Annons

Oro i kollektivtrafiken: "Mer folk än i våras"

Oro för trängsel i kollektivtrafiken – men svårt att anpassa restiderna. När skolor och jobb drar i gång för höstterminen fylls storstädernas bussar och tunnelbanor igen.

”Det är svårt att anpassa och undvika rusningstrafik”, säger gymnasieeleven Fatima Mohamud.

Passagerare på väg av och på ett Pågatåg på Malmö C på fredagen.
Passagerare på väg av och på ett Pågatåg på Malmö C på fredagen.Foto:Johan Nilsson/TT

”Håll avstånd, stanna hemma om du är sjuk, res inte i onödan”.

Vårens välbekanta mantra ropas ut i högtalarna i Stockholms kollektivtrafik. Ett stadigt flöde av resenärer på väg till skolor och arbeten rör sig vid hållplatserna – och det märks tydligt att stadens gymnasieelever inte längre har undervisning på distans. Tonåringar med skolböcker och datorer i händerna står i grupper på perrongerna.

En av dem är 17-åriga Fatima Mohamud som väntar på tvärbanan vid Gullmarsplan. Hon har pendlat hemifrån Upplands Väsby, och känner sig orolig när det är fullpackat på tågen.

”Jag försöker att inte stå så nära och backa lite om det kommer folk. Men det har varit helt okej i dag hittills”, säger hon.

”Det är svårt att anpassa och undvika rusningstrafik. Jag bor i Upplands Väsby, och då måste jag vakna jättetidigt”.

Anna Sandberg Noppa har tagit bussen från Älta och är på väg till Medborgarplatsen i centrala Stockholm. Hon berättar att hon absolut tänker på att hålla avstånd när hon reser.

”Jag är inte direkt orolig men jag väljer att inte sätta mig bredvid någon. Skulle det komma en fullsatt tunnelbanevagn skulle jag hellre välja en annan än att tränga mig på. Det är lite svårare med buss, eftersom de inte går lika ofta”, säger hon.

Christer Andersson är på väg från hemmet i Tyresö till jobbet i Hägersten. Det är en resa på drygt två mil – först med buss, följt av tvärbana och slutligen med tunnelbana.

”Det är mer folk i rörelse nu än tidigare i sommar, och betydligt mer än i våras. Förut fick man en tom plats bredvid sig, men så är det inte alltid nu”.

Den ökade trängseln gör att han nu börjat känna sig mer orolig för smittspridningen.

”Det hade säkert varit säkrare om jag tagit bilen till jobbet, men det är så mycket sämre för miljön”.

På centralstationen i Göteborg kliver 42-åriga Maria Lundin från Kungsbacka av ett tåg med sin hopfällbara cykel. Strax efter halv åtta är det folk i rörelse, men ingen större trängsel i kollektivtrafiken.

”På vissa tåg är det lite mer folk, men ofta så går det att få plats med bra distans. När jag har cykel med mig också så kan jag ställa den så det skapar lite utrymme för mig”, säger hon.

När hon har kommit fram till Göteborg har hon ungefär fyra kilometer att cykla, vilket hon även gjorde innan pandemin.

”Det är betydligt mindre folk än innan pandemin. Då kunde man ibland inte få sittplats, men det får jag alltid nu. Min gissning är att folk väljer andra färdmedel eller jobbar hemifrån”, säger hon.

Inne i stationsbyggnaden, där det ropas ut i högtalare för att påminna folk att hålla avstånd, sitter Ali Amini, 30, när klockan närmar sig åtta. Han väntar på sitt tåg till en ort söder om Göteborg där han jobbar som personlig assistent.

”Här inne och på tåget känner jag mig lugn. Men på spårvagnen är det mycket folk, säger han samtidigt som han plockar fram ett munskydd ur fickan”.

”På spårvagnen har jag alltid munskydd. Det är jättetrångt. Jag åker från Angered”, säger han.

Också på Malmö Central är mer folk i rörelse nu än före sommaren. På många skånska regionaltåg är det fortfarande oftast luftigt mellan passagerarna, även i rusningstrafik, men ibland uppstår trängsel, enligt de resenärer TT talar med på Malmö C.

Paw Hansen är som vanligt på väg från Landskrona till jobbet i Köpenhamn, iförd munskydd. Han är så missnöjd med tågträngseln att han skrivit tre gånger till det danska tågbolaget DSB och klagat.

”På morgonen åker jag iväg tidigt och då är det inte trångt. Men på hemvägen från Köpenhamn på eftermiddagen är det mycket, mycket trångt. Då kan man inte sitta ned”.

”DSB svarar bara att ”de arbetar på saken”. Det händer inget”.

Line Gammelby hoppar av tåget från Trelleborg. Till Malmö C åker hon varje morgon.

”På själva tågen brukar det inte vara speciellt trångt, men när man ska gå av och på, då är det verkligen svårt att hålla avstånd”.

Gabriel Jovic från Malmö tycker inte att det är tågen som är problemet, utan lokalbussarna i Malmö, särskilt i början och slutet av skoldagen.

”Då är det oftast inte en meters avstånd mellan människor. På tågen är det bättre”, säger han.

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?