1515
Annons

Östersund tar emot fotbollsjätten Arsenal: "Ett gigantiskt evenemang"

När Östersund FK möter storlaget Arsenal på hemmaplan är pådraget enormt.

”Det här är en möjlighet att visa upp staden”, säger Calle Hedman, projektledare på Destination Östersund.

Bild:Robert Henriksson/TT

Över hundra nationella och internationella journalister på plats, slutsålda hotell, 8 500 sålda biljetter till arenan och cirka 5 000 människor på Stortorget som ser matchen på storbildskärm. När Östersund FK möter Arsenal på hemmaplan i Europa League är alla ögon på Östersund.

”Det här är ett gigantiskt evenemang. Och det kommer ge positiva effekter för Östersund framöver”, säger Per Johansson, tillväxtchef på Östersunds kommun som till sitt stora förtret inte fick tag på biljetter.

Men han ska se matchen på storbildsskärmen på Stortorget istället, som kostade 600 000 kronor att anordna. Hälften har kommunen stått för och andra hälften har företagen i staden stått för. Calle Hedman, projektledare på Destination Östersund, är en av de som anordnar evenemanget.

”Det är folk från södra Sverige som kommer hit bara för att se matchen på storbildsskärm. Det känns jättekul”, säger han.

På väg upp från Stockholm är Arsenal-fanet Per-Arne Wikström som tillsammans med 1 300 andra klubbmedlemmar bokade biljetterna för flera månader sedan. Till skillnad från Östersundsfansen är han inte lika säker på sitt lag.

”Jag är orolig för den här matchen. Jag tror att Östersund har en chans”, säger han.

 

Hotellen i Östersund har varit slutbokade sedan månader tillbaka och restauranger och butiker förväntas öka sin omsättning markant.

”I dagsläget är det svårt att säga vad detta kommer betyda för staden rent ekonomiskt, men ÖFK:s resa har redan gett effekt och kommer att fortsätta göra det lång tid fram över. Det här sätter Östersund på den internationella kartan”, säger Per Johansson.

Ända sedan Östersundslaget gick upp i allsvenskan har staden fått ett rejält uppsving, hävdar han. Lokala företag har åkt med på bortamatcher för att knyta nya affärskontakter och locka nya invånare till Östersund.

Flyglinjen mellan England och Östersund har gått varm, vilket även det är betydelsefullt för staden.

”Vi hoppas i och med att Londonflyget går bra att vi kan få fler internationella direktflyg till Östersund framöver”, säger Calle Hedman.

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Metoden som framgångssäkrar din karriär

Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.
Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Inom rekrytering ökar kraven på att metoder som används är evidensbaserade, likabehandlande och skapar riktig nytta.

Mercuri Urval arbetar med en vetenskapligt baserad metod som slår knock på branschen.

– Vår metod bidrar till att framgångssäkra kandidatens karriär, säger Marcus Tingland.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Ledarskap handlar till stor del om att skapa vinnande strukturer. Och framgång beror på individens och organisationens förmåga att leverera resultat.

– Om organisationens kapacitet eller ledarskap inte motsvarar ställda krav löper man större risk att misslyckas, säger Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Istället för konventionella chefsrekryteringsmetoder sticker Mercuri Urval ut med en vetenskapligt baserad metod, som visat sig vara framgångsrik för såväl kandidater som kunder och medarbetare.

– Vi arbetar med urval och bedömning baserat på prediktion av framtida prestation, och detta kopplat till individens erfarenhet, förmåga och motivation. Vi utgår ifrån faktabaserade framgångsfaktorer. Metoden i sig är konsekvent och repeterbar, utfallet går att mäta och tål granskning. Vi är övertygade om att detta är framtiden för hela vår bransch.

Marcus Tingland konstaterar att uppdragsgivare ställer allt högre krav på rekryteringfirmornas förmåga att bedöma framtida prestation utifrån verkliga förutsättningar – generella modeller som allmänt beskriver personlighet och beteende som är standard att använda i branschen i stort svarar inte mot denna prövning.

– Vi ser att allt fler samarbetspartners ställer krav utifrån denna insikt baserat på egna erfarenheter från otillräckliga ledartillsättningar.

”Vilar på en evidensbaserad metodik”

Marcus Tingland pekar på studier som visar på en alldeles för låg kvalitet kopplat till det långsiktiga utfallet av ledarrekrytering.

– Vi angriper denna utmaning genom att objektivt mäta utfall och resultat men det förutsätter även att vi är rigorösa och konsekventa i vårt genomförande. Vi vilar på en evidensbaserad metodik som är systematisk, strukturerad och som tål granskning. Det intressanta med detta tillvägagångsätt är att det leder till mer kompetensbaserade urval och krav på att identifiera och möta kandidater utanför traditionella nätverk.

Hjälper er metoden till att faktiskt framgångssäkra karriären?

– Så är det absolut. Det är det vi brinner för och glädjande nog kan stoltsera med att vi gör i stort sett dagligen.

Tack vare metoden blir dessutom Mercuri Urval en mer attraktiv arbetsgivare, menar Marcus Tingland:

– De bästa och mest professionella människorna i vår bransch bryr sig genuint om resultat, ledarskap och organisationsutveckling. Hos oss erbjuds alla medarbetare en miljö och arbetssätt som bidrar till ett hållbart värdeskapande där kunden och kandidaten står i fokus.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Hedgeduon: ”Monumental förändring” ger nya börsvinnare

Den nystartade hedgefonden Protean har har levererat en positiv avkastning sedan i våras trots att börsen är ned tvåsiffrigt. För Di berättar förvaltarna Pontus Dackmo och Carl Gustafsson om succéreceptet – och vilka bolag de ratar.

”Den förändringen är monumental jämfört med tidigare, så polletten om hur stor påverkan det har på sektorn kommer gradvis att trilla ned”, säger de om favoritaktierna.

Förvaltarna Pontus Dackmo och Carl Gustafsson.
Förvaltarna Pontus Dackmo och Carl Gustafsson.Foto:Jack Mikrut

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera