Annons

Oro i Europa när USA lämnar nedrustningsavtal

USA lämnar INF-avtalet om ömsesidig kärnvapennedrustning som slöts med Ryssland under kalla kriget. Det är dåliga nyheter – i synnerhet för Europa som befinner sig i frontlinjen, enligt experter.

Foto:Henrik Montgomery/TT
Foto:Stina Stjernkvist/TT
Foto:Manuel Balce Ceneta

Det brukar beskrivas som en banbrytande milstolpe som bidrog till ett slut på kalla kriget. Men nu tycks dagarna för INF-avtalet, som slöts mellan USA och dåvarande Sovjetunionen 1987, vara räknade.

Ryssland reagerade snabbt på beskedet, och hävdar att beslutet är ett led i en amerikansk strävan att överge sina internationella åtaganden.

”Moskva förbehåller sig rätten till att reagera på ett likvärdigt sätt och genomföra motåtgärder”, säger det ryska utrikesdepartementets taleskvinna Maria Zacharova i statlig rysk tv, skriver nyhetsbyrån Interfax.

Överenskommelsen har reglerat parternas användning av medeldistansrobotar i Europa – men USA anser att Ryssland har brutit mot avtalet i många år. Washington DC hade ställt Moskva inför ett 60 dagar långt ultimatum att förstöra roboten Novator 9M729, som USA till skillnad från Ryssland anser bryter mot avtalet.

Men nu meddelar Donald Trump att USA på lördag kommer att inleda processen att dra sig ur. Beslutet kommer att bli verklighet om sex månader om inte Ryssland förstör all utrustning som kränker avtalet innan dess, enligt presidenten.

Ett resultat av INF-avtalets tillkomst var att parterna förstörde närmare 2.700 robotar. Kritiker menar dock att överenskommelsen är omodern och bland annat borde omfatta fler länder och robottyper för att behålla sin betydelse.

”De som säger att avtalet inte längre är relevant har fel. Det innebär ju att robotar med en räckvidd mellan 500 och 5.500 kilometer ska avskaffas, vilket är en bra sak. Jag tror att många har glömt hur viktigt avtalet var för att minska antalet kärnvapen i världen, säger Dan Smith, chef för fredsforskningsinstitutet Sipri.

”Att USA lämnar överenskommelsen är riktigt dåliga nyheter, i synnerhet för Europa.”

Rysslands president Vladimir Putin har varnat för ökad kapprustning om avtalet bryter samman – vilket har spätt på europeiska länders oro för att förvandlas till ett slagfält. Nato stödjer USA:s beslut till fullo, framgår av ett uttalande där 9M729 beskrivs som ett hot för den euroatlantiska säkerheten.

Natochefen Jens Stoltenberg säger dock till NRK att försvarsalliansen kommer att fortsätta försöka föra dialog med Ryssland om att hålla sig till avtalet. Han säger också att Nato inte planerar att placera ut några landbaserade kärnvapen i Europa, utan i stället fokusera på att stärka försvarsförmågan.

Sveriges utrikesminister Margot Wallström (S) är bekymrad över konsekvenserna för kärnvapenkontrollen i världen. ”Trenden med minskat samarbete kring nedrustning måste vändas och nya vägar framåt utforskas. Gemensamt ansvar för att undvika kärnvapenkapprustning” skriver Wallström på Twitter och meddelar TT att hon inte har några ytterligare kommentarer.

Utrikesminister Margot Wallström (S).
Utrikesminister Margot Wallström (S).Foto:Stina Stjernkvist/TT

Även försvarsminister Peter Hultqvist (S) avböjer att prata med TT.

Utan ett avtal på plats finns risk för att såväl Ryssland som USA bygger fler kärnvapenrobotar än vad de hade gjort annars, enligt Jan Hallenberg, forskningsledare på Utrikespolitiska institutet.

”Då blir den strategiska situationen mindre stabil. I förlängningen, det är långt bort men ändock, ökar risken för kärnvapenkrig”, säger han.

”Dessutom riskerar det Startavtalet (om nedrustning), som ska omförhandlas 2021. Trumps säkerhetsrådgivare John Bolton representerar en linje inom Republikanerna som går ut på att den typen av avtal enbart inskränker USA:s handlingsfrihet och därför bör avskaffas.”

Ett skrotat INF-avtal innebär dock inte att de värsta scenarierna blir verklighet, understryker Dan Smith. Men det öppnar dörren för möjligheten. Det är dock svårt att veta vad som väntar innan det står klart vilka steg som Moskva och Washington DC väljer att ta framöver.

”Sägs avtalet upp kan det på kort sikt innebära kärnvapenkapprustning och konfrontation. Det är inget jag förutspår, men det är möjligt att vi kommer att se medeldistansrobotar i Europa de kommande åren”, säger han.

”Det skapar spänning och komplicerade relationer mellan parter. Jag förstår faktiskt inte varför någon skulle vilja vrida tillbaka klockan till kalla kriget.”

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera