1515
Annons

Orkanen Eunice drabbar miljoner britter

Vindbyar på uppemot 55 meter per sekund har uppmätts på Isle of Wight i södra England.

Flera miljoner människor uppmanas att hålla sig hemma då ovädret Eunice drar in över de brittiska öarna.

Foto:Andrew Matthews

Den högsta varningsnivån, röd varning, har utfärdats över London samt sydöstra och östra England, rapporterar BBC. En annan varning på samma nivå, som utfärdas då det är livsfara till följd av extremt kraftig vind, är sedan tidigare utfärdad över delar av sydvästra England och södra Wales.

Vindar över 32,7 meter per sekund räknas som orkan. Under fredagen är vindhastigheten bitvis betydligt högre än så, närmare 55 meter per sekund har uppmätts i vindbyar på ön Isle of Wight under fredagen.

Flyg har ställts in, hundratals brittiska skolor håller stängt på fredagen, alla tåg i Wales är inställda och armén står i beredskap. Flera större broar har dessutom stängts på flera håll i landet och under dagen beräknas över 50.000 hushåll stå utan ström.

Eunice är det andra ovädret på bara några dagar att slå till mot Storbritannien då stormen Dudley nyligen drabbade framför allt delar av Skottland, norra England och Nordirland och tusentals hem blev utan el.

Vädervarningar har även utfärdats bland annat längs kusterna i norra Frankrike och Belgien.

Meteorologer varnar för att ytterligare stormar kan dra in över Nord- och Centraleuropa kommande dagar.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera