”Redan innan pandemin fanns stora ekonomiska problem med höga kostnadsökningar, illa hanterade investeringar och skenande konsultnotor. Tamsons måste sluta skylla ifrån sig på regeringen och ta sitt ansvar för att stockholmare ska kunna resa och betala för sig på ett säkert sätt. Just nu är det mycket snack och lite verkstad från regionledningen”, säger trafiklandstingsråd i opposition Jens Sjöström (S) till Dagens Industri.
Socialdemokraterna menar att Tamsons varit alldeles för passiv i frågan, och presenterar ett antal krisåtgärder för att minska trängseln i kollektivtrafiken:
* Ge ordningsvakter och kontrollanter uppgiften att se till att trängsel inte uppstår.
* Inför ett lågtrafikkort som kan användas utanför rusningstrafik, till exempel mellan klick 9-15 på vardag samt på helger, och på det sättet smeta ut resandet över dygnet.
* Utöka förstärkningstrafiken och ta hjälp från turistbussföretag, där det finns kapacitet i dag, samt utbildade förare och bussar.
* Ta tillbaka kontrollen över turerna. I princip omöjligt i dag för SL att omfördela personal och bussar mellan trafikområden, på grund av att stor del av trafikplaneringen sker av bussoperatörerna själva.

* Installera kortläsare vid de bakre dörrarna. Det största intäktsbortfallet kommer från att folk undviker kollektivtrafiken, men enligt socialdemokraterna i region Stockholm finns det uppgifter om att människor ”pandemiplankar”. Lösningen skulle enligt dem leda till en bättre ekonomisk situation för SL i det korta perspektivet men även i det längre perspektivet.