Annons

Oväder stoppar månraket

Nasa ställer in tisdagens planerade uppskjutning av den nya månraketen. Anledningen är en storm som närmar sig Florida från Karibien.

Foto:John Raoux

Rymdmyndigheten Nasas månprogram Artemis har fortsatt svårt.

Uppskjutningen av en obemannad rymdfarkost var tänkt till tisdag. Efter att redan ha ställt in två gånger till följd av tekniska problem meddelade Nasa på lördagen att även det tredje försöket avbryts.

I ett uttalande säger Nasa att man avbryter uppskjutningsförsöket men fortsätter att följa väderprognoserna gällande den tropiska stormen Ian.

Stormen bedöms växa till en orkan de kommande dagarna då den närmar sig Kennedy Space Center i Florida.

Nu kommer antagligen den 98 meter höga raketen flyttas från uppskjutningsplatsen in i sin hangar, för att ingen utrustning ska skadas i väntan på nästa försök.

Nästa chans att skicka upp raketen i rymden bedöms bli mellan 17 och 31 oktober.

I raketen finns inga människor men dockor i astronautstorlek utrustade med en mängd sensorer. Den 39 dagar långa resan är tänkt att testa både raketen SLS såväl som kapseln Orion.

Artemis tar vid efter Apolloprogrammet som avslutades på 1970-talet.

Om testflygningarna går bra är en bemannad tur planerad till 2024. Målet sedan är att landa två personer på månen 2025.

Innehåll från FoodTankersAnnons

Negativ trend – kunder väljer bort fossilfritt bränsle

I 60 år har FoodTankers transporterat flytande livsmedelsprodukter i tankbilar och tankcontainers. Företaget vittnar nu om en minskad efterfrågan på fossilfria transporter.

– Omställningstakten till klimatsmarta transporter är snabbare nära konsumentledet. Vi som befinner oss tidigt i leveranskedjan upplever att många tror att det främst är den sista länken som räknas. Trenden där transportinköpare väljer bort fossilfritt bränsle till följd av ett högre pris i vår del av kedjan går inte i linje med våra hållbarhetsambitioner. Nu behöver vi gemensamt tänka om och tänka nytt, säger Granit Smajli, COO på FoodTankers. 

Den största besparingen för hela samhället finns i att eliminera onödiga transporter som inte tillför något värde, menar han.

– Dagens möjligheter att lagra samt analysera stora mängder data ger förutsättningar för att arbeta mer proaktivt. En av utmaningarna i vår bransch är att framförhållningen vid beställning ofta inte är längre än två till tre dagar. Genom att dela mer information längs hela leveranskedjan skapas större utrymme för en mer proaktiv logistikprocess med högre lastningsgrad och färre onödiga transporter, säger Granit Smajli.

”Små justeringar ger stor skillnad över tid”

Det finns även potential att optimera transporter genom att skala bort viss utrustning.

– I dag ställs det krav på oss att vi ska tillhandahålla mycket utrustning på våra ekipage, till exempel en pump som väger cirka 250 kilo. Det här innebär att en del av den potentiella lastvikten försvinner. Om rätt krav ställs på rätt plats i leveranskedjan finns det stora möjligheter att höja lastvikten per transport, förklarar Granit Smajli.

Sara Nilsson, HR-chef på FoodTankers, lyfter fram fortsatt fokus på Eco Driving som ett annat verktyg för att förena klimatnytta med ökad lönsamhet. I dag utbildas alla chaufförer på FoodTankers i sparsam körning, vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning.

– Eco Driving, lastoptimering och samordning av transporter är exempel på hur vi kan minska vår klimatpåverkan. Framåt kommer vi, tillsammans med våra samarbetspartners, att behöva hitta fler kreativa lösningar för att motarbeta trenden där fler väljer bort fossilfria transporter, säger Sara Nilsson. 

Läs mer om FoodTankers här. 

Om FoodTankers

FoodTankers är baserat i Karlshamn med dotterbolag i Polen och Ungern. Har 120 fordon och 180 medarbetare. Kunderna är producenter i livsmedelskedjan. Över 80 procent av transporterna i Norden är helt fossilfria.

 

Mer från FoodTankers

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FoodTankers och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera