1515
Annons

Operan gör sin första film: ”Man känner inte att man är på Operan”

Den 12 juni blir det urpremiär på det moderna dansverket ”Riptide”, som den isländska koreografen och dansaren Hlín Hjálmarsdóttir har skapat direkt för Kungliga Baletten på Operan. 

Det blir första gången Operan sätter upp en föreställning som film.

Foto: Kungliga Operan/Thomas Klementsson
Foto: Kungliga Operan/Thomas Klementsson
Foto: Kungliga Operan/Thomas Klementsson
Foto: Kungliga Operan/Thomas Klementsson

Riptide betyder tidvattenström och är enligt Hlín Hjálmarsdóttir en hänsynslös, livsfarlig sådan. 

”Verket skildrar utsatthet och utanförskap. ”Riptide” är en naturkraft, och man kan säga att kollektivet är lite som en naturkraft. Det är svårt att hålla en enskild individ ansvarig, utan oftast är det ett kollektiv som agerar. Så jag tyckte att det var en bra titel för verket.”

Martin Bergström, som har gjort scenografi och kostym till verket, håller med.

”Om du försöker kämpa emot en tidvattenström så drunknar du. Du måste slappna av och bara ge efter och simma mot sidan. Det är vad som beskrivs i verket, att det är väldigt svårt att få kollektivet att ändra sig. När det väl börjar eskalera är det nästan omöjligt att ändra riktning.”

Hlín Hjálmarsdóttir säger att verket är lite sorgligt.

”Men det finns också kärlek och ömhet i det, det är skört. Sedan är det väldigt tydligt att det är en individ som blir utstött ur gruppen, som inte är en del av det här samhället. Verket berör också livet och döden.”

”Men dans är en konstform som ska upplevas, alla får göra sin egen tolkning”, fortsätter hon. 

Martin Bergström berättar att när han såg verket med kostym första gången började han gråta.

”Det har inte hänt mig när jag har sett föreställningar förut. Jag blev hänförd och otroligt rörd över hur vackert allting var.”

Musiken är specialskriven av Jacob Haage och Sarah Assbring, med sitt artistalias El Perro del Mar.

”Jag lärde känna dem när vi satte upp en dansperformance på Dramaten för två år sedan. Jag är överlycklig över att de ville jobba med mig igen, jag tycker att deras musik är helt underbar”, säger Hlín Hjálmarsdóttir.

Hon har fått handplocka alla medarbetare i teamet. 

”Jag har själv fått välja, det har varit helt fantastiskt. Jag har valt alla dansarna, Martin Bergström till kostym och scenografi, Linus Fellbom till ljuset och Jacob Haage och Sarah Assbring till musiken. Jag tycker att jag har valt det bästa teamet.”  

Arbetet med Riptide inleddes redan för två år sedan, men har försenats och påverkats ett flertal gånger av pandemin. Trots det blev det stressigt med repetitionerna. 

”Vi skulle ha haft åtta veckor på oss, men i slutändan blev det bara tolv dagar. Jag löste det genom att vara väldigt förberedd, jag hade skapat allt material i förväg så att vi kunde koncentrera oss på andra grejer med dansarna. Det har varit en annorlunda process för dansarna, för oftast skapar man koreografin tillsammans med dansarna.”

Det är första gången som Operan sätter upp en föreställning som film.

”När vi visste att vi skulle hålla stängt bestämde vi att vi skulle spela in föreställningen. Då fanns det ingen anledning att låtsas att det finns en publik, så jag tänkte att det var lika bra att göra en film av det. När man spelar in en dansföreställning får man aldrig samma upplevelse som när man sitter i publiken. Vi skapade en egen värld, man känner inte att man är på Operan.”

Martin Bergström har gjort 30 textila mönster till de tolv dansarna och han har använt över 500 meter återvunnet siden till de scenografiska elementen. 

”Jag har också jobbat med ett speciellt material som man patinerar och förstärker så att det stannar i fryst form. Det ser ut som om materialet rör sig men det har stelnat. Scenografin bygger mycket på den här tekniken att man låter materialet stanna, så att det ser ut som att det har stannat i en fryst rörelse. Vi har haft tillgång till Operans fantastiska ateljéer, som har varit delaktiga från första början. Vi har fått möjlighet att experimentera och testa oss fram”, säger Martin Bergström.   

Verket är 34 minuter långt och visas på Operans digitala scen Operan Play med start den 12 juni. 

