1515

Orkanvind hjälpte Norwegian-plan sätta rekord

En Norwegian-flygning från New York till London har satt nytt rekord för vanliga trafikplan över Atlanten. 5 timmar och 13 minuter är den snabbaste resan sedan Concordes tid.

Bild:TT

Det gamla rekordet för plan som inte är byggda för att flyga snabbare än ljudet löd 5 timmar och 16 minuter, satt 2015 av en Boeing 777 från British Airways.

Medvinden för Norwegian NAS +6,47% Dagens utveckling s plan, en Boeing Dreamliner, anges till upp till 90 meter i sekunden, eller 325 kilometer i timmen — mer än dubbel orkan.

Flygkapten Harold van Dam säger till brittiska Daily Mail att planet under flighten i måndags tidvis var uppe i överljudsfart, mätt från marken. Men eftersom luften runt planet rörde sig så snabbt åt samma håll sprängde man aldrig ljudvallen.

"Hade det inte varit för förutspådd turbulens på lägre höjd hade vi kunnat flyga ännu snabbare", säger van Dam.

Snitthastigheten på den ungefär 560 mil långa sträckan mellan flygplatserna JFK och Gatwick blev 1 070 kilometer i timmen. Därmed kom de 284 passagerarna fram ungefär en timme tidigare än planerat i måndags kväll.

Nu börjar det alltså åter bli aktuellt att "komma fram innan man åkt" över Atlanten — ett populärt skämt på Concorde-tiden, då man tack vare tidsskillnaden på sex timmar kunde lämna London vid lunch och nå New York samma morgon.

Överljudsplanet Concorde gjorde resan på tre timmar. Men det brittisk-franska planet var oerhört dyrt och bränsleslukande. En krasch i Frankrike i juli 2000 blev den utlösande faktorn för att stoppa trafiken tre år senare.


Innehåll från CognizantAnnons

Digital innovation för framtidens bästa

Mats Johard och Erik Dingvall på Cognizant.
Mats Johard och Erik Dingvall på Cognizant.

De senaste åren har marknaden exploderat inom området för ny teknik. Samtidigt står världen inför en stor omställning för att nå Parisavtalet och hållbarhetsmålen. Globala konsultföretaget Cognizant menar att teknikbranschen bör betraktas mer som ett ekosystem, där man delar med sig av innovation som kan bidra till planetens bästa. 

– Inom de ramar som fortfarande medför lönsamhet behöver vi lyfta blicken och se tillsamhällsnyttan, säger Mats Johard, vd för Cognizant. 

Cognizant grundades 1994 i New Jersey och är ett bolag som kännetecknas av nyfikenhet, innovation och framåtanda. Likt andra bolag i branschen har de successivt byggt upp en enorm kapacitet för att hantera stora datamängder från ett stort antal projekt, kombinerat med kundspecifika lösningar och algoritmer. Nu ligger stort fokus på att analysera och att återanvända denna kunskapsbas utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Mats utvecklar:

– Vi tror att det är dags att jobba bredare – det måste finnas en generaliseringstanke. Om man kommer på en bra lösning, hur kan den fungera för en annan bransch eller samma bransch fast i en annan kontext? 

Risken finns att kunder drar öronen åt sig av blotta tanken på att dela med sig av idéer eller innovationer, men tanken är förstås inte att man ska ge bort något som kommer innebära förlorad lönsamhet. Erik Dingvall har huvudansvar för AI och datalösningar hos Cognizant, och han vill understryka att det är just en generell öppenhet kring insikter och verktyg de förordar, och inga kundspecifika fall.

– Jag tror vi kan skapa en styrka genom att samarbeta – som i ett ekosystem – för allas bästa. Om det finns stora samhälleliga vinster att tjäna på en algoritm eller innovation, kan det finnas ett stort värde i att dela med sig av den.

Krav på återanvändbarhet

Cognizant har många globala kunder. Generellt anser de att det finns en stor insikt kring hållbarhet hos kunderna, och i synnerhet gällande de krav på hållbarhetsagenda som ställs på leverantörerna. Nästa steg är att ta sig an cirkulär innovation.

– Vi tror att många av våra uppdrag kommer att innehålla krav på återanvändbarhet av till exempel utvecklade algoritmer. Det görs så oerhört mycket bra saker med hjälp av de mest avancerade tekniska mjukvarulösningarna och vi har ett ansvar att sprida de insikter som kan hjälpa oss att nå FN:s hållbarhetsmål. Det finns ingen motsättning i att arbeta för humanitära mål samtidigt som det ger lönsamhet och tillväxt för bolaget, säger Erik.

– I slutändan bör globala bolag se det som sin skyldighet att driva tekniken inom cirkulär innovation, avslutar Mats.

Om Cognizant

Cognizant är ett globalt teknik- och konsultföretag där Big Data och AI spelar en stor roll. Cognizant är en partner till framförallt globala kunder, som driver en digital agenda inom branscherna bank, försäkring, tillverkande industri, media och telekom.

Läs mer på https://www.thecognizant.com/l/artificial-intelligence-2021/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cognizant och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?