.Foto:Henrik Montgomery/TT

På Friluftsfrämjandets hemsida lyser texten ”Fullbokad” rött på bokningslänkarna till paddling till ytterskärgården, stigcykling och vildmarksäventyr – för att nämna några. Sedan mars har intresset för organisationens aktiviteter ökat rejält. 

”Många har upptäckt platser i sitt närområde som de inte tänkt på tidigare. Jag tror och hoppas att intresset för friluftsliv, kommer ändå få bestående avtryck även om det inte kommer fortsätta som det är nu. Det såg man under finanskrisen också”, säger Friluftsfrämjandets generalsekreterare Lars Lundström.

Högst tryck har det varit på lättillgängliga skogar och friluftsområden nära de stora städerna, och i fjällen de mest kända områdena som Jämtlandstriangeln och Abisko. 

”Vi vill gärna visa på allt annat fint i vårt land som finns att upptäcka”, säger Lars Lundström. 

Friluftsfrämjandet är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation. Med över 100.000 medlemmar, 7.000 ledare, 500 förskolor och skolor, 300 lokalavdelningar och 25 skidbackar är det Sveriges största friluftsorganisation. Efter en stadig nedgång av medlemmar har antalet ökat med 35 procent sedan 2015. 

”Vi blev lite tagna på sängen när corona kom, som de flesta i samhället. Första steget var att få kontroll på vår arbetsgivarroll och tolka vad Folkhälsomyndighetens rekommendationer innebar för oss. Vi arrangerar tusentals äventyr och har massor av ledare som driver dem. Vi behövde också få koll på våra finanser, som vilket företag som helst egentligen.”

Hur har pandemin påverkat er ekonomiskt?
”Vi har en ganska liten ekonomisk tillvaro. Vi påverkas av minskade intäkter från utbildningar och aktiviteter men vi har inte så stora pengar i omlopp. Vi har en ganska stabil ekonomi. Givetvis är vi observanta och det var varit högtryck på att hantera pandemin, men samtidigt har efterfrågan på vår kunskap varit väldigt stor”, säger Lars Lundström.

Samtidigt som intresset för att ge sig ut i naturen har Friluftsfrämjandet tvingats begränsat antalet deltagare i grupperna, och en del ledare har inte kunnat arbeta som vanligt. 

”Vi har en överefterfrågan på våra aktiviteter. Vår största utmaning över tid är att rekrytera och utbilda ledare. Ett problem har varit att vi har behövt ställa in och skjuta upp utbildningar.”

”En annan utmaning är att det är mycket folk ute. Det är positivt, för intresset för Friluftsfrämjandet ökar, men det blir mer slitaget på naturen. Det är också nya människor som inte är lika vana som kommer ut. Vi har jobbat mycket med att utbilda hur man beter sig i naturen. Det handlar om att förstå allemansrättens rättigheter men också skyldigheter.”

I slutet av mars lanserade Friluftsfrämjandet ”Skogsmulle 30 dag challenge” – en enkel utmaning för barn och vuxna varje dag i 30 dagar som syftade till att ta sig ut i naturen. 

”Vi fick ett fantastiskt gensvar och nådde mer än en miljon människor. Även om vi är en stor organisation är det ganska mycket. Det gav oss råg i ryggen. Media har också intresserat sig lite mer än vanligt, kanske för att hitta något positivt när det var mycket negativa nyheter i samband med pandemin i mars och april.”

I våras uppdaterades även affischpojken Skogsmulle, som varit en symbol och ett viktigt varumärke för Friluftsfrämjandet sedan slutet av 1957. I veckan släpptes även en ny bok om Skogsmulle, den första nya sagoboken om figuren på 20 år.  

”Det är samma skogsmulle med samma grundvärderingar, men lite mer anpassad efter 2020-talet. Det är en viktig bärande del för oss.”

Själv firar Lars Lundströms fem år som Friluftsfrämjandets generalsekreterare, efter en lång karriär inom näringslivet. 

”Mitt mantra är att vi verkar för folkhälsa, livsgläde och respekt för naturen. Det är vårt bidrag till ett bättre Sverige. Det är jag stolt över. Friluftslivet är viktigare än någonsin än nu.”