”Förhoppningsvis kommer verket även att kunna ses fysiskt på Operan i framtiden, men tid är ännu inte bestämd”, säger Martin Bergström. 

 

Innehåll från Schneider ElectricAnnons

Hållbar fastighetsautomation med människan i fokus

Allt fler fastighetsägare har idag ett stort fokus på hållbarhet. Med Schneider Electrics system för fastighetsautomation kan de enkelt övervaka och styra sina byggnader och snabbare uppnå hållbarhetsmålen.

Fastigheter står idag för omkring 30 procent av världens energianvändning och för nästan 40 procent av de årliga koldioxidutsläppen. För att uppnå målen i Parisavtalet och begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader, måste 3 procent av byggnadsbeståndet i Europa renoveras varje år. Idag ligger renoveringstakten på endast 1-1,5 procent årligen och det största hindret för att investera i hållbara byggnader är finansiering. Lösningen för att säkerställa mer träffsäkra investeringar är att använda sig av digital teknik.

- En av våra lösningar för fastighetsautomation är digital tvilling, en spegling av en verklig fastighet, med vilken man kan skapa datadrivna insikter för att optimera energianvändningen i sina fastigheter. Man får här data i realtid, kan simulera energiflöden och modellera förändringar innan de tillämpas live i anläggningen. Den digitala tvillingen skapar mervärde för fastighetsägaren, som kan ta rätt beslut för att optimera driften, säger Tomas Bäckstadi, Service and Business Development Director , Schneider Electric.

En öppen plattform för byggnadens olika system

80 procent av 2050 års byggnader uppskattas redan idag vara byggda, vilket innebär att både det befintliga fastighetsbeståndet såväl som kommande byggnader behöver kunna hanteras för att uppnå hållbarhetsmålen. 

Med Schneider Electrics fastighetsautomationssystem EcoStruxure™ Building Operation (EBO) möjliggörs enkel och flexibel styrning och övervakning av fastighetens olika system i en plattform. Med systemet skapas förutsättningarna för att samla, strukturera, analysera och agera på byggnadens data. För att möjliggöra dagens och framtidens allt mer uppkopplade byggnader har systemet inbyggt stöd för effektiv hantering och lagring av stora mängder data.

- Vi ser att fyra grundpelare driver utvecklingen av dagens och framtidens byggnader och därmed våra lösningar för fastighetsautomation– de behöver vara drift-och energieffektiva, motståndskraftiga, hållbara och utformade med människan i fokus. I och med att vi tillbringar uppåt 90 procent av våra liv inomhus blir det tydligt att de byggnader som vi vistas i har en stor påverkan på vårt välmående och hälsa. Luftkvalité, temperatur och belysning är exempel på parametrar som är viktiga att ha i åtanke. Med EcoStruxure™ Building Operation kan fastighetens olika system integreras sömlöst i en framtidssäkrad och flexibel plattform och bidra till att möjliggöra en mer produktiv och hälsosam inomhusmiljö för byggnadens nyttjare, säger Linnea Lunnbäck, Offer Manager, Schneider Electric. 

”Med en digital tvilling kan man skapa datadrivna insikter för att minska sin miljöpåverkan”

Läs mer om framtidens fastigheter

Mer från Schneider Electric

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Schneider Electric och ej en artikel av Dagens industri

Elkrisen: Oljekraftverket nyanställer – ökar produktionen kraftigt

Elkrisen med rekordhöga elpriser i södra Sverige har gjort att elproduktionen i Karlshamnsverket ökar kraftigt. Nu planeras nyanställningar för att det gamla oljeeldade reservkraftverket ska kunna öka fortsätta öka produktionen och bidra till att möta det allt sämre läget för elförsörjningen i södra Sverige. Det uppger vd:n Henrik Svensson i en intervju.

Karlshamnsverket har av vd beskrivits som en ”sista livlina för elförsörjningen”. Nu planeras nyanställningar för att oljekraftverket ska kunna möta det allt allvarligare läget för elförsörjningen i södra Sverige. På bild: Henrik Svensson, vd Karlshamnsverket
Karlshamnsverket har av vd beskrivits som en ”sista livlina för elförsörjningen”. Nu planeras nyanställningar för att oljekraftverket ska kunna möta det allt allvarligare läget för elförsörjningen i södra Sverige. På bild: Henrik Svensson, vd Karlshamnsverket

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera