1515
Annons

Oriflame höjer priser efter turkiskt lirafall

Oriflame brukar möta stora valutaförsvagningar på viktiga marknader med prishöjningar och den nuvarande situationen i Turkiet utgör inget undantag. Höjningarna riskerar samtidigt att slå mot volymerna.

Det är budskapet från bolagets ir-chef Nathalie Redmo med anledning av lirans branta fall under de senaste dagarna. 

"Vi bemöter den senaste tidens valutaförsvagning av den turkiska liran med successiva prishöjningar över tid", skriver hon i ett mail till Nyhetsbyrån Direkt. 

Nathalie Redmo betonar att det är så bolaget brukar hantera "denna typ av devalveringar" och bolaget brukar, skriver hon vidare, kunna kompensera en "betydande del" redan under det första året. 

"Oriflame har lång erfarenhet av att verka i marknader med makroekonomiska utmaningar och kraftiga valutasvängningar", skriver Nathalie Redmo. 

Kosmetikabolaget medger samtidigt att prishöjningar som regel har en negativ påverkan på försäljningsvolymerna. 

"Det är korrekt att denna typ av kraftiga devalveringar ofta leder till negativ inverkan på volymer och aktivitet i marknaderna på kort sikt då man bemöter dem med prishöjningar", konkluderar Oriflames ir-chef. 

Bolaget avslöjar inte hur stor andel av försäljningen och vinsten som genereras på den turkiska marknaden. Enligt årsredovisningen för 2017 tillhör Turkiet "top six markets". Bolaget vill inte bekräfta om det fortfarande stämmer. 

Turkiet tillhör hursomhelst Oriflames sexhövdade grupp av "strategiska marknader" - det är dit bolaget fokuserar sina resurser och investeringar. Valutakursutvecklingen är "således ej önskvärd", summerar Nathalie Redmo. 

Turkiet ingår i Oriflames rapporteringssegment Asien & Turkiet vilket i sin tur stod för 40 procent av koncernens omsättning och drygt hälften av rörelsevinsten under det andra kvartalet. 

"Vi kommenterar inte enskilda länders försäljning eller omsättning. Däremot rankar vi de tre största marknaderna i varje affärsområde per den årliga försäljningen. I affärsområdet Asien & Turkiet var Kina den största marknaden under 2017, följt av Indonesien och Indien. Turkiet är alltså inte en av de tre största marknaderna i detta affärsområde", skriver Oriflames ir-chef apropå den turkiska exponeringen.

I bolagets årsredovisning finns lathund för att beräkna valutarörelsers effekt på bolaget resultat vilket rapporteras i euro. Denna känslighetsanalys utgår dock från att flera andra faktorer, däribland försäljningspriser och andra valutarörelse, hålls konstanta. 

Bolaget hänvisar efter frågor från Direkt "i stället" till den valutaguidning som ges i samband med delårsrapporterna, som tar hänsyn till alla för Oriflame relevanta valutor och i samband med förra rapporten löd den:

* För det tredje kvartalet: Negativ påverkan om 5 procent på omsättningen och mellan 150 till 175 baspunkter negativ inverkan på rörelsemarginalen.

* För helåret 2018: Negativ påverkan på något under 7 procent på omsättningen och mellan 225 och 250 baspunkter negativ inverkan på rörelsemarginalen.

Dessa uppskattningar gjordes alltså i samband med rapporten den 7 augusti, alltså några dagar före den turkiska lirans branta fall. 

"Vi kommer att fortsätta guida fortlöpande för bedömd valutapåverkan i våra rapporter", skriver bolagets ir-chef.

På telefonkonferensen i samband med rapporten för det andra kvartalet fick Oriflames vd Magnus Brännström frågor om Turkiet. Han sade bland annat att bolaget sett en "skarp nedgång" i antalet säljare i Turkiet på grund av valuta och den makroekonomiska situationen och tillhörande prishöjningar. Bolaget vill inte kvantifiera nedgången i antalet konsulenter, enligt Nathalie Redmo. 

Den turkiska liran har stärkts något de senaste dygnen och handlas nu kring 6:93 mot euron. Snittkursen för 2017 anges i Oriflames årsredovisning till 4:12. Fallet i slutet av förra veckan startade kring 6:40. 

Graf: EURTRY sedan årsskiftet.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?