Oslo stänger ned från midnatt

Från midnatt och fram till den 15 mars stänger serveringsställen och butiker i den norska huvudstaden. Osloborna uppmanas träffa vänner — men bara utomhus.

Foto:Terje Bendiksby

I helgen meddelade norska Folkehelseinstituttet att den virusvariant som först upptäcktes i Storbritannien nu står för 50–70 procent av nya fall av covid-19 i Oslo.

Mot bakgrund av det meddelade huvudstadens kommunledning i går söndag att restauranger och affärer — livsmedelsbutiker, apotek och Vinmonopolet undantagna — stängs för att stoppa smittspridningen. Utomhusevenemang förbjuds och särskilda regler införs för för att minska smittorisken på byggarbetsplatser.

”De nya virusvarianterna sprids snabbare än tidigare varianter. Detta gör att vi nu måste skärpa smittskyddsåtgärderna”, sade kommunstyrelsens ordförande Raymond Johansen (Arbeiderpartiet) i ett pressmeddelande på söndagen.

Osloborna uppmanas att inte umgås inomhus, förutom med det egna hushållets medlemmar. Men sällskap är ändå viktigt, enligt Johansen, som rekommenderar att möta vännerna för en promenad.

”Det är nyttigt för den mentala hälsan. Vi vet att viruset smittar mindre ute. Men håll avstånd”, sade han på söndagens presskonferens.

De nya åtgärderna träder i kraft vid midnatt mot tisdagen och ska gälla till den 15 mars. Men redan på måndagen växlade gymnasieskolor och vuxenutbildning från gul till röd nivå, vilket innebär ökad distansundervisning.

”Vi ser att smittan har femdubblats i åldersgruppen 16 till 19 år de två senaste veckorna”, säger kunskapsborgarrådet Inga Marte Thorkildsen.

Flera av Oslos grannkommuner överväger nu att följa huvudstadens exempel. Såväl Lillestrøm som Lørenskog ska på onsdagen ta ställning till skärpta restriktioner.

Även Bærum har varslat om strängare åtgärder. Annars befarar ordföranden Lisbeth Hammer Krog (Høyre) att Oslobor kommer korsa kommungränsen för att handla och gå på restaurang.

”Det måste vi ta hänsyn till i våra övervägningar. Nationella hälsomyndigheter är väldigt angelägna om kommunerna nära Oslo koordinerar sina åtgärder”, säger hon.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Data som ekonomisk tillgång – Snowflake skapar marknadsplats för samarbete runt data

Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.
Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Företag som tar vara på data konkurrerar på helt nya sätt. Marknaden för data har förändrats radikalt och genom Snowflakes marknadsplats finns förutsättningar som erbjuder helt nya möjligheter till bättre samarbete internt inom bolag samt med leverantörer och kunder.  Dessutom skapas förutsättningar för forskning, utveckling samt möjligheter till nya databaserade intäktskällor. 

– Med Snowflake Data Cloud öppnas möjligheten att enkelt utbyta data både internt och externt. 

Detta öppnar upp fantastiska affärsmöjligheter, säger Jakob Brandel, Director, Sales Engineer Benelux/Nordics på Snowflake.

Molnföretag Snowflake har skapat en marknadsplats för sömlöst och säkert datautbyte. I dag erbjuder över 400 företag sin data för andra företag att använda och antalet ökar snabbt. Det rör sig om data inom vitt skilda områden som finans, hälsa, demografi, väder, handel och mycket annat.

– Genom att förädla företagsdata med tredjepartsdata skapas förutsättningar för helt nya affärsinsikter. Det är detta som driver ”dataekonomin” och bidrar till revolutionerande nya produkter och tjänster, säger Jakob Brandel.

Snowflake möjliggöra tillgänglighet på data 

Datas värde har förändrats markant de senaste åren. På bara något decennium har data gått från att vara något som arkiveras i pärmar eller Excel-filer till att bli en eftertraktad valuta, en grund till näst intill oändliga affärsinsikter och ett nödvändigt underlag för beslutfattare. Men för att värdefulla insikter ska kunna skapas krävs det att data görs tillgänglig och analyseras i rätt tid av rätt enhet. 

Tyvärr har utbyte av data begränsats av föråldrade och företagsspecifika serverhallar samt avsaknaden av standarder för datautbyte. Dessutom saknas kunskap i organisationerna om vilken data som finns tillgänglig då olika avdelningar har haft begränsade möjligheter att tillgängliggöra sin data. Att dela data har varit komplext, dyrt och osäkert. 

Många företag har moderniserat sin datalagring och nyttjar de publika moln som exempelvis AWS, Microsoft eller Google Cloud. Utmaningen att dela data består dock. Dessa moln skapar tre distinkta silos som inte kan kommunicera emellan sig. Snowflake knyter samman dessa molntjänster till en och samma plattform.

– Med Snowflake får vi bort datasilos inom företagen men vi raserar också murarna mellan de tre stora cloudleverantörerna. Vi möjliggör för företag att ha en cloud-agnostic eller multicloudstrategi. Det är något nytt, säger Jakob Brandel.

Bestäm själv vilken och till vem du vill dela data med

Data kan vara direkt affärskritisk och har därmed ett stort säkerhetsbehov. Då vill man vara säker på att den hanteras på ett korrekt och säkert sätt. Snowflakes Data Cloud har inbyggd säkerhet som garanterar att data hanteras på rätt sätt. 

Själva datan lämnar aldrig sin ursprungsplats och varken kopieras eller flyttas. Allt utbyte sker genom Snowflakes plattform, vilket gör att all data alltid är live och uppdaterad.

– I Snowflake är säkerheten inbyggd från början, inte påbyggd efteråt. Ägaren väljer själv hur mycket och vilken del av datan som ska vara tillgänglig och för vem och kan hela tiden övervaka hur den används, säger han.

Snowflake accelererar upp innovation

En stor fördel är att lösningen enkelt är skalbar både upp och ner. Användarna betalar inte någon licens eller fast avgift för datautbytet utan endast för den mängd data som lagras samt den mängd bearbetning som utförs. Kunderna slipper därmed oönskade kostnader för outnyttjad kraft och maskiner, som under helger eller jullov när få människor vill göra dataanalys.

– Med Snowflake kan vi öka det globala samarbetet, Data Collaboration, vilket skapar möjligheter till Data Monetization. Data blir en ekonomisk tillgång som alla nu kan ta del av, avslutar Jakob Brandel.

Läs mer på www.snowflake.com

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?