1515

Öppet brev från Sveriges två stora tidningshus

Kära kunder och samarbetspartners!

Foto:Pressbild

Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. 

Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar. Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället. 

Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri. 

Här arbetar reportrar och redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig social information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måsta hållas igång under en kris. Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och mediernas roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felaktig information, konspirationsteorier och ”falska nyheter” som sprids framför allt på sociala medier. Senast förra veckan rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, medier och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker låt oss försöka!

I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa. Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt social information eller skatteintäkter till vårt land.

Alexander Lydecker
Chief Commercial Officer, Bonnier News

Joakim Flodin
Försäljningsdirektör, Schibsted Marketing Services

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?