 


Innehåll från Siemens VitvarorAnnons

Induktionshällen som sätter nya gränser

Sensorkontrollerade funktioner och induktionsteknik garanterar en fantastisk matlagningsupplevelse. Siemens inductionAir Plus ger dig nya möjligheter att skapa ett kök som passar in i din dröm.
Sensorkontrollerade funktioner och induktionsteknik garanterar en fantastisk matlagningsupplevelse. Siemens inductionAir Plus ger dig nya möjligheter att skapa ett kök som passar in i din dröm.

Framtidens teknik redan i dag.

Siemens inductionAir Plus gör matlagningen till ett rent nöje.

– Designen är häpnadsväckande och funktionen med den integrerade fläkten i hällen är fantastisk, säger Mårten Skoglund, produktutbildare för Siemens Vitvaror.

Läs mer om Siemens inductionAir Plus här. 

I nära 200 år har Siemens Vitvaror stått för innovation och pålitlighet. 

Grundat i Tyskland har de som ledord att förutse konsumentens behov och att tillhandahålla lösningar för att göra livet enklare och effektivare.

Just enkelt och effektivt är något som de flesta eftersträvar i köket när det kommer till att laga mat. Och det är nu möjligt med innovativa Siemens inductionAir Plus.

Maximal flexibilitet

Siemens inductionAir Plus är en spishäll och fläkt i ett, där fläkten sitter integrerad i mitten av hällen – allt för att få bästa resultat och maximalt flexibilitet. 

Den innovativa kombinationen av en modern induktionshäll och en kraftfull inbyggd köksfläkt skapar helt nya möjligheter i köksinredningen.

– Det är en mycket bra lösning för det öppna köket och den är väldigt enkel att installera, säger Mårten.

Med kolfilter blir det en värmebesparande effekt i hemmet, då fläkten återanvänder den varma luften och släpper tillbaka den ren och luktfri i rummet istället för ut ur huset. 

Mårten Skoglund är produktutbildare för Siemens Vitvaror.
Mårten Skoglund är produktutbildare för Siemens Vitvaror.

”Os-näsa” som styr

Den inbyggda fläkten har försetts med climateControl vilket närmast kan liknas vid en ”os-näsa” som automatiskt justerar fläktstyrkan. Denna mäter ångintensiteten och fettinnehållet under tillagningen och justerar fläktstyrkan därefter.

Det innebär att fläkten bara används när den behövs och då i precis rätt styrka. Och den extremt tysta iQdrive-motorn gör att det i princip bara är maten som hörs. 

Sensorteknologi

Hällen hos Siemens inductionAir Plus har flera flexibla matlagningszoner med intelligent sensorteknologi som säkerställer att inget bränns vid. 

Zonerna är skapta med förutsättningen att stekpannor och kastruller finns i många former och storlekar, och inte en millimeter utrymme går till spillo. Kokkärl kan dessutom flyttas fritt runt hela hällen. 

Hällar med flexInduction känner automatiskt av kokkärlens storlek och form, och värmen genereras bara där det behövs.

– Jag har lagat mat på många olika hällar genom åren, men Siemens inductionAir Plus är speciell. Den har en massa smarta funktioner som verkligen gör livet enklare och hjälper dig i köket, säger Mårten Skoglund.

Sätter ny standard

Den teknologi som i dag finns i Siemens inductionAir Plus sätter på ett sätt en ny standard även om den är anpassad för dagens kök. Produkten finns i tre bredder - 80, 70 och 60 centimeter och kan passas in i standardköksskåp. 

I dag är hemmen dessutom mer uppkopplade och Siemens inductionAir Plus är inget undantag. Med Home Connect-appen kan du enkelt övervaka, använda och kommunicera med spisen i köket. 

– Siemens inductionAir Plus gör livet lite enklare, det är en nyhet som ger frihet och skapar oanade möjligheter, avslutar Mårten Skoglund.   

Läs mer om Siemens inductionAir Plus här. 

 

Mer från Siemens Vitvaror

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Siemens Vitvaror och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?