1515
Annons

Oron växer – vi håller hårdare i plånboken

Allt fler oroar sig för sin privatekonomi när vardagskostnaderna skjuter i höjden. Mest oroade är kvinnor mellan 30 år och 49 år. 

Krogbesök, semesterresor, mat, kläder och bensin är de områden där vi håller hårdare i plånboken.

Inflationen är på allas läppar och ingen undgår prishöjningar och kostnadsökningar. Sifo har därför på uppdrag av analysbyrån Insight Intelligence och matsajten Matsmart ställt frågor kring konsumtionsvanor till drygt 1.000 hushåll.

Undersökningen visar att åtta av tio säger sig ha marginaler för att möta ökade kostnader kopplade till exempelvis el, drivmedel, mat och låneräntor. Samtidigt är varannan oroad över stigande kostnader för vardagskonsumtionen.

”Folk är oroligare och mer medvetna om sina hushållskostnader nu jämfört med ett år tillbaka. Hela 95 procent säger sig i någon utsträckning ha påverkats av höjda vardagskostnader under 2022”, säger Lukas Berg, vd för Insight Intelligence.

Skillnaderna i upplevd oro för den egna ekonomin skiljer sig stort mellan olika grupper. Inte oväntat är individer med månadsinkomster upp till 25.000 kronor mest oroliga. Här är sex av tio ängsliga för sin privatekonomi. Vid högre inkomstnivåer är det betydligt färre som gruvar sig för sin hushållsbudget. En annan tydlig skillnad är att kvinnor mellan 30 och 49 år är mer oroliga än män i samma ålder.

När det gäller planering av inköp är det åtta av tio personer som nu föredrar det framför spontan shopping av dagligvaror.

”Det är en markant förändring. I våra tidigare undersökningar har det varit väldigt få som uppgett att de planerat sina inköp av dagligvaror i någon större utsträckning”, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef på Matsmart.

Hon pekar också på att varannan anser att pris är viktigare än hållbarhet vid inköp.

Enligt undersökningen är det hälften av hushållen har dragit ned på sin konsumtion som en direkt konsekvens av ökade kostnader i vardagen under året. Restaurangbesök, mat, kläder och drivmedel toppar listan. Här är det närmare 50 procent som håller plånboken i ett tajtare grepp.

Högt upp på listan över bantade utgifter kommer också semesterresor, kultur, nöjen och abonnemang för medietjänster.

Rapporten visar också på att många hushåll oroar sig inför vintern.

”Ovissheten är en viktig faktor. Att folk inte kan se något slut på räntehöjningar eller hur mycket priser kan komma att stiga”, säger Lukas Berg.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

En våt filt borta – räkna med lättnadsrally i Sinch

Softbanks försäljning av hela sitt innehav i molnkommunikationsbolaget Sinch innebär ett orosmoment mindre för aktieägarna. Att köparna av posten blev Sinchs vd och medgrundare samt storägare är bästa möjliga utfall för övriga aktieägare – räkna med rusning i aktien på fredagen.

Sinch ordförande och storägare Erik Fröberg.
Sinch ordförande och storägare Erik Fröberg.Foto:Pressbild

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera